Stamatopoulos Dimitrios
  • +30 2310 891.472
  • ds uom.gr
  • Office: ΚΖ2, 228
  • +30 2310 891.428

    Stamatopoulos Dimitrios

    Professor
    Department of Balkan, Slavic & Oriental Studies


    Academic Area

    Balkan and Late Ottoman History

    Curriculum Vitae
    Academic Titles
    • PhD in Balkan and Late Ottoman History—Department of History and Archaeology, Aristotle University of Thessaloniki
    • M.A. in Modern History – Department of History and Archaeology, Aristotle University of Thessaloniki
    • B.A. in History, Department of History and Archaeology, Aristotle University of Thessaloniki, Greece (1991)
    Research Interests
    Balkans and Orientalism.
    Balkan nationalisms.
    Turkish Nationalism.
    Relations between religion and politics.
    The emergence of the civil society during the transition from the Ottoman Empire to nation-states.
    Power-networks construction in the empires and the nation-states.
    The issue of ethnogenesis/origins/continuity in the Balkan historiographies.

    Teaching


    • BALKAN NATIONAL HISTORIOGRAPHIES
      (ΒΣ0831-1)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ΒΣΑΣ

    Τμήμα
    DEPARTMENT OF BALKAN, SLAVIC AND ORIENTAL STUDIES

    Περιγραφή

    The course focuses on the development and evolution of Balkan National Historiographies from the time of the founding of the Balkan nation-states in the 19th century to the present day. The influence of major European historiographical currents on their shaping, the role they played in the process of nation-building, their relation to the formation of national identity, have been also examined. National historiographies influenced mainly by romantic nationalism have contributed mainly to the formation of continuity schemes, to the legitimization of ethnogenetic theories, but also to the inclusion/exclusion of minority groups within the nation-states in the Balkans. The course examines both their construction at the level of academic teaching and scientific research, as well as their involvement in political competitions in the public sphere, searching their transformation into public history.

    • COMPARATIVE HISTORY OF EMPIRES IN EASTERN AND SOUTHEASTERN EUROPE
      (HAC101)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

    Κωδικός Τμήματος
    ΜΙΑΠΑΝΕ

    Τμήμα
    MASTER'S DEGREE IN HISTORY, ANTHROPOLOGY AND CULTURE IN EASTERN AND SOUTH-EASTERN EUROPE

    Περιγραφή

    Ο στόχος του μαθήματος είναι να εξετάσει συγκριτικά τις Ηπειρωτικές αυτοκρατορίες της Ανατολικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (δηλαδή την Ρωσική αυτοκρατορία των Ρομανώφ, την Αυστρο-ουγγρική αυτοκρατορία των Αψβούργων και την Οθωμανική αυτοκρατορία) από τη στιγμή της ανάδυσής τους 15ο – 16ο αιώνα μέχρι και την οριστική διάλυσή τους με το τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου (1918) τόσο σε σχέση με τις εξελίξεις στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης όσο και μεταξύ τους σε επίπεδο πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών δομών. Πιο συγκεκριμένα τα επίπεδα σύγκρισης μεταξύ των τριών αυτοκρατορικών μοντέλων θα περιλαμβάνουν: τη δομή της πολιτικής εξουσίας, την ιδεολογική περιβολή της και πιο συγκεκριμένα τη χρήση της ‘θρησκευτικής οικουμενικότητας’ ως κυρίαρχο ιδεολογικό μοντέλο, τις σχέσεις γαιοκτησίας, τις μορφές ανάδυσης της κληρονομικής αριστοκρατίας, τις σχέσεις κληρονομικής αριστοκρατίας και μοναρχίας, την στρατιωτική οργάνωση και τέλος τις μεταρρυθμιστικές περιόδους κατά τις οποίες οι ηγετικές ελίτ προσπάθησαν να εκσυγχρονίσουν (με την έννοια του εκδυτικισμού) τις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικοστρατιωτικές δομές μέσα από μια διαδικασία ανταγωνισμού/προσαρμογής/ «κρίσης» σε σχέση με το δυτικό απολυταρχικό και κατόπιν εθνικό/αστικό μοντέλο οργάνωσης των κρατών. Κατόπιν αναλύονται οι συνθήκες κάτω από τις οποίες συντελέστηκε η ίδρυση εθνικών κρατών σε αυτόν τον ευρύ χώρο ο οποίος καλύπτεται από πολύ διαφορετικούς, εθνοτικά, γλωσσικά και θρησκευτικά, πληθυσμούς. Συγκεκριμένα μελετώνται συγκριτικά: οι διαδικασίες αστικοποίησης και εκβιομηχάνισης, η παράλληλη ανάπτυξη εθνικών κινημάτων στις τρεις αυτοκρατορίες ως συνέπεια της επίδρασης των αστικών επαναστάσεων στη Δυτική Ευρώπη και της ιδεολογικής επιρροής ρευμάτων όπως ο Γαλλικός Διαφωτισμός και ο Γερμανικός Ρομαντισμός, η ανάπτυξη των εθνικών κινημάτων κατ’ αρχήν ως αποσχιστικά και κατόπιν ως αλυτρωτικά, οι διαδικασίες εθνικής κρατικής συγκρότησης (nation state building), οι σχέσεις των νέων εθνικών κρατών με τις παλαιές αυτοκρατορίες, η ανάπτυξη και η επίδραση του αυτοκρατορικού εθνικισμού στη διαμόρφωση των αλυτρωτικών ιδεολογιών των νέων εθνικών κρατών. Τέλος μελετώνται οι συνθήκες κατάρρευσης και μετασχηματισμού των αυτοκρατοριών της Α και ΝΑ Ευρώπης, που επέφερε ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και οι συνέπειές του σε πολιτικό, ιδεολογικό, και στρατιωτικό επίπεδο.

