Σιδέρη Ελένη
  • 2310 891.439
  • elasideri uom.edu.gr
  • Γραφείο: ΚΖ, 221

    Σιδέρη Ελένη

    Επίκουρη Καθηγήτρια
    Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών


    Γνωστικό Αντικείμενο

    Ανθρωπολογία του Μετασοσιαλιστικού Κόσμου στον Καύκασο και τη Μαύρη Θάλασσα

    Βιογραφικό
    Ακαδημαϊκοί Τίτλοι

    -2016. Πτυχίο Κινηματογράφου. Tμήμα Κινηματογράφου- Σχολή Καλών Τεχνών-ΑΠΘ. Κατεύθυνση: Σενάριο.

    -2006. Διδακτορικό στην Κοινωνική Ανθρωπολογία, School of Oriental and African Studies/University of London.

    -2002. Μεταπτυχιακό στις Σπουδές της Εγγύς και Μέσης Ανατολής,  School of Oriental and African Studies/University of London. Τίτλος

    -2000. Μεταπτυχιακό στις Επιστήμες της Γλώσσας και της Επικοινωνίας. Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Γαλλικής, Γερμανικής, Ιταλικής Φιλολογίας και Μηχανολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών-ΑΠΘ. Κατεύθυνση: Κοινωνιογλωσσολογία.

    -1997. Μεταπτυχιακό στην Κοινωνική Ανθρωπολογία. School of Oriental and African Studies/University of London.

    Ερευνητικά Ενδιαφέροντα
    • Διασπορές,
    • διεθνική μετανάστευση,
    • μορφές κινητικότητας& στάσης,
    • τουρισμός,
    • γλώσσα και αφήγηση,
    • οπτική ανθρωπολογία/κινηματογράφος και ανθρωπολογία,
    • νέες τεχνολογίες και ψηφιακή έκφραση,
    • πόλεις και παγκοσμιοποίηση,
    • ευρωπαϊκές πολιτικές του πολιτισμού,
    • μετα-σοσιαλιστικός κόσμος,
    • Μαύρη Θάλασσα,
    • Καύκασος
    Ώρες συνεργασίας

    Διδασκόμενα Μαθήματα


    • ANTHROPOLOGY OF MIGRATION AND DIASPORAS IN SE. EUROPE AND THE NEAR EAST
      (ΒΣΑ307-ΙΙΙ-2)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    BSO

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    COURSE OUTLINE

    (1) GENERAL

    SCHOOL

    Economics  and Peripheral Studies

    ACADEMIC UNIT

    Dept. of Balkan, Slavic and Oriental Studies

    LEVEL OF STUDIES

    Graduate

    COURSE CODE

     

    SEMESTER

    5ο

    COURSE TITLE

    Anthropology of Migration and Diasporas from South-east Europe to the Near East

     

    INDEPENDENT TEACHING ACTIVITIES
    if credits are awarded for separate components of the course, e.g. lectures, laboratory exercises, etc. If the credits are awarded for the whole of the course, give the weekly teaching hours and the total credits

    WEEKLY TEACHING HOURS

    CREDITS

     

    4

    6

     

     

     

     

     

     

    Add rows if necessary. The organisation of teaching and the teaching methods used are described in detail at (d).

     

     

    COURSE TYPE

    general background,
    special background, specialised general knowledge, skills development

    Special background

    PREREQUISITE COURSES:

     

    No

    LANGUAGE OF INSTRUCTION and EXAMINATIONS:

    English

    IS THE COURSE OFFERED TO ERASMUS STUDENTS

    Yes

    COURSE WEBSITE (URL)

    https://openeclass.uom.gr/courses/BSO256/

               

    (2) LEARNING OUTCOMES

    Learning outcomes

    The course learning outcomes, specific knowledge, skills and competences of an appropriate level, which the students will acquire with the successful completion of the course are described.

    Consult Appendix A

    • Description of the level of learning outcomes for each qualifications cycle, according to the Qualifications Framework of the European Higher Education Area
    • Descriptors for Levels 6, 7 & 8 of the European Qualifications Framework for Lifelong Learning and Appendix B
    • Guidelines for writing Learning Outcomes

     

     

    1. Intellectual Skills

     

    • Understanding the different aspects of migration, integration, inclusions in relation to anthropological methods and concepts

    • Combining interdisciplinary information stemming  from the study of empirical data to reach conclusions

    • Learning to formulate an argument based on bibliographical research

     

    2. Research Skills

    • Development of capacities bibliographical research

    • Structure of an academic text

    • Presentation skills using new technologies

     

     

    3. Development of Research Technologies

     

    • Developing digital research skills

    • Deeper understanding and analysis of visual material

     

     

     

     

     

    General Competences

    Taking into consideration the general competences that the degree-holder must acquire (as these appear in the Diploma Supplement and appear below), at which of the following does the course aim?

    Search for, analysis and synthesis of data and information, with the use of the necessary technology

    Adapting to new situations

    Decision-making

    Working independently

    Team work

    Working in an international environment

    Working in an interdisciplinary environment

    Production of new research ideas

    Project planning and management

    Respect for difference and multiculturalism

    Respect for the natural environment

    Showing social, professional and ethical responsibility and sensitivity to gender issues

    Criticism and self-criticism

    Production of free, creative and inductive thinking

    ……

    Others…

    …….

     

     

    • Search for, analysis and synthesis of data and information
    • Independent and/or team work
    •  Respectfordifferenceandmulticulturalism
    • Production of free, creative and inductive thinking

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    (3) SYLLABUS

     

    The course examines different forms of migration, transnational and economic migration, brain drain, gender migration, and compares them to other categories of movement and attitude such as refugee and diaspora. Different approaches to the study of migration will be studied (economic and historical approach network study, global south and migration). Different forms of diaspora are compared, such as historical and contemporary diasporas, diaspora as a double consciousness, the concept of diaspora, and LGBTQ+ communities and online diasporas. Finally, the course will highlight different policies of integration, collective organization and artistic expression of immigrants or diasporas (e.g., literature of immigration, diasporic cinema, etc.). The ethnographic examples will concern migrants from/to the regions of Eastern and South-Eastern Europe as well as the Near East.

