
- 2310 891.779
- boikos uom.edu.gr
- Γραφείο: ΓΔ, 207
Μπόικος Σπυρίδων
Επίκουρος Καθηγητής
Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
Επίκουρος Καθηγητής, Διδακτικό Προσωπικό (Δ.Π.Μ.Σ. στην Οικονομική Επιστήμη)
Επίκουρος Καθηγητής, Διδακτικό Προσωπικό (Π.Μ.Σ. Εφαρμοσμένα Οικονομικά και Χρηματοοικονομικά)
Γνωστικό Αντικείμενο
Μακροοικονομική
Βιογραφικό
Ακαδημαϊκοί Τίτλοι
Πτυχίο, Τμήμα Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Πάντειο Πανεπιστήμιο (2003)
M.A. in Economics, University of Guelph, (2007)
Ph.D. in Economics, University of Milan (2013)
Ερευνητικά Ενδιαφέροντα
- Economic Growth
- Economic Development
- Macroeconomics
- Applied Econometrics
Διδασκόμενα Μαθήματα
- ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ I
(ΟΙ0104)
Τύπος
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
Κωδικός Τμήματος
ECO
Τμήμα
ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Περιγραφή
Α' ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΜΑΘΗΜΑ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (Α’ εξάμηνο)
ΟΙ0104 - ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ Ι
ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ |
||||
ΤΜΗΜΑ |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΟΙ0104 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
Α’ |
||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ Ι |
||||
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ/ΔΙΔΑΣΚΩΝ |
ΑΛΙΠΡΑΝΤΗ ΜΑΡΙΑ, ΜΠΟΪΚΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ |
||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
|||
Διαλέξεις |
4 |
8 |
|||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ - ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ |
||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
ΟΧΙ |
||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ |
ΕΛΛΗΝΙΚΗ |
||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ERASMUS |
ΟΧI |
||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Στα Μαθηματικά για Οικονομολόγους Ι παρουσιάζονται όλα εκείνα τα εργαλεία της μαθηματικής επιστήμης ώστε αφενός να μπορούν οι φοιτητές/τριες να συνεχίσουν σε πιο προχωρημένες μαθηματικές έννοιες στα Μαθηματικά για Οικονομολόγους ΙΙ και αφετέρου να έχουν τις βάσεις ώστε να παρακολουθήσουν και να επεξεργαστούν θέματα της οικονομικής επιστήμης που εμπίπτουν σε μαθήματα όπως Μικροοικονομική και Μακροοικονομική θεωρία καθώς και Οικονομετρία. Πιο συγκεκριμένα στο μάθημα θα αναλυθούν τα εξής θέματα: θεωρίες συνόλων, κυρτά σύνολα, ιδιότητες πραγματικών αριθμών, θεμελίωση πραγματικών συναρτήσεων, συνέχεια συναρτήσεων, ακολουθίες, έννοιες των μαθηματικών χρηματοδότησης, παράγωγοι και ακρότατα συναρτήσεων μιας μεταβλητής, θεωρήματα συναρτήσεων μιας μεταβλητής, σειρές Taylor, εφαρμογές παραγώγων συναρτήσεων μιας μεταβλητής στα οικονομικά, αόριστο ολοκλήρωμα, ορισμένο ολοκλήρωμα και εφαρμογές ολοκληρωμάτων στα οικονομικά. Επιπλέον στο μάθημα θα καλυφθεί η άλγεβρα μητρών που περιλαμβάνει πράξεις με μήτρες, αναστροφή μήτρας, ίχνος μήτρας, ορίζουσες και αντίστροφες μήτρες. Θα καλυφθούν επίσης η θεωρία διανυσμάτων και οι διανυσματικοί χώροι καθώς και η επίλυση γραμμικών συστημάτων. Τέλος, θα παρουσιαστούν οι συναρτήσεις πολλών μεταβλητών και η παραγώγιση αυτών. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος η/ο φοιτήτρια /τής θα είναι σε θέση να:
|
Γενικές Ικανότητες |
Οι γενικές ικανότητες που θα αποκτήσει ο/η φοιτητής/τρια με την ολοκλήρωση του μαθήματος είναι: λήψη αποφάσεων και αυτόνομη εργασία. |