    Ενδεικτική βιβλιογραφία:

    Αναγνωστοπούλου Σ., Μικρά Ασία, 19ος αι.- 1919: οι ελληνορθόδοξες κοινότητες. Από το μιλλέτ των Ρωμιών στο Ελληνικό Έθνος, Αθήνα 1997 (DR435.G8A53 1997 ).

    Anderson B., Φαντασιακές Κοινότητες. Στοχασμοί για τις απαρχές και τη διάδοση του εθνικισμού, Αθήνα 1997 (JC311.A65616 1997).

    Anderson M. S., The Eastern Question 1774-1923. A study in international relations, Λονδίνο 1983 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής(401) D371.A43 1966 ]

    Ασδραχάς Σ. (επιμ.), Η οικονομική δομή των Βαλκανικών χωρών στα χρόνια της Οθωμανικής κυριαρχίας, (ΙΣΤ΄-ΙΘ΄ αι.), Αθήνα 1979 (HC401.O38 1979).

    Augustinos G.(εκδ.), Diverse Paths to Modernity in Southeastern Europe: essays in national development, Νέα Υόρκη-Westport, Connecticut-Λονδίνο 1991 (DR45.D48 1991 ).

    Banac Ivo, The national question in Yugoslavia: origins, history, politics, Cornell University Press, , Ithaca 1984.

    Balibar Etienne, Wallerstein I., Φυλή, έθνος, τάξη: – οι διφορούμενες ταυτότητες, μετάφραση Αγγελος Ελεφάντης, Ελένη Καλαφάτη.  Αθήνα : Θεμέλιο, 1987.

    Barkey Karen, von Hagen Mark, After Empire: Multiethnic Societies and Nation-Building: The Soviet Union and the Russian, Ottoman, and Habsburg Empires, Westview Press, Boulder, Colorado – Oxford 1997.

    Bell J., Peasants in Power: Alexander Stamboliski and the Bulgarian Agrarian National Union, 1899-1923, Princeton 1977 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401) HD815.S74B44 1977].

    Βερέμης Θ. (επιμ.), Εθνική ταυτότητα και εθνικισμός στη Νεότερη Ελλάδα, Αθήνα 1997 (DF802.M6316 1997).

    Berkes N., The development of secularism in Turkey, Hurst & Company, London 1998.   (DR557.B4 1998).

    Berktay H. & Faroqui S., (επιμ.), New approaches to State and Peasant in Ottoman History, Λονδίνο 1992 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401), HD1537.T9N49 1992 ]

    Βούρη Σ., Εκπαίδευση και εθνικισμός στα Βαλκάνια: η περίπτωση της βορειοδυτικής Μακεδονίας (1878-1914), Αθήνα 1992 (LC3736.M3B685 1992).

    Braude B., Lewis B.(επιμ.), Christians and Jews in the Ottoman Empire: the function of a plural society, τ. 2, Νέα Υόρκη 1985 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής(401) DS58.C48 1982].

    Βρυώνης Σ., Η παρακμή του Μεσαιωνικού Ελληνισμού στη Μικρά Ασία και η διαδικασία εξισλαμισμού, Αθήνα 1996 (DF545.V7816 1996).

    Ιστορία των Βαλκανικών λαών (πανεπιστημιακές παραδόσεις), Αθήνα χ.χ. [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής(401) DR35.V79]

    Χασιώτης Ι., Οι Ευρωπαϊκές Δυνάμεις και η Οθωμανική Αυτοκρατορία, Θεσσαλονίκη 1979.

    Γούναρης Β., Μιχαηλίδης Δ. Ι., Αγγελόπουλος Γ. Β., Ταυτότητες στη Μακεδονία, πρόλογος Θ. Βερέμης, Αθήνα 1997 (DF901.M3T385 1997).

    Davison R., Reform  in  the  Ottoman  Empire, 1856-1876, Princeton 1963 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής(401) DR569.D3 1963] .

    Djordjević D., Rèvolutions nationales des peuples balkaniques, 1804-1914, Βελιγράδι 1965.

    —Ιστορία της Σερβίας, 1804-1918, Θεσσαλονίκη 1970 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401) DR317.D6 1970].

    Figes, OrlandoΟ χορός της Νατάσας: μια πολιτιστική ιστορία της Ρωσίας, Αθήνα : Ηλέκτρα, 2006

    Fine John V.A., The late medieval Balkans: – a critical survey from the late twelfth century to the Ottoman Conquest, University of Michigan Press, Ann Arbor c1987 (DR39.F57 1987).

    Gellner E., Έθνη και Εθνικισμός, Αθήνα 1992 (JC311.G45 1992).

    Georgiades-Arnakis G. ,«The Greek church of Constantinople and the Ottoman Empire», Journal of Modern History 24 (1953) 235-252.

    — «The Role of religion in the development of Balkan nationalism» στο Charles and Barbara Jelavich, The Balkans in transition, Νέα Υόρκη 1963, σσ.115-144.

    Gibb H.A.R.- Bowen H., Islamic society and the West.  A study of the impact of Western Civilization on Moslem culture in the Near East, Λονδίνο-Νέα Υόρκη-Τορόντο 1951 [Ιστορίας, Φιλοσοφίας & Κοινωνιολογίας του Δικαίου DS38.G52 1967].

    Haddad W. & Oshsenwald W. (επιμ.), Nationalism in a non-national state: The dissolution of the Ottoman Empire, Ohio 1979 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401) DS62.4.N36] .