    The aim of the course is to familiarize the students with the different categories of immigration as well as with the different immigrant communities and diasporas of Northern and South-Eastern Europe & the Near East. The examples of cross-cultural encounters, displacements and the management of the diasporic condition in the wider region of North Africa, SE Europe and the Near East constitute the field of observation of ethnographic and other factual data that allow students to deepen their knowledge in basic anthropological concepts and analytical categories taught in previous years about space and time, region, ethnicity, gender identity and types of community from modernity to the digital age

     

     

    1 Introduction

     

    2. Methodology Issues

    the field of anthropology of immigration-definition, methodology and methods, methodological nationalism, best practices

     

    3. World Migrations and Diaspora (19th century - First half of the 20th century)

    world migrations in the 19th century, diaspora and its historical review, immigrant subjectivity, Greek diaspora in the USA

     

    4. International Migration and Diasporic Identities (2nd half-20th-21st)

    transnationalism/immigration, globalization, hybrid identities, new diasporas

     

    5. Economy and Immigration and the Economy of Immigration (from 'black' work to the status of precariousness)

    Labour, Remittances, Precarity, Ethical and Sympathetic Economy, 'Black'/Grey Economy, Migrant Entrepreneurship

     

    6. Border-Security—National/European Policies

    Governmentality, Foucault, security, borders, control

     

    7. Multiculturalism- Xenophobia and Racism

    Hospitality, citizenship, anthropology and citizenship, diaspora, naturalization law of blood, law of land, integration, inclusion, multiculturalism

     

    8. Marriages and International Families

    Transnational family, caring, letter brides, small weddings

     

    9. Return Migration

    Nostos, nostalgia, brain drain, brain drain/gain

     

    10. New Forms of Inclusion-Movements

    forms of solidarity, movements, associations, occupations, new technologies

     

    11. Migrations and Art. Literature, Museums and Cinema

    Art, representation, migration

     

    12. Presentations

    13. Presentations

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    (4) TEACHING and LEARNING METHODS - EVALUATION

    DELIVERY
    Face-to-face, Distance learning, etc.

    Face-to-Face

    USE OF INFORMATION AND COMMUNICATIONS TECHNOLOGY
    Use of ICT in teaching, laboratory education, communication with students

    ICT in teaching

    ICT in the communication with students

    TEACHING METHODS

    The manner and methods of teaching are described in detail.

    Lectures, seminars, laboratory practice, fieldwork, study and analysis of bibliography, tutorials, placements, clinical practice, art workshop, interactive teaching, educational visits, project, essay writing, artistic creativity, etc.

     

    The student's study hours for each learning activity are given as well as the hours of non-directed study according to the principles of the ECTS

    Activity

    Semester workload

    Interactive Teaching

    26

    Seminars

    26

    Study and Analysis of bibliography

    50

    Writing Essay

    48

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Course total

    150

     

    STUDENT PERFORMANCE EVALUATION

    Description of the evaluation procedure

     

    Language of evaluation, methods of evaluation, summative or conclusive, multiple choice questionnaires, short-answer questions, open-ended questions, problem solving, written work, essay/report, oral examination, public presentation, laboratory work, clinical examination of patient, art interpretation, other

     

    Specifically-defined evaluation criteria are given, and if and where they are accessible to students.

     

    Summative evaluation: a written essay  and presentation (compulsory), interactive participation, smaller assignments within the class. Τhe essay will be possible for students completing 70% of the attendance of the course. When this is not the case, there will be written examination.

     

    The written assignment (4000, the bibliography is included) should demonstrate that students comprehend the theoretical concerns and can comment on the ethnographic material thoroughly and critically,  structure and academic text and academic writing (eg. bibliographic requirements, argumentation) . The paper will necessarily contain two of the key words of the course and will be comparative in nature, i.e. it will compare two cases from the post-socialist world.

     

    Explanation of Grading

     

    9-10: Excellent critical analysis and argumentation, very good use and understanding of anthropological sources, coherent structure, very good use of academic language and conventions

     

    8-7: Good critical analysis and argumentation, good use and understanding of anthropological sources, solid structure although it has minor weaknesses, moderate use of academic language and conventions

     

    5-6: Problematic analysis and argumentation usually contains incoherent argumentation, description without attempting a critical analysis of the sources e.g. emphasizing only the description of empirical examples but showing a basic understanding of the sources, structure lacking clarity and coherence which at least presents a general argument, moderate use of sources but does not contain plagiarism and respects conventions but presents language weaknesses

     

    4 and below No substantial attempt to use academic sources and style e.g. use of main secondary electronic sources which are not confirmed either themselves or their sources or their methodology of a clear argument, problems of understanding the text due to weaknesses in the structure, plagiarism, not respecting the academic conventions, good use of language

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    (5) ATTACHED BIBLIOGRAPHY

    - Suggested bibliography:

     

    C. Brettell.2003.  Anthropology and migration. Essays on transnationalism, ethnicity, and identity. Walnut Creek: Altamira Press. Pp.9-23, 23-47.

    S. Castles& M.Miller (1998) The Age of Migration. International Population Movement , London/Hampshire: 67-104, 104-141.

    Koser, Khalid 2007. International Migration: A Very Short Introduction, Oxford: Oxford University Press 28-41.

    S. Vertovec& R. Cohen (eds) Migration, Diasporas and Transnationalism, Cheltenham: Elgar Reference Collection

    Werbner, Pnina. "Global pathways. Working class cosmopolitans and the creation of transnational ethnic worlds." Social anthropology 7.1 (1999): 17-35.

     

     

    - Related academic journals:

     

    Journal of Ethnic and Migration Studies

    Journal of International Migration and Integration

    Migration and Society

     

     

    • COMPARATIVE ISSUES IN GENDER AND CULTURAL DIVERSITY
      (HRMS205)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

    Κωδικός Τμήματος
    HURMIS

    Τμήμα
    MASTER'S DEGREE IN HUMAN RIGHTS AND MIGRATION STUDIES

    Περιγραφή

    Η περιγραφή του μαθήματος δεν είναι διαθέσιμη

    • ETHNOGRAPHIES OF POST SOCIALISM
      (ΒΣ304-ΙΙΙ)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    BSO

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    COURSE OUTLINE

    (1)     GENERAL

    SCHOOL

    Economics and Peripheral Studies

    ACADEMIC UNIT

    Dept. of Balkan, Slavic and Oriental Studies

    LEVEL OF STUDIES

    Graduate

    COURSE CODE

     

    SEMESTER

    4th

    COURSE TITLE

    Ethnographies of  Postsocialism

    INDEPENDENT TEACHING ACTIVITIES
    if credits are awarded for separate components of the course, e.g. lectures, laboratory exercises, etc. If the credits are awarded for the whole of the course, give the weekly teaching hours and the total credits

    WEEKLY TEACHING HOURS

    CREDITS

     

    4

    6

     

     

     

     

     

     

    Add rows if necessary. The organisation of teaching and the teaching methods used are described in detail at (d).