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
· Εισαγωγικές έννοιες · Συναρτήσεις και συνέχεια συναρτήσεων · Ακολουθίες · Μαθηματικά χρηματοδότησης · Παράγωγοι μιας μεταβλητής · Θεωρήματα και σειρές Taylor · Ακρότατα συναρτήσεων μιας μεταβλητής · Οικονομικές εφαρμογές παραγώγων · Αόριστο ολοκλήρωμα · Ορισμένο ολοκλήρωμα · Οικονομικές εφαρμογές ορισμένου ολοκληρώματος · Άλγεβρα μητρών · Διανύσματα και διανυσματικοί χώροι · Συστήματα γραμμικών εξισώσεων · Παράγωγοι συναρτήσεων πολλών μεταβλητών |
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Δια ζώσης |
|
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας με την χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Openeclass. | |
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
52 |
|
Αυτόνομη μελέτη |
188 |
|
Σύνολο Μαθήματος |
240 |
|
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ |
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται συμπερασματικά μέσω γραπτών εξετάσεων στην ελληνική γλώσσα. Οι γραπτές εξετάσεις πραγματοποιούνται με το πέρας του εξαμήνου στην διάρκεια της εξεταστικής περιόδου. Τελική Εξέταση:
|
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
- ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΓΙΑ ΣΤΕΛΕΧΗ
(ΜΑΕ0103)
Τύπος
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
Κωδικός Τμήματος
ΜΕΟ
Τμήμα
Π.Μ.Σ. ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Περιγραφή
ΜΑΘΗΜΑ Α' ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΓΙΑ ΣΤΕΛΕΧΗ
(1) ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ |
||||
ΤΜΗΜΑ |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ |
||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΜΑΕ0103 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
Α’ |
||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΓΙΑ ΣΤΕΛΕΧΗ |
||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
|||
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ |
2,5 |
7,5 |
|||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ (ΕΠ) |
||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
ΟΧΙ |
||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ/ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ ERASMUS |
ΟΧΙ |
||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
(2) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
O σκοπός του μαθήματος «Μακροοικονομικά για Στελέχη» είναι να εφοδιάσει τους μεταπτυχιακούς φοιτητές/τις μεταπτυχιακές φοιτήτριες με εκείνες τις έννοιες και τα εργαλεία της σύγχρονης Μακροοικονομικής Ανάλυσης που είναι απαραίτητα ώστε η εκάστοτε επιχείρηση να παίρνει αποφάσεις αξιολογώντας επαρκώς την κατάσταση του συνολικού περιβάλλοντος της οικονομίας σε εγχώριο επίπεδο, τις επιπτώσεις των κυβερνητικών πολιτικών και το διεθνές περιβάλλον. Πιο συγκεκριμένα, στο μάθημα θα παρουσιαστούν θέματα όπως οι δείκτες μέτρησης μακροοικονομικών μεγεθών (η ανεργία και ο πληθωρισμός), ο τρόπος λειτουργίας του χρηματοπιστωτικού συστήματος και η αγορά χρήματος, οι προσδιοριστικοί παράγοντες της συνολικής κατανάλωσης και επένδυσης, ο ταυτόχρονος καθορισμός του επιτοκίου και του συνολικού προϊόντος μιας οικονομίας με κρατικές και μη παρεμβάσεις, οι παράγοντες που προκαλούν τον πληθωρισμό, η σύνδεση της παραγωγικότητας μιας οικονομίας με την οικονομική μεγέθυνση, η δυνατότητα ή μη των κεντρικών τραπεζών στον ταυτόχρονο έλεγχο πληθωρισμού και ανεργίας, οι παράγοντες