    Hitchins Keith, The Romanians, 1774-1866, Clarendon Press, Oxford 1996 (DR 241 H575 1996).

    Hobsbawm E. J., Έθνη και εθνικισμός από το 1780 μέχρι σήμερα. Πρόγραμμα, μύθος, πραγματικότητα, Αθήνα 1994 (JC311.H57716 1994 ).

    — Η εποχή των Επαναστάσεων, Αθήνα 1992 (D299.H616 1992 ).

    — Η εποχή του Κεφαλαίου, Αθήνα 1994 (D358.H5616 1996)

    Hosking, Geoffrey A., Russia: people and empire 1552-1917, Cambridge, Mass. : Harvard University Press, 1997

    Hroch M., Todorova M., Εθνικό κίνημα και Βαλκάνια, Αθήνα 1996 (DR24.E84 1996 ).

    Hughes, Lindsey, Η Ρωσία την εποχή του Μεγάλου Πέτρου, Αθήνα: Eκδοτικός Οργανισμός Λιβάνη, 2007

    Inalcik H., Quatert D. (επιμ.) An economic and social history of the Ottoman Empire, 1300-1914, Cambridge – New York 1997² (HC492.E295 1994)

    Ινάλτσικ Χαλίλ, Η Οθωμανική Αυτοκρατορία. Η κλασσική περίοδος, 1300-1600, Αθήνα 1995 (DR486.I516 1995).

    Jelavich, C. and B., The Balkans in Transition. Essays on the development of Balkan life and politics since the eighteenth century, Berkley 1963.

    — The establishment of the Balkan national states, 1804 -1820, Washington- Seattle 1977 (DJK4.S93 vol. 8).

    Jelavich, Barbara, History of the Balkans, v.2, Cambridge University Press, Cambridge-New York 1983 (DR36.J37 1983).

    — Russia’s Balkan entanglements, 1806-1914, Cambridge University Press, Cambridge-New York 1991 (DR38.3.S65J45 1991).

    Jelavich, C., Tsarist Russia and Balkan Nationalism: Russian influence in the internal affairs of Bulgaria and Serbia, 1879-1886, Berkeley: Los Angeles 1958 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401) DK67.5.B8J44 1958].

    Καραντζόλα Ε.(επιμ.), Ισχυρές και ασθενείς γλώσσες στην Ευρωπαϊκή Ένωση: όψεις του γλωσσικού ηγεμονισμού, Θεσσαλονίκη 1996 (P106.I83 1996).

    Κιτρομηλίδης Π., Νεοελληνικός Διαφωτισμός: οι πολιτικές και κοινωνικές ιδέες, Αθήνα 1996 (B3511.E54K5816 1996).

    Κιτσίκης Δημήτριος, Ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, 1280-1924, Βιβλιοπωλείο της Εστίας, Αθήνα 1978

    Khodarkovsky, Michael, Russia’s steppe frontier: the making of a colonial empire, 1500-1800, Bloomington: Indiana University Press, c2002.

    Kofos Evangelos, The impact of the Macedonian question on civil conflict in Greece 1943-1949, Hellenic Foundation for Defence and Foreign Policy, Αthens 1989 (P DF849.52.K67 1989 ).

    — Nationalism and communism in Macedonia: civil conflict, politics and formation of national identity, Institute for Balkan Studies, Θεσσαλονίκη 1964 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401) DR701.M4K53 1964].

    Κονόρτας Π., Οθωμανικές θεωρήσεις για το Οικουμενικό Πατριαρχείο, 17ος – αρχές 20ου αιώνα, Αθήνα 1998 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401) BX410.K66 1998].

    Κόντης Β., Ευαίσθητες ισορροπίες: Ελλάδα και Αλβανία στον 20ο αιώνα, Θεσσαλονίκη 1994 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401) DF787.A5K66 1994] .

    Κοππά Μ., Οι μειονότητες στα μετα-κομμουνιστικά Βαλκάνια: πολιτικές του κέντρου και μειονοτικές απαντήσεις, Αθήνα 1997 (DR24.K67 1997)

    Kushner David, The Rise of Turkish Nationalism, 1876-1908, Λονδίνο 1977 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401) DR572.K89 1977] .

    Lampe J., Jackson M., Balkan Economic History 1550-1950. >From Imperial Borderlands to Developing Nations, Indiana University Press Bloomington, 1982 (HC401.L35 1982).

    Lampe J., Yugoslavia as History. Twice there was a country, Cambridge University Press, Cambridge-New York-Melbourne 1996 (DR1246.L36 1996).

    Λάσκαρις Μ., Το Ανατολικόν ζήτημα, 1800-1923, Θεσσαλονίκη1948 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401)  D371.L37 1978].

    Λέκκας Π., Η εθνικιστική ιδεολογία: πέντε προϋποθέσεις εργασίας στην ιστορική κοινωνιολογία, Αθήνα 1992 (HM104.L45 1992).

    Lewis B., The  Emergence of  modern  Turkey, Οξφόρδη  1960 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401)  DR583.L49 1968] .

    Μαλιγκούδης Φαίδων, Σλάβοι στη Μεσαιωνική Ελλάδα, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 1988

    Μαλιγκούδη Γιάννα, Οι Σλάβοι των Βαλκανίων, Gutenberg, Αθήνα 2004.

    McCrone David, Η κοινωνιολογία του εθνικισμού: – οι αυριανοί μας πρόγονοι, μετάφραση Νίκος Βαφέας, Γιώργος Βάγιας, επιστημονική επιμέλεια Κωνσταντίνος Κοσκινάς, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2000 (JC311.M39216 2000).

    Meininger T.A., Ignatiev and the establishment of the Bulgarian Exarchate, 1864-1872, Madison/Wiskonsin 1970 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401)  BX653.M43] .