     

     

    COURSE TYPE

    general background,
    special background, specialised general knowledge, skills development

    Special background

    PREREQUISITE COURSES:

     

    No

    LANGUAGE OF INSTRUCTION and EXAMINATIONS:

    English

    IS THE COURSE OFFERED TO ERASMUS STUDENTS

    Yes

    COURSE WEBSITE (URL)

    https://openeclass.uom.gr/courses/BSO255/

               

    (2)     LEARNING OUTCOMES

    Learning outcomes

    The course learning outcomes, specific knowledge, skills and competences of an appropriate level, which the students will acquire with the successful completion of the course are described.

    Consult Appendix A

    • Description of the level of learning outcomes for each qualifications cycle, according to the Qualifications Framework of the European Higher Education Area
    • Descriptors for Levels 6, 7 & 8 of the European Qualifications Framework for Lifelong Learning and Appendix B
    • Guidelines for writing Learning Outcomes

     

     

    1. Intellectual Skills

     

    • Understanding the economic and political transformations of the so-called transition in relation to the basic anthropological concepts

    • Combining interdisciplinary information stemming  from the study of empirical data to reach conclusions

    • Learning to formulate an argument based on bibliographical research

     

     

    2. Research Skills

    • Development of capacities bibliographical research

    • Structure of an academic text

    • Presentation skills using new technologies

     

     

     

    3. Development of Research Technologies

     

    • Developing digital research skills

    • Deeper understanding and analysis of visual material

     

     

    General Competences

    Taking into consideration the general competences that the degree-holder must acquire (as these appear in the Diploma Supplement and appear below), at which of the following does the course aim?

    Search for, analysis and synthesis of data and information, with the use of the necessary technology

    Adapting to new situations

    Decision-making

    Working independently

    Team work

    Working in an international environment

    Working in an interdisciplinary environment

    Production of new research ideas

    Project planning and management

    Respect for difference and multiculturalism

    Respect for the natural environment

    Showing social, professional and ethical responsibility and sensitivity to gender issues

    Criticism and self-criticism

    Production of free, creative and inductive thinking

    ……

    Others…

    …….

     

     

     

    • Search for, analysis and synthesis of data and information
    • Independent and/or team work
    •  Respectfordifferenceandmulticulturalism
    • Production of free, creative and inductive thinking

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    (3)     SYLLABUS

     

     

    The course examines, from the point of view of social anthropology, the different aspects of the concept of "transition" mainly in the context of the societies of the former USSR, and secondarily, the Eastern and SE Europe as well as the so-called socialist world eg. China, Cuba etc. Drawing ethnographic examples from specific countries, the course will study issues of social transformation from existing socialism to "post-communist capitalism" from the perspective of their social, political and cultural impacts on the everyday lives of citizens as well as the coping mechanisms and survival strategies devised to deal with 'social change'. The following issues are included: a) old and new conceptions of property and work in the face of rising unemployment, b) redefining the concept of collective 'belonging', c) the creation of pressure groups and 'civil society', d) survival strategies and the human cost of the "transition" e) critique of the conceptualization of "post-socialism" as a colonial conception of neoliberalism, f) emergence of new gender identities

     

    The aim of the course is to acquaint the students with the transformations of the transition from the socialist past to the capitalist present and to draw connections from this period with the advent of neo-liberalism in the heart of Europe. The course will critically reflect on both the idea of transition, geographical and cultural area and essentialist identities. At the center of this approach will be ethnographic works in dialogue with cultural criticism, history and other interdisciplinary encounters to help student comprehend the study of everyday life, ideology, political practices and experiences

     

    Weekly Sessions

     

    1 Introduction

     

    2. Postsocialism and Postcolonial Criticism

    Transition, postsocialism and postcolonial critique

     

    3. From modernity to neo-liberal capitalism I (Land-Property)

    modernity, feudalism, industrialization of agriculture, collectivization, privatization, stigmatized land

     

    4. From modernity to neo-liberal capitalism II (Market)

    market, barter, NEP, exchange, money, consumption, the market economy, precarity

     

    5. From progress to ecological destruction (industrialization-workers)

    Industrialization, progress, workers/working class, development, developed socialism, ecology and indigeneity (shamanism), ecological disasters Chernobyl, Aral

     

    6. The alphabets  of postsocialism (languages and belonging)

    indigenization, nationalism, the Soviet nation, lingua franca, affirmative action, state minorities/majorities and stateless

     

    7. From the women's issue to FEMEN-ism

    patriarchy, zandruga, the new proletariat, Islam in Central Asia/Caucasus-women, the 'bride-rape', Marxism and feminism, double standard (subjugation), women and religion, LGBTQI and exclusions

     

    8. From 'propiska' to transnational migration

    Movement, diasporas, urbanization, the socialist city, transnational migrations, internal passports (propiska), historical homelands

     

    9. From Socialist Brotherhood to World Socialisms I (China)

      the International, internationalism (internationalism), the brotherhood of peoples, China Maoism, the new middle class, nationalism

     

    10. From socialist brotherhood to world socialisms II. (Cuba-Africa)

    revolution, racism and the first/second world, the commodification of revolution, the (post)socialist periphery

     

    11. From popular democracy to civil society

    Positive discrimination, civil society, NGOs, the concept of democratization, Europeanization

     

    12. The socialist heritage, memory and tourism

    nostalgia, memory, tourism, tourism development, refinement, heritage

     

    13. Review-Presentations

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    (4)     TEACHING and LEARNING METHODS - EVALUATION

    DELIVERY
    Face-to-face, Distance learning, etc.

    Face to Face

    USE OF INFORMATION AND COMMUNICATIONS TECHNOLOGY
    Use of ICT in teaching, laboratory education, communication with students

    ICT in teaching

    ICT in the communication with students

    TEACHING METHODS

    The manner and methods of teaching are described in detail.

    Lectures, seminars, laboratory practice, fieldwork, study and analysis of bibliography, tutorials, placements, clinical practice, art workshop, interactive teaching, educational visits, project, essay writing, artistic creativity, etc.

     

    The student's study hours for each learning activity are given as well as the hours of non-directed study according to the principles of the ECTS

    Activity

    Semester workload

    Interactive Teaching

    26

    Seminars

    26

    Study and Analysis of bibliography

    50

    Writing Essay

    48

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Course total

    150

     

    STUDENT PERFORMANCE EVALUATION

    Description of the evaluation procedure

     

    Language of evaluation, methods of evaluation, summative or conclusive, multiple choice questionnaires, short-answer questions, open-ended questions, problem solving, written work, essay/report, oral examination, public presentation, laboratory work, clinical examination of patient, art interpretation, other

     

    Specifically-defined evaluation criteria are given, and if and where they are accessible to students.