που καθορίζουν την αγορά συναλλάγματος, ο άριστος διαχρονικά τρόπος κατανομής του εισοδήματος των ατόμων μεταξύ κατανάλωσης και αποταμίευσης, οι αιτίες των διακυμάνσεων-διαταραχών μιας οικονομίας και ο ρόλος ενός μη βιώσιμου δημοσίου χρέους στην οικονομική μεγέθυνση. Η παρουσίαση των αντιπροσωπευτικών προβλημάτων και εφαρμογών θα γίνει με τη χρήση του Excel και του Excel Solver. Επιπλέον, θα διδαχθούν διάφορες οικονομετρικές τεχνικές στο Excel σε εφαρμοσμένο επίπεδο με τη χρήση πραγματικών δεδομένων. Πιο συγκεκριμένα θα εφαρμοσθούν μεταξύ άλλων οι εξής οικονομετρικές μέθοδοι: γραμμική παλινδρόμηση για μία και πολλές μεταβλητές, detrending χρονολογικές σειρές, έλεγχος στασιμότητας με Dickey-Fuller και Augmented Dickey-Fuller test, Chow test όταν υπάρχουν structural breaks, εκτίμηση με πανελ δεδομένα (panel fixed effects), και διόρθωση ενδογένειας με τη χρήση των ελαχίστων τετραγώνων σε δύο στάδια. |
Γενικές Ικανότητες |
Οι γενικές ικανότητες που θα αποκτήσει ο/η φοιτητής/τρια με την ολοκλήρωση του μαθήματος είναι: λήψη αποφάσεων, αυτόνομη εργασία, κριτική σκέψη και τεχνικά εργαλεία για ανάλυση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος μιας οικονομίας. |
(3) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Περιεχόμενα ύλης ανά σειρά και ενότητα διδασκαλίας: 1η ενότητα: Εισαγωγικές έννοιες, δείκτες μέτρησης της συνολικής οικονομίας, συνθήκη για βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους και παρουσίαση του νεοκλασικού υποδείγματος Οικονομικής Μεγέθυνσης του Solow. Αριθμητική προσομοίωση του υποδείγματος στο Excel. 2η ενότητα: Παλινδρόμηση σε μονομεταβλητό και πολυμεταβλητό υπόδειγμα με τη χρήση του Excel. Detrending δεδομένα χρονολογικών σειρών. 3η ενότητα: Αγορά Προϊόντος και αγορά Χρήματος και επίλυση ασκήσεων. 4η ενότητα: Ταυτόχρονη ισορροπία στην Αγορά προϊόντος και χρήματος (IS-LM), και επίλυση ασκήσεων. 5η ενότητα: Αγορά Εργασίας (διάφορα υποδείγματα στην αγορά εργασίας για εξήγηση του πώς καθορίζονται οι πραγματικοί μισθοί και το μέγεθος της ανεργίας). Εμπειρική εφαρμογή για τον έλεγχο στασιμότητας σε χρονολογικές σειρές με Dickey-Fuller και Augmented Dickey-Fuller test στο Excel. 6η ενότητα: Δημοσιονομική και Νομισματική Πολιτική με πλήρη Απασχόληση. Άριστη διαχρονικά κατανομή του εισοδήματος μεταξύ κατανάλωσης και αποταμίευσης και εξήγηση των πραγματικών επιχειρηματικών κύκλων. Αριθμητική επίλυση των υποδειγμάτων με τη χρήση του Excel Solver. 7η ενότητα: Αγορά Συναλλάγματος και ανοικτή οικονομία και επίλυση ασκήσεων. Εμπειρική εφαρμογή στο Excel του Νόμου της μιας τιμής σε μετοχές που συναλλάσσονται σε διαφορετικά χρηματιστήρια. 8η ενότητα: Συναθροιστική Ζήτηση και Προσφορά και Νομισματικοί Κανόνες για τη σταθεροποίηση της οικονομίας και τον ελέγχου του πληθωρισμού. Οικονομετρική εκτίμηση με δεδομένα πάνελ (panel fixed effects) με τη χρήση του Excel. 9η ενότητα: Πληθωρισμός και η Καμπύλη Phillips. Οικονομετρική εκτίμηση στο Excel της καμπύλης Phillips και έλεγχος με Chow-test σε περίπτωση που υπάρχουν structural breaks στην εκτιμώμενη συνάρτηση. Τέλος γίνεται εμπειρική εφαρμογή στο Excel για διόρθωση ενδογένειας με τη χρήση των ελαχίστων τετραγώνων σε δύο στάδια. |
(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Πρόσωπο με πρόσωπο |
||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Επικοινωνία μέσω openeclass. Παρουσίαση διαλέξεων με τη χρήση powerpoint, επίλυση διαφόρων υποδειγμάτων στον πίνακα, οικονομετρική και αριθμητική προσομοίωση διαφόρων υποδειγμάτων με τη χρήση του Excel και Excel Solver. | ||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ/ΦΟΙΤΗΤΡΙΩΝ |