    Mazower Mark, The Balkans: A Short History, Weidenfeld and Nicolson, Λονδίνο 2000 (Mark Mazower, Τα Βαλκάνια, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2002).

    Νυσταζοπούλου – Πελεκίδου, Οι Βαλκανικοί λαοί. Από την τουρκική κατάκτηση στην εθνική αποκατάσταση (14ος – 19ος αι.), Θεσσαλονίκη 1991² (DR43.N97 1991).

    Obolensky Dimitri, Η Βυζαντινή Κοινοπολιτεία. Η Ανατολική Ευρώπη, 500-1453, τόμ. 2, Θεσσαλονίκη: Βάνιας 1991

    Pagden, Anthony, Λαοί και αυτοκρατορίες : οι ευρωπαίοι και ο υπόλοιπος κόσμος από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας, Αθήνα: Πατάκης, 2004

    Παπούλια Β., Οι ιδεολογικές και κοινωνικές προϋποθέσεις της πολιτικής οργανώσεως της Χερσονήσου του Αίμου (πανεπιστημιακές παραδόσεις), Θεσσαλονίκη 1975 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401)  DF901.M3P3 1999].

    Πατρινέλης Χ., Συμβιβασμοί και προσδοκίες. Οι ηγετικές ομάδες του Ελληνισμού της Τουρκοκρατίας απέναντι στο εθνικό πρόβλημα, Θεσσαλονίκη 1990-1991.

    Πετρόπουλος Ι. Α., Κουμαριανού Αικ.,  Η θεμελίωση του ελληνικού κράτους, 1833-1843, Παπαζήσης, Αθήνα 1982.

    Poe Marshall, Ο ρόλος της Ρωσίας στη παγκόσμια ιστορία, Πειραιάς: Ελάτη, 2004.

    Pollo S., Puto A., Ιστορία της Αλβανίας (από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα), Θεσσαλονίκη χ.χ.  [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401)  DR941.P6416 1980]

    Poulton Hugh, Ημίψηλο, Γκρίζος Λύκος και Ημισέληνος, Οδυσσέας, Αθήνα 1999.

    Quataert D., Social disintegration and popular resistance in the Ottoman Empire, 1881-1908: reactions to European economic penetration, New York 1983 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401)  HC492.Q37 1983].

    Roudometof V., «From Rum Millet to Greek Nation: Enlightenment, Secularization and National Identity in Ottoman Balkan Society, 1453-1821», Journal of Modern Greek Studies, 16:1(1998) 11-48.

    Said E., Οριενταλισμός, Αθήνα 1996 (DS12.S2416 1996).

    Skendi St., The Albanian National Awakening, 1878-1912, Princeton 1967.

    Σκοπετέα Ε., Το «Πρότυπο Βασίλειο» και η Μεγάλη Ιδέα. Όψεις του εθνικού προβλήματος στην Ελλάδα (1830-1880), Αθήνα 1988 (DF803.S58 1988).

    — Η Δύση της Ανατολής. Εικόνες από το τέλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, Αθήνα 1992 (DR440.S56 1992).

    — Φαλμεράϋερ: τεχνάσματα του αντίπαλου δέους, Αθήνα 1997 (DF542.4.S62S56 1997).

    Singleton F., A Short History of the Yugoslav peoples, Κέιμπριτζ 1996 (DR1246.S56 1989 ).

    Smith A. D., The Ethnic Origin of Nations, Οξφόρδη 1989 (JC311.S536 1987).

    — Nationalism and Modernism, Λονδίνο-Νέα Υόρκη 1998(JC311.S5388 1998 ).

    — Εθνική ταυτότητα, μετάφραση Έυη Πέππα, Οδυσσέας, Αθήνα 2000 (JC311.S53816 2000)

    Stoianovich T., Balkan Worlds: the first and last Europe, Νέα Υόρκη 1994 (DR23.S758 1994 ).

    Stokes G., «Church and class in early Balkan nationalisme», East European Quarterly, 13/3 (1979), 259-270.

    Sugar Peter, Η Νοτιοανατολική Ευρώπη κάτω από Οθωμανική Κυριαρχία (1354-1804), τόμ. 2, Αθήνα: Εκδόσεις Σμίλη 1994,

    Tilly, CharlesΟι ευρωπαϊκές επαναστάσεις: 1492-1992, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1998.

    Todorova Maria, Βαλκάνια: η Δυτική φαντασίωση, πρόλογος-επιμέλεια Πασχάλης Κιτρομηλίδης, Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη 2000.

    Τοντόροφ Ν., Η Βαλκανική πόλη, 15ος-19ος αι. Κοινωνικο-οικονομική και δημογραφική ανάπτυξη, τ.2, Αθήνα 1986 [Ν. Κτήριο Φιλοσοφικής (401)  JN5016.T63 1995] .

    — Σύντομη Ιστορία της Βουλγαρίας, Αθήνα 1983.

    Τούντα -Φεργάδη Α., Μειονότητες στα Βαλκάνια: Βαλκανικές διασκέψεις 1930-1934, Θεσσαλονίκη 1994 (DR24.T67 1994).

    — Ελληνο-βουλγαρικές μειονότητες, Πρωτόκολλο Πολίτη – Κάλφωφ : – μελέτη βασισμένη σε έρευνα των Αρχείων του Ελληνικού Υπουργείου των Εξωτερικών, Αθήνα 1982 (D643.B6T68 1982 ).

    Turczunski E.,«Nationalism and Religion in Eastern Europe», East European Quarterly, 5/4 (1971) 468-486.

    Vickers Miranda, Οι Αλβανοί: νεότερη και σύγχρονη ιστορία, Αθήνα 1997 (DR941.V5316 1997).