     

     

    Summative evaluation: interactive participation, presentation, written essay, smaller assignment within class

     

    The written assignment should demonstrate that the student has understood the theoretical concerns and can comment on the ethnographic material thoroughly and critically in a text that has structured and showed examples of understanding of academic writing (eg bibliographic requirements, argumentation) . The paper will necessarily contain two of the key words of the course and will be comparative in nature, i.e. it will compare two cases from the post-socialist world

     

    Explanation of Grading

     

    9-10: Excellent critical analysis and argumentation, very good use and understanding of anthropological sources, coherent structure, very good use of academic language and conventions

     

    8-7: Good critical analysis and argumentation, good use of sources and understanding of anthropological sources, structure that does not create problems of understanding although it has weaknesses, moderate use of academic language and conventions

     

    5-6: Problematic analysis and argumentation usually contains incoherent argumentation, description without attempting a critical analysis of the sources eg emphasizing only the description of empirical examples but showing a basic understanding of the sources, structure lacking clarity and coherence

    which at least presents a general argument, moderate use of sources but does not contain plagiarism and respects conventions but presents language weaknesses

     

    4 and below No substantial attempt to use academic sources and wording eg use of main secondary electronic sources that are not confirmed either themselves or their sources or their methodology of a clear argument, problems of understanding the text due to weaknesses in the structure, plagiarism, not respecting the academic conventions, good use of language

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    (5)     ATTACHED BIBLIOGRAPHY

    - Suggested bibliography:

     

    Godelier, M. Η θεωρία της μετάβασης στο Μαρξ. Γκούτενμπερτγκ.1987

    Verdery, K. (1996). K. (1996). What Was Socialism and Why did it Fail?. Princeton: Princeton University Press.

    Todorova, M. (1997). Imagining the Balkans. New York: Oxford University Press.

    Voutira, E. A. (2006). Post-Soviet diaspora politics: The case of the Soviet Greeks. Journal of modern Greek studies24(2), 379-414.

    Ascherson, N. (1996). Black Sea. New York: Hill and Wang.

     

    - Related academic journals:

     

    Slavic Review

    Anthropology of East Europe Review

    Ab Imperio

     

     

     

     

    • POLITICAL ANTHROPOLOGY IN EASTERN AND SE EUROPE
      (MAPE0211)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    MPE

    Τμήμα
    Π.Μ.Σ. ΣΤΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

    Περιγραφή

    The purpose of this course is to introduce MA students to the disciplinary area of Political Anthropology, as a particular branch of the discipline of Social Anthropology with an emphasis on the Regions of Eastern and South-Eastern Europe. The focus of the course is on the regional particularities of theory and research in the regions. Emphasis is placed on the familiarization with the relevant ethnographic texts that constitute the basis for the corpus of Balkan and East European Anthropology. The course also addresses the relations between Ethnography (fieldwork research) and Social Anthropology (analysis) The syllabus is based on ethnographic texts, films, and documentaries.

    • ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
      (ΒΣΑ302-ΙΙΙ)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

    Κωδικός Τμήματος
    BSO

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    (1)      ΓΕΝΙΚΑ

    ΣΧΟΛΗ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΤΜΗΜΑ

    ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

    ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΒΣΑ302-ΙΙΙ

    ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    B’

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

     

    4

    6

    ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    γενικού υποβάθρου,
    ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης,

    γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

    ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ

    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

     

    OXI

    ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

    EΛΛΗΝΙΚΑ

    ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

    ΟΧΙ

    ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

    https://openeclass.uom.gr/courses/BSO224/

    (2)      ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

    Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/-τριες θα έχουν έρθει σε επαφή με τις βασικές έννοιες, τους ορισμούς και τα πεδία της Κοινωνικής και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας (συγγένεια, οικονομία, πολιτική οργάνωση, συμβολικά συστήματα-θρησκεία, φύλα) και στο είδος του ολιστικού τρόπου θεώρησης των κοινωνιών μεταξύ εθνογραφικού παρόντος και ιστορικού παρελθόντος. Θα έχουν εξετάσει τις βασικές θεωρητικές σχολές του 20ουκαι 21ουαιώνα (αμερικανική,  βρετανική και γαλλική) οι οποίες καθόρισαν την ανθρωπολογική σκέψη (λειτουργισμός, μετα/δομισμός, ερμηνευτική προσέγγιση). Τέλος το μάθημα θα έχει εισάγει τους φοιτητές στις μεθοδολογικές ιδιαιτερότητες της εθνογραφικής επιτόπιας έρευνας, τη συγκριτική μέθοδο και την ολιστική ανθρωπολογική κατανόηση.

    Γενικές Ικανότητες

     Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών

    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

    Αυτόνομη εργασία

    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

     (3)      ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

     Το μάθημα ξεκινά με την ανακάλυψη του Άλλου στο νέο κόσμου, την διάχυση της ευρωπαϊκής νεωτερικότητας μέσα από την Αποικιοκρατία, με τις απαρχές και την καθιέρωση του παγκόσμιου καπιταλιστικού συστήματος. Η ανθρωπολογική σκέψη, με τους όρους της πολιτικής οικονομίας εξετάζεται στη μακρά διάρκεια και μέχρι την καθιέρωση της ταξιδιωτικής περιέργειας σε επιστήμη της Κοινωνικής και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας. Παράλληλα, και συστηματικά από τον 19ο αι μέχρι σήμερα, διερευνάται η σχέση της με τους άλλους συναφείς κλάδους των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών. Δίνεται έμφαση στο έργο των κλασικών στοχαστών της κοινωνικής θεωρίας (Durkheim, Weber, Marx, Σχολής της Φρανκφούρτης),  τις βασικές ιδέες τους και το ιστορικό πλαίσιο που τις γέννησε προκειμένου να προσδιορισθούν οι αρχές της κοινωνικής και πολιτισμικής συγκρότησης του εαυτού, της κοινότητας, της αλλαγής και της διαφοράς. Στόχος του μαθήματος είναι να  εξοικειώσει τους πρωτοετείς φοιτητές με το αντικείμενο και την μεθοδολογία της κοινωνικής ανθρωπολογίας καθώς και με τις βασικές έννοιες της κοινωνικής θεωρίας αλλά και τα πρακτικά ζητήματα ακαδημαϊκής  έρευνας και συγγραφής στις κοινωνικές επιστήμες.

