ΕΤΗΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ MARLAB - BLACK FRIDAY ΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΕΔΑΦΟΣ Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ;
Θεματική Ενότητα: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Κατηγορίες: Εσωτερικά Νέα
ΕΤΗΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ MARLAB
BLACK FRIDAY ΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ:
ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΕΔΑΦΟΣ Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ;

ΡΟΔΟΥΛΑ ΤΣΙΟΤΣΟΥ*
Καθηγήτρια
Διευθύντρια Εργαστηρίου Μάρκετινγκ MARLAB
Τμήμα Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2017 εφαρμόστηκε για δεύτερη φορά στην Ελλάδα η πρακτική του Black Friday. Με αφορμή τη νέα αυτή πρακτική και με την υποστήριξη της ΔΕΘ-HELEXPO, το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας πραγματοποίησε για δεύτερη συνεχή χρονιά έρευνα κατά το διάστημα 24-26/11/2017. Σκοπός της έρευνας ήταν η καταγραφή της συμπεριφοράς και της στάσης των Ελλήνων/ίδων καταναλωτών/τριών στην πρακτική του Black Friday.

Προφίλ Δείγματος. Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν 423 άτομα εκ των οποίων το 37% ήταν άντρες και το 63% γυναίκες. Σε ότι αφορά στην ηλικία, το 51,5% του δείγματος ήταν ηλικίας 18-24 ετών, το 25% ήταν μεταξύ 25-35 ετών, το 16,8% ήταν μεταξύ 36-50 ετών και το υπόλοιπο 6,8% ήταν ηλικίας 51 ετών και πάνω. Το δείγμα ήταν πανελλαδικό, προερχόμενο από 34 διαφορετικούς νομούς της χώρας.

Πηγές Ενημέρωσης και Γνώσεις. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φαίνεται ότι αποτέλεσαν την κύρια πηγή ενημέρωσης των καταναλωτών/τριών για την εφαρμογή του Black Friday στην Ελλάδα. Το 32% των ερωτηθέντων ενημερώθηκαν μόνο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ ως δεύτερη μοναδική πηγή ενημέρωσης ήταν οι διαφημίσεις στην τηλεόραση (10%). Σε ότι αφορά στις γνώσεις των καταναλωτών/τριών για την πρακτική Black Friday το 12,8% του δείγματος δήλωσε ότι δεν γνώριζε απολύτως ή σχεδόν καθόλου τη συγκεκριμένη πρακτική ενώ το 61,5% θεωρεί ότι γνωρίζει καλά έως πολύ καλά την πρακτική Black Friday.

Αγοραστική Συμπεριφορά. Από την έρευνα φαίνεται ότι οι καταναλωτές/τριες ανταποκρίθηκαν ως ένα βαθμό στην πρόσκληση των εμπορικών επιχειρήσεων καθώς το 44,5% του δείγματος πραγματοποίησε αγορές κατά την ημέρα Black Friday. Το 15,3% εξ αυτών επισκέφτηκε εμπορικά καταστήματα και έκανε τις αγορές του από εκεί ενώ το 6,5% αγόρασε μόνο από το διαδίκτυο. Το υπόλοιπο ποσοστό 78,2% αγόρασε προϊόντα και από τα καταστήματα αλλά και από το διαδίκτυο . Οι καταναλωτές/τριες πλήρωσαν για τις αγορές τους κυρίως με μετρητά (49%) και χρεωστικές κάρτες (26,45).


Από τα πρώτα στοιχεία της έρευνας συμπεραίνουμε ότι υπάρχει μεγαλύτερη γνώση και ενημέρωση των καταναλωτών/τριων για την πρακτική Black Friday σε σχέση με πέρυσι ενώ βασική πηγή πληροφόρησης αποτελούν για ακόμα μια φορά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι καταναλωτές/τριες στην Ελλάδα φαίνεται να ανταποκρίθηκαν σε μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με την περυσινή χρονιά και προέβησαν σε αγορές αν και ξόδεψαν ξανά μικρά ποσά. Επίσης, τα μικρά ποσοστά έκπτωσης που προσέφεραν οι εμπορικές επιχειρήσεις φαίνεται ότι δεν κινητοποίησαν τους/τις καταναλωτές/τριες να προβούν σε πιο πολλές αγορές και να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα.

Οι περισσότερες αγορές έγιναν από καταστήματα καλλυντικών, νέων τεχνολογιών και ένδυση/υπόδησης ενώ οι καταναλωτές/τριες ξόδεψαν για αγορές στην πλειοψηφία τους (42,5%) έως 50 Ευρώ ενώ μόνο ένα 6,3% δήλωσε ότι ξόδεψε περισσότερα από 501 Ευρώ . Η έρευνα επίσης δείχνει πως οι καταναλωτές/τριες δεν θεωρούν πολύ μεγάλες τις εκπτώσεις που ανακοίνωσαν τα εμπορικά καταστήματα. Συγκεκριμένα, το 51 % των καταναλωτών που έκαναν αγορές υποστήριξε ότι από τα προϊόντα που αγόρασαν κέρδισαν έκπτωση της τάξης των 20%-30% και μόνο το 9,8% δήλωσε ότι αγόρασε με έκπτωση μεγαλύτερη του 50% της αρχικής τιμής των προϊόντων. Για τους συμμετέχοντες στην έρευνα, τα προϊόντα τα οποία είχαν τη μεγαλύτερη έκπτωση ήταν τα προϊόντα τεχνολογίας (72,3%).



ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ MARLAB: Το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2015 στο Τμήμα Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και έχει ως σκοπό να προάγει την έρευνα και την εκπαίδευση στο αντικείμενο του μάρκετινγκ. Το MARLAB διαθέτει 38 μέλη εκ των οποίων τα 5 είναι μέλη του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) - καθηγητές του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, 2 υποψήφιοι διδάκτορες, 1 επιστημονικός συνεργάτης και 30 φοιτητές/τριες εθελοντές. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του www.marlab.ode.uom.gr καθώς και τη σελίδα του στο Facebook https://www.facebook.com/MarLabUom .
Χορηγοί του Εργαστηρίου MARLAB είναι η Εθνική Τράπεζα και ΔΕΘ-HELEXPO ενώ Υποστηρικτής είναι η Χούτος Catering και Χορηγός Επικοινωνίας το Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ).

* Για περισσότερα στοιχεία για την ΕΤΗΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑ BLACK FRIDAY μπορείτε να απευθύνεστε στο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ MARLAB στο Email: marlab@uom.edu.gr.