    — Αλβανία: από την αναρχία σε μια Βαλκανική ταυτότητα, Καστανιώτης, Αθήνα 1998 (DR978.3.V5316 1998 ).

    Wallerstein I., Ιστορικός Καπιταλισμός, Θεμέλιο, Αθήνα 1987.

    • HISTORY OF EASTERN AND SOUTHEASTERN EUROPE
      (ΒΣ0215-2)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

    Κωδικός Τμήματος
    ΒΣΑΣ

    Τμήμα
    DEPARTMENT OF BALKAN, SLAVIC AND ORIENTAL STUDIES

    Περιγραφή

    The course examines comparatively the Continental Empires of Eastern and Southeastern Europe (the Russian Empire of the Romanovs, the Austro-Hungarian Empire of the Hapsburgs, and the Ottoman Empire) from their rise (15th c.) to their final dissolution at the end of World War I (1918), as well as the emergence of the successor nation-states. It focuses also on different theoretical approaches on nationalism, as ideology but also as movement, for understanding better the passage of the societies of Eastern and Southeastern Europe from the imperial to the nation-state era. The third and last part of the course includes especially the description and the comparative analysis of the national movements in the Balkans which caused the dissolution of the Ottoman Empire  as well as the conditions under which the foundation of nation states was accomplished in this region.

     

    • ISLAM, COLONIALISM, NATIONALISM
      (ΒΣ0809-1)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ΒΣΑΣ

    Τμήμα
    DEPARTMENT OF BALKAN, SLAVIC AND ORIENTAL STUDIES

    Περιγραφή

    The objective of this course is to examine the presuppositions (ideological, social, and political) that determined the rise of Islam as the dominant religion in the Arab world, the history of the Arabian caliphates during the medieval ages as well as the adoption of Islam on behalf of the Persian and Turkish civilizations. Moreover, the course focuses on questions of development of nationalist movements in the Ottoman Empire insisting on the imperial ideology of Panislamism as common matrix of the emergence of the Turkish (the version of “secular Islam”), as well as the Arab nationalism (the version of “nation-Umma”). Studying the rise of the Pan-arabic movement in the versions of Nasserism and Baathism the analysis includes also the conflicts of the Arab states with Israel focusing on the Palestinian question as well as the progressive shifting of the hegemony in the Arab world from Egypt to Saudi Arabia. Consequently, the phenomenon of Islamic fundamentalism will be examined also as a result of the Saudi Arabian hegemony in the Sunni Islam, as well as of the outbreak and victory of the Islamic revolution in the Shiite Iran. 

    • THEORY AND METHODOLOGY OF HISTORY
      (HAC201)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

    Κωδικός Τμήματος
    ΜΙΑΠΑΝΕ

    Τμήμα
    MASTER'S DEGREE IN HISTORY, ANTHROPOLOGY AND CULTURE IN EASTERN AND SOUTH-EASTERN EUROPE

    Περιγραφή

    The course will focus on the presentation of the dominant historiographical schools and the correspondent theoretical trends in the history of Western historiography in the last two centuries as well as of their methodological outgrowths regarding the finding, selection, and utilization of historical sources. It will approach also the classical definitions of History as a description of historical events (res gestae) or as the hermeneutical understanding of the historical past as well as of the derivative concepts of what can be considered as a source, description, narration, and interpretation of the latter.

    The theoretical currents that have been extensively analyzed will be the following: the Historical Positivism as expressed in political and diplomatic history with Leopold von Ranke as leading representative; the Historicism as expressed mainly in the Hegelian philosophical tradition; the Social and Economic History, mainly through the ideas and theses of the first and second generation of the School of Annales (Lucien Febvre, Mark Bloch, Fernard Braudel, and Emmanuel Le Roy Ladurie, François Furet and others, respectively); the Marxist historiography, especially as expressed by the Warsaw circle and the British Marxist historians (such as E.P. Thomson, Perry Anderson, and Eric Hobsbaum); Cultural history and the history of mentalities and emotions (mainly through the analysis of the theses of the third generation of the School of Annales: Michel de Certeau, Georges Duby, Jacques Le Goff, Jean-Pierre Vernant); History of Ideas (Arthur O. Lovejoy, Leo Spitzer, Isaiah Berlin, Christopher Hill, JGA Pocock); Intellectual History (Michel Foucault, Carlo Ginzburg, Reinhart Koselleck)∙ New Historicism (Stephen Greenblatt). Finally the latest trends in history like Oral history (that gives priority to the reconstruction of memory, public and private) and Microhistory (that gives priority to social history “from below”). For all the above theoretical currents (but especially for those of the Historical Positivism, the Economic and Social History, Cultural History, Intellectual History, and Oral History) the course will analyze the methodological directions that everyone chooses to approach issues of sources, narrative strategies, and interpretive compositions. Finally, the lecture course will insist on how we use sources of the past, in both categories: a) written sources (archives, records, documents, newspapers, literature) and b) representational sources (visual, audio, tactile sources).