    Κάθε εβδομάδα το πρώτο δίωρο του μαθήματος θα είναι αφιερωμένο σε μια θεματική μέσα από μια θεωρητική προσέγγιση και στο δεύτερο θα γίνεται πιο φροντιστηριακό.

    Εβδομαδιαίες θεματικές

     1-2η εβδομάδα  Εισαγωγή (2/3, 4/2& 8/3, 10/3)

     Παρουσίαση του μαθήματος. Εισαγωγή σε έννοια όπως αποικιοκρατία, εξελικτισμός, η έννοια του πολιτισμού, κοινωνική ανθρωπολογία-εθνολογία-εθνογραφία.

     Υποχρεωτικό Ανάγνωσμα

     P., Erickson& L. Murphy. Ιστορία Ανθρωπολογικής Σκέψης. Αθήνα : Κριτική,  κεφ. 1 (σύγγραμμα)

     3-4η εβδομάδα  Εθνογραφία (15/3, 17/3& 22/3,24/3)

     Διαμόρφωση της μεθόδου της εθνογραφίας στις ΗΠΑ και στη Μεγ. Βρετανία ως κυρίαρχου τρόπου έρευνας στην κοινωνική ανθρωπολογία.

     Υποχρεωτικό Ανάγνωσμα

     P., Erickson& L. Murphy. Ιστορία Ανθρωπολογικής Σκέψης. Αθήνα : Κριτική, σ. σ.104-119,  141-151 (σύγγραμμα)

     5-6η Εβδομάδα  Δομισμός (29/3, 31/3&5, 7/4)

    Εισαγωγή στο δομισμό της Γαλλική Σχολής της Ανθρωπολογίας και οι αναζητήσεις της ανθρωπολογίας  την αντίστοιχη περίοδο στις ΗΠΑ.

     Υποχρεωτικό Ανάγνωσμα

     P., Erickson& L. Murphy. Ιστορία Ανθρωπολογικής Σκέψης. Αθήνα : Κριτική, σ.σ. 130-141, 112-119 (σύγγραμμα)

     7η Εβδομάδα Δομολειτουργισμός (12, 14/4)

    Η έννοια της κρίσης και της αλλαγής σε σχέση με τη δομή.

     Υποχρεωτικό Ανάγνωσμα

     Adam,  Kuper. Aνθρωπολογία και Ανθρωπολόγοι. Η Σύγχρονη Βρετανική Σχολή. Κεφ. 6. (Φακελ. Έγγραφα eclass)

     8-9η Εβδομάδα Συμβολική & Ερμηνευτική  Ανθρωπολογία (3/ 5, 5/5&10,  12/5)

    Σύμβολα, ιεροτελεστίες, «πυκνή περιγραφή»

     Υποχρεωτικό Ανάγνωσμα

     P., Erickson& L. Murphy. Ιστορία Ανθρωπολογικής Σκέψης. Αθήνα : Κριτική, σ.σ. 182-190 (σύγγραμμα)

     10-11η Εβδομάδα. Νέα Πεδία Ανθρωπολογικής Έρευνας ( 17,19/5&24,26/5)

    Πολιτισμικής κριτική, ψηφιακότητα, οπτική ανθρωπολογία

     Υποχρεωτικό Ανάγνωσμα

     P., Erickson& L. Murphy. Ιστορία Ανθρωπολογικής Σκέψης. Αθήνα : Κριτική, σ.σ.205-209 (σύγγραμμα)

     12-13η Εβδομάδα-Παρουσιάσεις (31/5, 2/6 &7,9/6)

     Συμπληρωματική Βιβλιογραφία (βλ σελ.4-5)

     (4)      ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

    Πρόσωπο με Πρόσωπο

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

    ΝΑΙ στο εργαστηριακό μέρος του μαθήματος και στην επικοινωνία με τους φοιτητές

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

    Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

     Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

    Δραστηριότητα

    Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

    Διαλέξεις

    52

    Εργαστηριακή Άσκηση

    16

    Μελέτη και Ανάλυση Βιβλιογραφίας

    52

    Συγγραφή εργασίας

    30

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Σύνολο Μαθήματος

    150

     

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

    Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

     Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

     Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

     

     

    Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με δύο τρόπους.

     

    1.Για όσους/ες παρακολουθούν  (υποχρεωτική παρακολούθηση με δικαίωμα 3-4 απουσιών): συμμετοχή στη διαδραστική διδασκαλία, ασκήσεις είτε μέσα στην τάξη είτε στο eclass και μικρή ομαδική (3-4 άτομα) εργασία με βάση την εθνογραφική παρατήρηση που θα κάνουμε στο φροντιστήριο και παρουσίαση

    2.Για όσους/ες δεν παρακολουθούν (ή το έχουν  παρακολουθήσει και το χρωστούν) γραπτές εξετάσεις. Η ύλη για τις εξετάσεις αποτελείται από τα υποχρεωτικά αναγνώσματα (βλ. παραπάνω)

     

    (5)      ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    - Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

    Αντόρνο-Χανς Άλμπερτ κ.ά., Η Κοινωνιολογία μεταξύ Εμπειρίας και Θεωρίας-Βασικά Κοινωνιολογικά Προβλήματα, Αθήνα, Πέλλα, 1970

    Μ. Douglas, Φυσικά Σύμβολα. Εξερευνήσεις στην Κοσμολογία.Αθήνα, Πολύτροπον, 2007 (1970)

    C. Geertz, H Eρμηνεία των Πολιτισμών, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2006 (1973)

    Γκ.Λίενχαρντ, Κοινωνική Ανθρωπολογία, Αθήνα, Gutenberg, 1985

    Β. Μalinowksi. Mαγεία, Επιστήμη  και Μαγεία. Ο Μύθος στην Πρωτόγονη Ψυχολογία. Αθήνα, Πλέθρον, 2019(1949).

    M. Μauss, Moρφές Πρωτόγονης Ταξινόμησης. Συνεισφορά στην Μελέτη των Συλλογικών Αναπαραστάσεων, Αθήνα, Gutenberg, 2001 (1902)

    Γ.Νικολακάκη, Εθνογραφικός Κινηματογράφος και Ντοκιμαντέρ. Θεωρητικές και Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις.Αθήνα, Αιγόκερως ,2009. Εισαγωγή

    M. Sahlins, [1966] ‘Η Πρώτη Κοινωνία της Αφθονίας’ στο Θ. Κουραβέλος (επιμ.) Κοινωνίες Μοιράσματος. Οι σύγχρονοι απλοί τροφοσυλλέκτες, Αθήνα, Πολιτειακές Εκδόσεις, 2009

    E.E. Evans -Pritchard, Koινωνική Ανθρωπολογία.Αθήνα: Καραδαμίτσας, 2009 (1946) κεφ.6

    C. Levi-Strauss. Άγρια Σκέψη, Εισαγ. Α. Κυριακίδου-Νέστορος, Αθήνα, Παπαζήσης, 1977. Εισαγωγή

    Ν.Τάτσης, Κλασικές Έρευνες των Κοινωνικών Επιστημών, Αθήνα, Οδυσσέας 1999.

     - Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

    Σύγχρονα Θέματα

    Εθνολογία

    Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών

    Anthropology Matters

     

     

    • ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ
      (ΒΑ303-ΙΙΙ)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    BSO

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    1.       ΓΕΝΙΚΑ

    ΣΧΟΛΗ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΤΜΗΜΑ

    ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

    ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΒΑ303-ΙΙΙ

    ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Δ΄

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Εθνογραφίες της Τουρκίας και της Μέσης Ανατολής

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

     

    4

    6

    ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Γενικού Υποβάθρου

    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

     

    ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

    Ελληνική

    ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

    Όχι

    ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

    http://compus.uom.gr/BAL253/index.php

    2.      ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

    Μαθησιακά Αποτελέσματα

    • Η εξοικείωση των φοιτητριών/ών με τη μεθοδολογία της εμπειρικής έρευνας στην Τουρκία και τη Μέση Ανατολή.
    • Η γνώση και η σημασία του Οριενταλισμού στη συγκρότηση του πεδίου των Ανατολικών Σπουδών.
    • Η ανάλυση των πραγματολογικών δεδομένων που συνθέτουν την καθημερινότητα των ανθρώπων του χώρου της Τουρκίας και της Μέσης Ανατολής στον δημόσιο και τον ιδιωτικό χώρο.
    • Η ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των φοιτητών πάνω στα στερεότυπα και τις δυαδικές διακρίσεις: Δύση/Ανατολή, Ισλάμ/εκκοσμίκευση, παράδοση/νεωτερικότητα.
    • Η χρήση της διεπιστημονικότητας στο πεδίο των σπουδών περιοχών.

    Γενικές Ικανότητες

    • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
    • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
    • Ομαδική εργασία
    • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
    • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

    3.      ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Το μάθημα περιλαμβάνει τρεις ενότητες:

    Α. Στην πρώτη ενότητα αναλύεται η μεθοδολογία της εθνογραφικής επιτόπιας έρευνας στην Τουρκία και τη Μέση Ανατολή και αναζητώνται τα όρια των διεπιστημονικών συνεργασιών της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας με συναφείς κοινωνικές επιστήμες στο πλαίσιο των Ανατολικών σπουδών, καθώς και χρήση της εθνογραφίας και της κινηματογραφικής αναπαράστασης στην κατανόηση του χώρου και της καθημερινότητας των ανθρώπων. Εξετάζονται συστηματικά τα ζητήματα του οριενταλισμού, της αποικιοκρατίας, της ‘παράδοσης’ του Ισλάμ στις παραπάνω περιοχές, αλλά και το ζήτημα της κατά φυλές κοινωνικής οργάνωσης (4 ενότητες).

    Β. Στη δεύτερη ενότητα εξετάζονται οι ειδικές θεματικές της ευρύτερης Μέσης Ανατολής (από τη λεκάνη της Μεσογείου μέχρι την κεντρική Ασία και το Ιράν), από τη σκοπιά της Ανθρωπολογίας. Πιο συγκεκριμένα, μέσα από συγκεκριμένες εθνογραφίες και οπτικό υλικό αναλύεται η καθημερινότητα των ανθρώπων σε διαφορετικά εθνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, όπως Σουλτανάτο του Ομάν, Αίγυπτο, Ισραήλ-Παλαιστίνη, Ιράν, Τουρκία και Ιορδανία. Εξετάζονται ζητήματα που σχετίζονται με την κουλτούρα και το χώρο, την πολιτική οργάνωση του κράτους, τα θρησκευτικά βιώματα, τις πρακτικές της οικογενειακής και κρατικής πατριαρχίας, τα εγκλήματα τιμής και τις περιφράξεις σε βάρος των γυναικών. Όλα αυτά εξετάζονται μέσα από τις χρήσεις της  της παράδοσης, τις τοπικές και υπερτοπικές σχέσεις εξουσίας και παγκόσμιες ηγεμονίες. (5 ενότητες)

    Γ. Στην τρίτη ενότητα διερευνώνται οι πρακτικές αντίστασης και υπονόμευσης όσων υφίστανται τις σχέσεις εξουσίας και δρουν για ανατροπή των ηγεμονιών. Δίνεται έμφαση στα φεμινιστικά κινήματα, στα κοινωνικά κινήματα ενάντια στην παγκοσμιοποίηση  και στις κοινωνικές εξεγέρσεις. (3 ενότητες)

    4.    ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

    Πρόσωπο με πρόσωπο

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

    χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τις/τους φοιτήτριες/ητές

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    Δραστηριότητα

    ΦόρτοςΕργασίας Εξαμήνου

    Διαλέξεις

    52

    Ανάλυση βιβλιογραφίας για αναδίφηση συγγραφής εργασιών

    48

    Αναζήτηση, ανάλυση και μελέτη οπτικού υλικού τεκμηρίωσης

    44

    Εκπαιδευτικές επισκέψεις σε μουσεία, φεστιβάλ, εκθέσεις, διαλέξεις

    6

    Σύνολο Μαθήματος

    150

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

    Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

    Μέθοδοι αξιολόγησης: Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων και φιλμικών κειμένων, Γραπτή εργασία, Δημόσια παρουσίαση.

    Τα κριτήρια αξιολόγησης αναρτώνται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.