• Η εργασία θα περιλαμβάνει επίλυση προβλημάτων και αριθμητική προσομοίωση τους, συλλογή πραγματικών δεδομένων και εξήγηση διαφόρων μεταβλητών είτε διαγραμματικά είτε με απλή οικονομετρική εκτίμηση, καθώς και περίληψη κάποιου άρθρου. |
(5) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
|
- ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ II
(ΜΟΕ301)
Τύπος
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
Κωδικός Τμήματος
ΜΟΕ
Τμήμα
ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Περιγραφή
ΜΑΘΗΜΑ B' ΕAΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜAΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΙI
(1) ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ |
ΣΧΟΛΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ |
||||
ΤΜΗΜΑ |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ |
||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
MOE301 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
Β’ |
||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΙΙ |
||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
|||
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ |
3 |
7,5 |
|||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ (ΕΠ), ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ (ΕΙΔ) |
||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
ΟΧΙ |
||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ/ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ ERASMUS |
ΟΧΙ |
||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
(2) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
O σκοπός του μαθήματος Μακροοικονομική Θεωρία ΙΙ είναι να εφοδιάσει τους μεταπτυχιακούς φοιτητές/τις μεταπτυχιακές φοιτήτριες με εκείνες τις έννοιες και τα εργαλεία της σύγχρονης Μακροοικονομικής Ανάλυσης που είναι απαραίτητα για την εις βάθος κατανόηση της Μακροοικονομικής επιστήμης. Η βαρύτητα θα δοθεί στην παρουσίαση, κατασκευή και επίλυση θεωρητικών μακροοικονομικών υποδειγμάτων. Η επιτυχής παρακολούθηση έχει σκοπό να δώσει στους φοιτητές τη δυνατότητα ενασχόλησης με τη Μακροοικονομική θεωρία σε διδακτορικό επίπεδο. Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο μέρος του μαθήματος θα αναλυθούν οι σύγχρονες θεωρίες των οικονομικών διακυμάνσεων τόσο από τη σκοπιά των πραγματικών επιχειρηματικών κύκλων όπου υπάρχουν τέλειες αγορές, όσο και από τη σκοπιά των Νέο Κεϋνσιανών θεωριών όπου υπάρχουν ατέλειες στις αγορές και ονομαστικές ακαμψίες στις τιμές. Ενώ στο πρώτο μέρος θα δοθεί βαρύτητα στη βραχυχρόνια περίοδο, στο δεύτερο μέρος θα δοθεί έμφαση στη μακροχρόνια περίοδο. Πιο συγκεκριμένα θα αναλυθούν υποδείγματα Οικονομικής Μεγέθυνσης με τη χρήση τεχνικών δυναμικής βελτιστοποίησης και θα αφορούν κυρίως θέματα όπως η ενδογενής συσσώρευση του ανθρώπινου κεφαλαίου και η ενδογενής τεχνολογική πρόοδος. Για την κατανόηση του δεύτερου μέρους θα γίνει μια γρήγορη επανάληψη στις διαφορικές εξισώσεις και στη δυναμική βελτιστοποίηση (μέθοδος του Hamilton). Επίσης, θα πρέπει να είναι γνωστά τα ακόλουθα υποδείγματα από τη Μακροοικονομική Θεωρία Ι: υπόδειγμα του Solow και Ramsey (θα γίνει μια γρήγορη παρουσίαση σε αυτά τα δύο υποδείγματα). Τέλος, στο τρίτο μέρος του μαθήματος αν μείνει χρόνος θα μελετηθούν από μακροοικονομική σκοπιά θεωρίες που αφορούν το φαινόμενο