    Indicative bibliography:

    Ανδριάκαινα Ελένη, Πέραν του Θετικισμού και του μεταμοντερνισμού. Δοκίμια στην ιστορική κοινωνιολογία, Αθήνα, 2009

    Ασδραχάς Σπύρος, Ζητήματα ιστορίας, Αθήνα, 1983

    Βέικος Θεόφιλος, Ζητήματα και μεθοδολογία της Ιστορίας, Αθήνα, 1987

    Bloch Marc, Απολογία για την ιστορία. Το επάγγελμα του ιστορικού σήμερα, Αθήνα, 1994

    Braudel Fernand, Μελέτες για την ιστορία, Αθήνα, 1987

    Burke Peter, Αυτοψία : Οι χρήσεις των εικόνων ως ιστορικών μαρτυριών, Αθήνα, 2003

    Burke Peter (ed.), New Perspectives on Historical writing, London New York 1991

    Cannadine David (ed.), Τι είναι ιστορία σήμερα, Αθήνα, 2007

    Fouchault Michel, Αρχαιολογία της Γνώσης, Αθήνα, 1987

    Hobsbawm Eric, On History, London, 1997

    Iggers Georg, Η ιστοριογραφία στον εικοστό αιώνα : Από την επιστημονική αντικειμενικότητα στην πρόκληση του μεταμοντερνισμού, Αθήνα, 1999

    Le Goff Jacques, Ιστορία και μνήμη, Αθήνα, 1998

    Λιάκος Αντώνης, «Η νεοελληνική ιστοριογραφία στο τελευταίο τέταρτο του 20ου αιώνα», Σύγχρονα Θέματα , 76-77 (2001), 72-91.

    Νικολαίδης Θεοδόσης (επιμ.), Ο Φουκώ και οι ιστορικοί, Αθήνα, 2008

    Samaran Charles (επιμ.), Ιστορία και μέθοδοί της, Αθήνα, 1979

    Thompson, E.P., The Making of the English Working Class, London 1963

    Ψυχοπαίδης Κοσμάς, Ιστορία και μέθοδος, Αθήνα, 1994

    Publications


    • Books (33 records)

    Περιλαμβάνει Βιβλία ή/και μονογραφίες σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους. Κεφάλαια ή άρθρα συλλογικών τόμων ή επιμέλεια τόμων σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους.

      2020

      • Dimitris Stamatopoulos, Byzantium after the Nation The Problem of Continuity in the Balkan Historiographies Budapest: Central European University Press 2020 (forthcoming)
      • D. Stamatopoulos (ed.), Imagined Empires in Eastern and Southeastern Europe (18th - 20th c.), Budapest: Central European University Press 2020 (forthcoming)

      2019

      • The Western Byzantium of Konstantinos Paparrigopoulos, in Alena Alshanskaya · Andreas Gietzen · Christina Hadjiafxenti (eds), Imagining Byzantium: Perceptions, Patterns, Problems, Mainz 39-46

        View Publication

      • Δημήτρης Σταματόπουλος (επιμ.), Πόλεμος και Επανάσταση στα Οθωμανικά Βαλκάνια (18ος – 20ος αι.), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2019
      • D. Stamatopoulos (ed.), European Revolutions and the Ottoman Balkans: nationalism, violence and empire in the Long Nineteenth Century, London: I.B. Tauris 2019

      2018

      • The Eastern Question or. Balkan Nationalism(s). Balkan History Reconsidered. V&R unipress, ViennaQ: Vienna University Press

        View Publication

      2015

      • D. Stamatopoulos (ed.), Balkan nationalism: from the Enlightenment to the Balkan wars, vol.3, Istanbul: Isis Press 2015

        View Publication

      2013

      • "From the Vyzantism of K. Leont'ev to the Vyzantinism of I.I. Sokolov", in Olivier Delouis, Petre Guran (eds.), H?ritages de Byzance en EuropeduSud-Est ? l'?poque moderne et contemporaine, EFA, Athens 2013, 321-340

      2012

      • ""….δεν γίνεται να μην είναι Φαναριώτης στην ψυχή του…": Οικουμενισμός και Εθνικισμός: από την πρώτη στη δ&ep
      • Το πρόβλημα της εθνικής συνέχειας στην ελληνική και τουρκική ιστοριογραφία: Κωνσταντίνος Παπαρρ&
      • "Holy Canons or General Regulations? The Ecumenical Patriarchate vis-?-vis the challenge of secularization in the 19th c.", in Trine Stauning Willert, Lina Molokotos-Liederman (eds.), Innovation in Christian Orthodox Tradition? The question of change in Greek Orthodox thought and practice, Farnham, Surrey-London: Ashgate Publications 2012, 143-162.

      2011

      • "H Μικρασιατική εκστρατεία. Η ανθρωπογεωγραφία της καταστροφής", στο 1922 και οι πρόσφυγες. Μια νέα μ&alph

      2010

      • "Ecumenical Ideology in the Orthodox millet (19th – 20th c.)", in Lorans Tanatar Baruh, Vangelis Kechriotis (επιμ.), Economy and Society on bothshores of the Aegean, Athens; Alpha Bank Historical Archives 2010, 201-247
      • Το Αγιοταφικό Μετόχι Κωνσταντινουπόλεως: αρχειακές πηγές (18ος – 20ος αιώνας), Τετράδια Εργασίας, Αθήνα: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών / Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, 2010

      2009

      • Το Βυζάντιο μετά το Έθνος: το πρόβλημα της συνέχειας στις Βαλκανικές ιστοριογραφίες, Αθήνα: Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2009

        View Publication

      • Νεοελληνικός Διαφωτισμός και Ηγεμονία στο Ορθόδοξο Μιλλέτ: κριτικές παρατηρήσεις στην παράφρασ&e