    5.    ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    – Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

    • Τσιμπιρίδου, Φ., και Δ. Σταματόπουλος (επιμ.) (2008) Οριενταλισμός στα Όρια. Από τα Οθωμανικά Βαλκάνια στη Σύγχρονη Μέση Ανατολή, Αθήνα: Κριτική.
    • Shankland, David (2003) Ισλάμ και Κοινωνία στην Τουρκία, Αθήνα: Κριτική.
    • Αναλυτική βιβλιογραφία και κείμενα βρίσκονται στην ηλεκτρονική σελίδα του μαθήματος

    Συναφήεπιστημονικάπεριοδικά:

     

    • ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΙΣ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΠΡΩΗΝ ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΑΣ
      (HAC905)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ΜΙΑΠΑΝΕ

    Τμήμα
    Π.Μ.Σ. ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ

    Περιγραφή

    Το μάθημα έχει ως στόχο να εξετάσει την περίπλοκη σχέση ‘πολιτικής’ και ‘πολιτισμού’ μέσα από τη κινηματογραφική παραγωγή των χωρών της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Ο κινηματογράφος ως πολιτισμικό κείμενο υποστήριξε για δεκαετίες  το παραδοσιακό αφήγημα του έθνους. Η γέννηση της  Γιουγκοσλαβίας μετά το ΙΙ Παγκόσμιο Πόλεμο, η οποία ανέκοψε εν τη γενέσει τους την ανάπτυξη  των εθνικών κινηματογραφιών, έθεσε τις βάσεις του ‘Σινεμά Κομμουνίστο’. Το προσωπικό όραμα του Τίτο για τη δημιουργία ενός Γιουγκοσλαβικού σινεμά ισορρόπησε ανάμεσα στην ιδεολογική ορθοδοξία, την προπαγάνδα και την καλλιτεχνική δημιουργία. Μετά τη διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας, οι ανεξάρτητες δημοκρατίες κλήθηκαν να ανταποκριθούν σε ένα κινηματογραφικό τοπίο  πολιτιστικών ροών, διακρατικών συνεργασιών και  παγκοσμιοποιημένης προβολής. Το μάθημα, έχοντας ως αφετηρία τον κινηματογράφο (μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης) και σε μικρότερο βαθμό την τηλεόραση των χωρών της πρώην Γιουγκοσλαβίας, εξετάζει θέματα εθνικού Π/πολιτισμού και κινηματογράφου, ιδεολογία και τέχνης, φύλου, μνήμης και αναπαράστασης, διεθνισμού και Ευρωπαϊκότητας μέσα από τη χρήση οπτικο-ακουστικού υλικού, πολυμέσων και επισκέψεις σε χώρους πολιτισμού (Μουσείο Κινηματογράφου, Ταινιοθήκη, φεστιβάλ).

    Ενδεικτική βιβλιογραφία:

    Cuche D. 2001. Η έννοια της κουλτούρας στις Κοινωνικές Επιστήμες. Αθήνα: Τυπωθήτω

    Δερμεντζόπουλος Χρ. Α. & Σπυριδάκης Μ. 2004. Ανθρωπολογία, κουλτούρα και πολιτική. Αθήνα: Μεταίχμιο.

    Goulding D.  J. 2002. Liberated Cinema: The Yugoslav Experience 1945-2001. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

    Hill J. & Gibson P. Church. 2009. Εισαγωγή στις κινηματογραφικές σπουδές. Κριτικές προσεγγίσεις των, Αθήνα: Πατάκης

    Thompson Κ. & Bordwell D. Ashton J.2015Ιστορία Κινηματογράφου. Μια Εισαγωγή. Αθήνα: Πατάκη.

    Wachtel A. Baruch. 1998. Making A Nation, Breaking A Nation. Literature and Cultural Politics in Yugoslavia. Stanford: Stanford University Press.

    Δημοσιεύσεις


    • Βιβλία (14 εγγραφές)

    Περιλαμβάνει Βιβλία ή/και μονογραφίες σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους. Κεφάλαια ή άρθρα συλλογικών τόμων ή επιμέλεια τόμων σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους.

      2017

      • Hospitality, Acceptance and Integration” Hellenic Open University-Press Project. Refugee Education and Support Initiative. Development of educational material for the online refugee awareness training program (Action 8).

        Προβολή Δημοσίευσης

      • Eleni Sideri and Lydia Efthymia Roupakia. Afterword in Eleni Sideri and Lydia Efthymia Roupakia (Eds.) Religions and Migrations in the Black Sea Region. Macmillan-Palgrave, Macmillan-Palgrave, pp 171-199.

        Προβολή Δημοσίευσης

      • Eleni Sideri and Lydia Efthymia Roupakia. Introduction to Eleni Sideri and Lydia Efthymia Roupakia (Eds.) Religions and Migrations in the Black Sea Region. Macmillan-Palgrave, Macmillan-Palgrave, pp. 1-35.

        Προβολή Δημοσίευσης

      • Eleni Sideri . Historical Diasporas, Religion and Identity: Exploring the Case of the Tsalka Greeks. Pp. 35-57.
      • Eleni Sideri and Lydia Efthymia Roupakia (Eds.) Religions and Migrations in the Black Sea Region. Macmillan-Palgrave

        Προβολή Δημοσίευσης

      2016

      • Mobility in Thessaloniki: The Greek Economic Crisis and the Transformation of Mobility in Walking in the European City. Quotidian Mobility and Urban Ethnography edited by T. Shortell and E Brown. Farnham: Ashgate. pp. 91-109.

        Προβολή Δημοσίευσης

      • Urban Memory and Mobility: The Designing of a City Museum in Greece in Airing the Past: Inquiries into Digital Memories edited by N.R.Ortega, F.Diez-Platas and Seppo Kuivakari,pp 45-57 Oxford: Inter- disciplinary Press [E-BOOK]

        Προβολή Δημοσίευσης

      • Γέφυρες, Νησίδες και Χάσματα στο Η μνήμη αφηγείται την πόλη. Προφορική Ιστορία και στη Μνήμη του Αστικού Χώρου Πλέθρον, (με την επιμέλεια των Ποθητή Χαντζαρούλα και Riki Van Boeschoten), 125-145.

        Προβολή Δημοσίευσης

      • Im / mobility, Urbanism and Belonging: Being Immobile and Dreaming Mobility in Volos-Greece in Bounded Mobilities Edited by Sabina Leoncini, Julia Schwarz, Andreas Hackl, Miriam Gutekunst. Bielefeld: Verlag. Pp. 95-113.

        Προβολή Δημοσίευσης

      • Immaginare Casa: L 'Im-mobiita dei Gregci dell ex Uionne Sovietica [Imagine Home: The Immobilization of Greeks in the Former Soviet Union] (2016) In Chi, cosa. Rifugiati, transnazionalism e frontiere [To whom. Refugees, Transnationality and Borders] Osvaldo Constantini, Aurora Massa and Jvan Yazdani (eds). Rome: Editions Misiones, pp. 257-280.

        Προβολή Δημοσίευσης

      2013

      • Travelling in the Caucasus: Mobile Methodologies and Lifestyles in the Field in Lifestyle Mobilities edited by T. Duncan, S. Cohen and M. Thulemark. London, Ashgate. Pp 113-129.