της ανεργίας και την αγορά εργασίας. Επομένως με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος η/ο φοιτήτρια/της θα είναι σε θέση: • να αναλύει τα τις επιδράσεις βραχυχρόνιων διαταραχών στην οικονομία όταν υπάρχουν ή όχι ακαμψίες τιμών και ατελής ή όχι ανταγωνισμός στις αγορές προϊόντων. • να αναγνωρίζει τις επιπτώσεις της οικονομικής πολιτικής ανάλογα με το αν υπάρχουν ή όχι ακαμψίες τιμών και ατελής ή όχι ανταγωνισμός στις αγορές. • να χρησιμοποιεί τεχνικές δυναμικής βελτιστοποίησης για την επίλυση υποδειγμάτων οικονομικής μεγέθυνσης. • να επιλύει διαφορετικού τύπου υποδείγματα ενδογενούς οικονομικής μεγέθυνσης. • να αναλύει μακροοικονομικά υποδείγματα για την αγορά εργασίας και την ανεργία. |
Γενικές Ικανότητες |
|
(3) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Πρόσωπο με πρόσωπο |
||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
|
||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ/ΦΟΙΤΗΤΡΙΩΝ |
Η αξιολόγηση των φοιτητών/φοιτητριών γίνεται πρώτον συμπερασματικά μέσω γραπτών εξετάσεων στην ελληνική γλώσσα και δεύτερο με την εκπόνηση γραπτής εργασίας. Η τελική γραπτή εξέταση περιέχει δύο θέματα. Το ένα είναι η επίλυση ενός θεωρητικού υποδείγματος που έχει διδαχθεί στη διάρκεια των διαλέξεων και το άλλο θέμα είναι η επίλυση ενός άγνωστου θεωρητικού υποδείγματος, το οποίο θα είναι σε θέση να επιλύσουν οι φοιτητές/τριες με τη γνώση που έχουν αποκτήσει κατά τη διάρκεια των διαλέξεων. Η εκπόνηση της εργασίας περιλαμβάνει την περίληψη συγκεκριμένου άρθρου για κάθε φοιτητή/τρια. Οι γραπτές εξετάσεις πραγματοποιούνται (α) στη διάρκεια του εξαμήνου κάνοντας περίληψη συγκεκριμένου άρθρου που αναλογεί στο 30% του τελικού βαθμού, και (β) με το πέρας του εξαμήνου στην διάρκεια της εξεταστικής περιόδου με γραπτή τελική εξέταση που αναλογεί στο 70% του τελικού βαθμού (το άγνωστο θέμα αναλογεί στο 40% του τελικού βαθμού ενώ το γνωστό στο 30% του τελικού βαθμού). Οι φοιτητές/φοιτήτριες ενημερώνονται για τη διαδικασία αξιολόγησης στην αρχή του εξαμήνου μέσω του openeclass που είναι αναρτημένο το περίγραμμα ύλης του μαθήματος καθώς και προφορικά στην τάξη. |
(5) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1o μέρος του μαθήματος:
2o μέρος του μαθήματος (κεφ. 5, 6, 7 και 8):
3o μέρος του μαθήματος:
|
- ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ
(ΟΙ0801)
Τύπος
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Κωδικός Τμήματος
ECO
Τμήμα
ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Περιγραφή
Β' ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΜΑΘΗΜΑ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (Ε΄ & Ζ΄ εξάμηνα) - ΟΜΑΔΑ Β΄
ΟΙ0801 - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ
ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ |
||||
ΤΜΗΜΑ |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΟΙ0801 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
Ε’ & Z’ |
||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ |
||||
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ |
ΜΠΟΪΚΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ, ΦΑΣΙΑΝΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ |
||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
|||
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ |
4 |
5,5 |
|||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΕΠΙΛΟΓΗΣ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ |
||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