      2008

      • Οριενταλισμός και Αυτοκρατορία" στο Φ. Τσιμπιρίδου, Δ. Σταματόπουλος (επιμ.), Οριενταλισμός στα ό
      • The Splitting of the Orthodox Millet as a Secularizing process: the Clerical-Lay Assembly of the Bulgarian Exarchate (Istanbul 1871)" in Griechische Kultur in S?dosteuropa in der Neuzeit. Beitr?ge zum Symposium in memoriam Gunnar Hering (Wien, 16.–18. Dezember 2004). Herausgegeben von Maria A. Stassinopoulou und Ioannis Zelepos", Byzantina et Neograeca Vindobonensia Bd. XXVI, Βιέννη 2008, 243-270.
      • Опит за сравнителен анализ на Българското и Гръцкото национално движение [Απόπειρα για μια συγκριτική ανάλυση του Βουλγαρι
      • Φ. Τσιμπιρίδου, Δ. Σταματόπουλος (επιμ.), Οριενταλισμός στα όρια: από τα Οθωμανικά Βαλκάνια στη σύγχρονη Μέση Ανατολή, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική 2008

      2007

      • From Cratylus to Herder: dimensions of the language question in the Ottoman Empire (late 19th c.)", in A-F. Christidis in collaboration with M.Arapopoulou, M. Chriti, Language, Society, History: the Balkans, (bilingual edition), Thessaloniki: Centre for the Greek Language, 2007, 253-264
      • «Constantinople in the Peloponnese: The Case of the Dragoman of the Morea (Tercüman Bey) Georgios Wallerianos», in A. Anastasopoulos, E. Kolovos (επιμ.), Ottoman Rule and the Balkans, 1760-1850, Proceedings of an international conference, The Department of History and Archaeology of the University of Crete, Rethymnon, 13-14 Δεκεμβρίου 2003 ( its title: The Ottoman Empire and the Rise of Balkan Nationalisms, 1789-1832), Rethymnon 2007, 149-164
      • Николаос Мердзимекис - Димитрис Стаматопулос, Принос към гръцката библиография на

      2006

      • "From Millets to Minorities in the 19th – Century Ottoman Empire: an Ambiguous Modernization", in S. G. Ellis, G. H?lfadanarson, A.K. Isaacs (επιμ.), Citizenship in Historical Perspective, Pisa: Edizioni Plus – Pisa University Press, 2006, 253-273

        View Publication

      • «Τα όρια της “μέσης οδού”: Οικουμενικό Πατριαρχείο και Γλωσσικό Ζήτημα στις αρχές του 20ου αιώνα», Ο ελληνικός κόσμος ανάμεσα στην εποχή του Διαφωτισμού και στον εικοστό αιώνα, Γ΄ συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών, Βουκουρέστι, 2-4 Ιουνίου 2006, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2007, τόμ. Β΄, 287-300

      2005

      • «Νεοφαναριώτες και Ρομαντισμός» στο Η Δύση της Ανατολής και η Ανατολή της Δύσης: ιδεολογικές αντανακλάσεις και στερεότυπα (τέλη 18ου – αρχές 20ου αι.), Εγνατία. Επιστημονική Επετηρίδα Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής, Παράρτημα 9ου Τόμου (2005), University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2005, 41-55
      • «Πολιτικοί Πρόσφυγες στην Τρανσυλβανία: η εξορία μέσα στην εξορία και κάποιες σκοτεινές πλευρές της 6ης ολομέλειας», στο Ε. Βουτυρά, Β. Δαλκαβούκης, Ν. Μαραντζίδης, Μ. Μποντίλα (επιμ.), Το Όπλο παρά πόδα: οι πολιτικοί πρόσφυγες του ελληνικού εμφυλίου πολέμου στην Ανατολική Ευρώπη, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2005, 205-217

      2004

      • «Η Θρησκεία ως Ορθολογική Επιλογή: Κριτικές προσεγγίσεις στη διαδικασία αναβίωσης των θρησκειών στην Ανατολική Ευρώπη», Επιστημονικό Συμπόσιο: Όψεις του Σύγχρονου Ανορθολογισμού, 19-20 Μαρτίου 2004, Αθήνα: Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (Σχολή Μωραΐτη), 2004, 47-66
      • «Ο Μανουήλ Γεδεών και η επαναδιοργάνωση του οικουμενιστικού μοντέλου», στο Μνήμη ʼλκη Αγγέλου. Τα άφθονα σχήματα του παρελθόντος: ζητήσεις της πολιτισμικής ιστορίας και της θεωρίας της λογοτεχνίας, Πρακτικά Ι΄ Επιστημονικής Συνάντησης, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2004, 377-387

      2003

      • Μεταρρύθμιση και Εκκοσμίκευση: προς μια ανασύνθεση της Ιστορίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου τον 19ο αιώνα, Αθήνα: Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2003

      • "Κλαυθμός κατά παραγγελία: ο Ελληνοχριστιανισμός από την πλευρά της Αυτοκρατορίας", περιοδικό &
      • "Bulgarian Patriarchs during the Age of the Greek Revolution: Modern Greek Enlightenment and the Rise of the Neophanariotism", in the GratitudeVolume in honour of Prof. Raymond Detrez, University of Ghent (forthcoming)
      • "The Orthodox Church of Greece", in Lucian Laustean (ed.), Eastern Christianity and Nationalism in Nineteenth-Century Europe, New York: FordhamUniversity Press (forthcoming)
      • Scientific Journals (20 records)

      Περιλαμβάνει Άρθρα σε διεθνή ή ελληνικά επιστημονικά περιοδικά (με κριτές).

        2018

        • Rum Millet between Vakıfs and Property Rights: Endowments’ Trials of the Ecumenical Patriarchate’s Mixed Council in the Late Ottoman Empire (19th–20th c.)