        Προβολή Δημοσίευσης

      • Μιλώντας Ελληνικά στον Καύκασο στο Έθνος πέρα των Συνόρων. Οι Ομογενειακές Πολιτικές του Ελληνικού Κράτους. Λ. Βεντούρα και Λ. Μπλατσιώτης (επ.). Αθήνα: Βιβλιόραμα. σσ 439-465

        Προβολή Δημοσίευσης

      2012

      2010

      • B-log on Social Change and Educational Reform: The Case of a Greek University Class in Cases on Online Discussion and Interaction: Experiences and Outcomes edited by L. Shedletsky & Joan E. Aitken. Maine: IGI-GLOBAL. pp123-140.

        Προβολή Δημοσίευσης

      • Επιστημονικά Περιοδικά (10 εγγραφές)

      Περιλαμβάνει Άρθρα σε διεθνή ή ελληνικά επιστημονικά περιοδικά (με κριτές).

        2019

        • How can a mix of innovative research methods (like walking, visiting the place of labour) and creative representation through digital arts combining photographs, and podcasts challenge students’ perceptions of ‘what we do in class’, ‘how knowledge is constructed’ and ‘who immigrants are’?”

          Προβολή Δημοσίευσης

        2017

        • Bridging Worlds: Producing and Imagining the Transnational through TV Narratives. Journal of Science and Technology of the Arts, Volume 9, No. 2 – Special Issue Narrative and Audiovisual Creation, pp.27-35 (open access)

          Προβολή Δημοσίευσης

        2016

        2015

        • Accumulating Transnational Social Capital among the Greeks from the former Soviet Union: Education, Ethnicity, Gender”. Journal of Identity and Migration Studies vol 9/1, pp. 69-87

          Προβολή Δημοσίευσης

        2012

        2009

        • “Pearls are a girl’s best friend: nostalgia and its discontents in the life stories of two Georgian women” International Black Sea University Scientific Journal 1(3), 97-112 (published July 2010)

        2008

        • “Τhe diaspora of the term diaspora. a working paper of a definition”. Transtext(e)sTranscultures Journal of Global Cultural Studies 4, pp 32-47

          Προβολή Δημοσίευσης

        2007

        2006

        • Συνέδρια (5 εγγραφές)

        Περιλαμβάνει Άρθρα σε δημοσιευμένα πρακτικά διεθνών ή ελληνικών συνεδρίων (με κριτές).

          2015

          • Locating Belonging, refiguring space: Mediterranean crossings and the4th Thessaloniki Biennale of Contemporary Art (joint paper with Lydia Roupakia and Evi Baniotopoulou) in the minutes of E’ Conference of the European Association of Modern Greek Studies (EENS),

            Προβολή Δημοσίευσης

          2014

          • 8-10/5/2014 Αθήνα, Digital Story-telling in Times of Crisis, Τίτλος Παρουσίασης Digital story-telling and the city: designing the museum of the city of Volos

          2008

          • . Narrating the Homeland: the double articulation of the language with the national and diaspora in Studies in Greek Linguistics. Proceedings of the Annual Meeting of the Dept. of Linguistics, School of Philology, Faculty of Philosophy 28th Language& Society. Aristotle University of Thessaloniki, April 21-22-2007, Thessaloniki: Institute of New-Hellenic Studies, p.p.378-391.

          2007

          • Crossing the b-orders: from Georgia to Greece in Gendering transformations/Έμφυλοι Μετασχηματισμοί. Proceedings edited by G. Papageorgiou. Rethymnon: University of Crete, pp.98-109.
          • From imagining the nation to Imagining the Diaspora: Transnationalism and Diasporic Greek Media in G(l)ocal Media in Transition. The case of South-Eastern Europe 1990-2007 edited by H. Briel (ed). Skopje: Blesok, 73-87.
          • Άλλα (9 εγγραφές)

          Περιλαμβάνει Παρουσιάσεις σε διεθνή ή ελληνικά συνέδρια χωρίς δημοσίευση σε πρακτικά.

            2019

            • 9/2/2019, Λονδίνο, London Centre for Interdisciplinary Research-Birbeck College, Identity, projection and the Other. Τίτλος Παρουσίασης European Cinema as Cinema of the Other: constructing identity in regional co-production markets.
            • 31/5-2/6/2019. Bόλος. Data-Stories Conference. New Critical Aesthetics and Discourses for Critical Digital Ethnography. Τίτλος Παρουσίασης My Post-Doc in Three Pictures.Data Visulasation and Ethnographic Writing /Representation.
            • 12-13/9/2019. Μασσαλία. 3rd Balkan Studies Conference . Villes des Balkans. Echelles Locale, Nationale, Globale. Τίτλος Παρουσίασης Thessaloniki and Sarajevo as Regional Film Markets. EU cultural Politics and City Branding.

            2018

            • 12-13/5/2018, Θεσσαλονίκη, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Teaching and Learning Anthropology and Ethnography in Eastern and Southeastern Europe. Making sense of cultural difference in familiar and unfamiliar contexts. Τίτλος Παρουσίασης: Being here-seeing there”: Teaching area studies through feature films

            2016

            • 16-12/4/2016, Σόφια, COST Action IS1203 In search of transcultural memory in Europe (ISTME) Transcultural memory and reception in Europe Τίτλος Παρουσίασης: Mediated memory: European media policy and memory in Georgian cinema

            2015

            • 24-28/6/2015, IMISCOE Ετήσιο Συνέδριο, Γενεύη, Τίτλος Παρουσίασης: Greek Diaspora Voting.

            2013

            • 6-7/07/2013, Λονδίνο, Hellenic Greek Centre, Contemporary Greek Film Cultures, Τίτλος Παρουσίασης: Nation as Family and Transnational Families

            2007

            • 24-27/05/2007, Region, Regional Identity and Regionalism in South Eastern Europe, Τιμισοάρα, Association of South Eastern Europe Anthropology (ASEA), Τίτλος Παρουσίασης: Borders and Orders: constructing regions and selves in shifting European lands.

            2000

            • 23-15/06/2000, 1st Interdisciplinary Conference on Gender Ethics the Ethics of Gender, Λιντς, University of Leeds, Τίτλος Παρουσίασης: Online Engendered Identities and Language.
            Wheelchair Blue
            Accessibility Tools
            Fonts PlusIncrease Text
            Fonts MinusDecrease Text
            ContrastHigh Contrast
            GrayscaleGrayscale
            Readable FontReadable Font