ΟΧΙ |
||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ |
ΕΛΛΗΝΙΚΗ |
||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ERASMUS |
ΟΧΙ |
||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
|
Γενικές Ικανότητες |
-Αυτόνομη εργασία. -Κριτική ανάλυση. -Αναλυτική σκέψη. |
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
|
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Δια ζώσης |
|
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας με την χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Openeclass όπου θα ανεβάζονται διάφορα άρθρα καθώς και χρήση διαφανειών. |
|
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
52 |
|
Αυτόνομη μελέτη |
113 |
|
Σύνολο Μαθήματος |
165 |
|
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ |
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου στην ελληνική γλώσσα. Η εξέταση περιλαμβάνει επίλυση προβλημάτων. |
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
- ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΗ ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ
(ΟΙ0617-1)
Τύπος
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Κωδικός Τμήματος
ECO
Τμήμα
ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Περιγραφή
Β' ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΜΑΘΗΜΑ ΕΑΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (ΣΤ΄ & Η΄ εξάμηνα) - ΟΜΑΔΑ Α΄
ΟΙ0617-1 - ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΗ ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ
ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ |
|||||
ΤΜΗΜΑ |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
|||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
|||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΟΙ0617-1 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΣΤ’ & Η’ |
|||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΗ ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ |
|||||
ΔΙΔΑΣΚΩΝ |
ΜΠΟΪΚΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ |
|||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
||||
Διαλέξεις |
4 |
7 |
||||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΕΠΙΛΟΓΗΣ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ |
|||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
ΟΧΙ |
|||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ |
ΕΛΛΗΝΙΚΗ |
|||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ERASMUS |
ΟΧΙ |
|||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Το μάθημα απαρτίζεται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος του μαθήματος θα διερευνηθούν υποδείγματα τύπου AD-AS τα οποία δεν χαρακτηρίζονται από μικροοικονομική θεμελίωση που είναι όμως χρήσιμα για την κατανόηση με απλό τρόπο των βασικών αρχών της μακροοικονομικής θεωρίας και πολιτικής. Σε αυτό το πλαίσιο θα αναλυθεί με μαθηματική θεμελίωση ο ρόλος των προσδοκιών στην άσκηση οικονομικής πολιτικής. Στο δεύτερο μέρος του μαθήματος θα εξεταστούν υποδείγματα γενικής ισορροπίας με μικροοικονομική θεμελίωση όπου οι αποφάσεις των ατόμων και των επιχειρήσεων λαμβάνονται κατά άριστο τρόπο στις διάφορες περιόδους. Τα υποδείγματα που θα παρουσιάσουμε για λόγους απλούστευσης βασίζονται σε δύο περιόδους. Και στα δύο μέρη θα δοθεί έμφαση σε θέματα νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής για τη διόρθωση των ατελειών των αγορών. Αν μείνει χρόνος θα παρουσιαστούν η θεωρία των πραγματικών επιχειρηματικών διακυμάνσεων και το βασικό δυναμικό υπόδειγμα βέλτιστης οικονομικής μεγέθυνσης σε άπειρο διακριτό χρόνο. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος η/ο φοιτήτρια /τής θα είναι σε θέση να:
|
Γενικές Ικανότητες |
|
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Μέρος Α΄: Μακροοικονομικά υποδείγματα της μορφής ΑS-AD
Μέρος Β΄: Μακροοικονομικά υποδείγματα με μικροοικονομική θεμελίωση
|
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Δια ζώσης |
|
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας με την χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Openeclass. |
|
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
52 |
|
Προετοιμασία-μελέτη για τις φροντιστηριακές ασκήσεις |
26 |
|
Αυτόνομη μελέτη |
132 |
|
Σύνολο Μαθήματος |
210 |
|
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ |
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται συμπερασματικά μέσω γραπτών εξετάσεων στην ελληνική γλώσσα. Οι γραπτές εξετάσεις πραγματοποιούνται με το πέρας του εξαμήνου στην διάρκεια της εξεταστικής περιόδου. Τελική Εξέταση:
|
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
Δημοσιεύσεις
- Επιστημονικά Περιοδικά (11 εγγραφές)
Περιλαμβάνει Άρθρα σε διεθνή ή ελληνικά επιστημονικά περιοδικά (με κριτές).
2024
- Boikos S., and Bucci A. 2024. 'The asymmetric impact of leisure externalities on economic growth', The Journal of Economic Asymmetries, 30, e00388.
2023
- Boikos S., Bucci A., and Sequeira, T. N. 2023. 'May human capital rescue the Empty Planet?,. Economics Letters, 232, 111352.
- Boikos S., Panagiotidis T., Serenidou E., and Stengos T. 2023. 'Revisiting the Mankiw et al.(1992) growth regressions', Economics and Business Letters, 12(3), 241-247.
- Boikos S., Bournakis I., Christopoulos D. and McAdam, P. 2023. 'Financial reforms and innovation: A micro–macro perspective', Journal of International Money and Finance, 132, 102820.
- Boikos S., Makantasi E. and Panagiotidis, T. 2023. 'Macroeconomic Uncertainty Indices for European Countries', Notas Económicas, 57, 7-56.
- Boikos S., Pinar M. and Stengos T. 2023. 'Bribery, on-the-job training, and firm performance', Small Business Economics, 60(1), 37-58.
2022
- Boikos S., Panagiotidis T. and Voucharas G. 2022. 'Financial development, reforms and growth', Economic Modelling, 108, 105734.
- Boikos S., Bucci A. and Stengos T. 2022. 'Leisure and innovation in horizontal R&D-based growth', Economic Modelling, 107, 105730.
2020
- Boikos, S. 2020. 'Capital utilization, obsolescence and technological progress', The Journal of Economic Asymmetries, 22, e00170.
2016
- Boikos S. 2016. 'Corruption, Public Expenditure and Human Capital Accumulation', Review of Economic Analysis, vol.6, p. 17-45.
2013
- Boikos S., Bucci A. and Stengos T. 2013. 'Non-Monotonicity of Fertility in Human Capital Accumulation and Economic Growth', Journal of Macroeconomics, vol.38A, p. 44-59
- Άλλα (2 εγγραφές)
Περιλαμβάνει Παρουσιάσεις σε διεθνή ή ελληνικά συνέδρια χωρίς δημοσίευση σε πρακτικά.
2018
- AMEF2018, 4th International Conference on Applied Theory, Macro and Empirical Finance, University of Macedonia, Thessaloniki, Greece, April, 2018, ” A Growth Model of Financial Reforms and R&D Investment”.
2017
- Annual International Conference on Macroeconomic Analysis and International Finance, University of Crete, Rethymno, Greece, May, 2017, “Leisure Externalities, Routinization and Labor Productivity in an Endogenous Growth Model”.