          View Publication

        2015

        • "Orthodox Ecumenicity and the Bulgarian Schism", Études Balkaniques LI:1 (2015), 70-86

        2009

        • “The Bulgarian Schism Revisited”, Modern Greek Studies Yearbook 24/25 (2008-2009), 105-125

        2008

        • “Hellenism versus Latinism in the Ottoman East: some reflections on the decline of the French influence in the Greek Literary Society in Istanbul” Études Balkaniques 43:3 (2008), 79-106
        • "The Bulgarian Schism Revisited", Modern Greek Studies Yearbook 24/25 (2008-2009), 105-125

        2007

        • "Hellenism versus Latinism in the Ottoman East: some reflections on the decline of the French influence in the Greek Literary Society in Istanbul" Etudes Balkaniques 43:3 (2007), 79-106

        2005

        • «From Machiavelli to the Sultans: Power-Networks in the Ottoman Imperial context», Historein, 5 (2005) 45-67
        • "From Machiavelli to the Sultans: Power-Networks in the Ottoman Imperial context", Historein, 5 (2005) 45-67

        2004

        • “The ‘Return’ of Religious and Historiographic Discourse: Church and Civil Society in Southeastern Europe (19th–20th centuries)”, Journal for the Study of Religions and Ideologies, 8, (2004) 64-75 http://www.jsri.ro/old/html%20version/index/no_8/stamatopoulosdimitrios-articol.htm
        • «Το Αρχείο του Δικηγορικού Γραφείου του Βλαδίμηρου Μιρμίρογλου (Κωνσταντινούπολη, 1915-1939): μια ερμηνεία για τον αποχωρισμό του Τμήματος του Αρχείου του Αγιοταφικού Μετοχίου (Department of Rare Books and Special Collections, Firestone Library, Princeton University)», Δελτίο Εταιρείας Μελέτης της Καθ’ Ημάς Ανατολής, τόμ. Α΄, (2004) 83-95.
        • «Το Αρχείο του Δικηγορικού Γραφείου του Βλαδίμηρου Μιρμίρογλου (Κωνσταντινούπολη, 1915-1939): μια ερμηνεία για τον αποχωρισμό του Τμήματος του Αρχείου του Αγιοταφικού Μετοχίου (Department of Rare Books and Special Collections, Firestone Library, Princeton University)», Δελτίο Εταιρείας Μελέτης της Καθ’ Ημάς Ανατολής, τόμ. Α΄, (2004) 83-95
        • “The ‘Return’ of Religious and Historiographic Discourse: Church and Civil Society in Southeastern Europe (19th–20th centuries)”, Journal for the Study of Religions and Ideologies, 8, (2004) 64-75

          View Publication

        2002

        • «Η Εκκλησία ως πολιτεία: αναπαραστάσεις και μετασχηματισμοί του Ορθόδοξου μιλλέτ στην Οθωμανική Αυτοκρατορία (β΄ μισό του 19ου αιώνα)», Μνήμων, 23 (2002)183-220
        • «Η Εκκλησία ως πολιτεία: αναπαραστάσεις και μετασχηματισμοί του Ορθόδοξου μιλλέτ στην Οθωμανική Αυτοκρατορία (β΄ μισό του 19ου αιώνα)», Μνήμων, 23 (2002)183-220

        1998

        • «Εθνικοί ανταγωνισμοί και κοινοτική ανασυγκρότηση: η ενδοκοινοτική σύγκρουση στη Θεσσαλονίκη (1872-74) και η σύνταξη του πρώτου κοινοτικού κανονισμού», Βαλκανικά Σύμμεικτα, 10 (1998) 49-96.
        • «Εθνικοί ανταγωνισμοί και κοινοτική ανασυγκρότηση: η ενδοκοινοτική σύγκρουση στη Θεσσαλονίκη (1872-74) και η σύνταξη του πρώτου κοινοτικού κανονισμού», Βαλκανικά Σύμμεικτα, 10 (1998) 49-96

        1997

        • «Κομματικές φατρίες στην προεπαναστατική Πελοπόννησο (1807-1816):ο ρόλος των “Τουρκαλβανών” του Λάλα ως παράγοντας πολιτικής διαφοροποίησης», Ίστωρ, 10,(1997)185-233.
        • «Θεσσαλονίκη 1858-1874. Η εφαρμογή των Γενικών Κανονισμών και ο μητροπολίτης Νεόφυτος», Θεσσαλονικέων Πόλις, 1 (1997) 87-99.
        • "Θεσσαλονίκη 1858-1874. Η εφαρμογή των Γενικών Κανονισμών και ο μητροπολίτης Νεόφυτος", Θεσσαλονικέων Πό
        • "Κομματικές φατρίες στην προεπαναστατική Πελοπόννησο (1807-1816):ο ρόλος των "Τουρκαλβανών" του Λάλα ω&sigmaf
        • Conferences (0 records)

        Περιλαμβάνει Άρθρα σε δημοσιευμένα πρακτικά διεθνών ή ελληνικών συνεδρίων (με κριτές).

        Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις.
        • Other (39 records)

        Περιλαμβάνει Παρουσιάσεις σε διεθνή ή ελληνικά συνέδρια χωρίς δημοσίευση σε πρακτικά.

          2012

          • "Ορθόδοξη εκκλησία και έλεγχος του ιδιωτικού χώρου. Η περίπτωση της Σμύρνης", στο Συνέδριο "Σμύρν&e
          • "Εθνικά κινήματα και εθνογενετικές θεωρίες στα Βαλκάνια", Δήμος Θεσσαλονίκης – Ανοιχτό Πανεπ&iota
          • "Η διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και η δημιουργία εθνικών κρατών" Λαϊκό Πανεπιστήμιο Παι&omicro
          • "Ορθόδοξος Οικουμενισμός: προνεωτερικό επιβίωμα, νεωτερική εργαλειακότητα ή μετανεωτερική &epsilo

          2011

          • "Το Βυζάντιο και το πρόβλημα της εθνικής συνέχειας στην ελληνική και τουρκική ιστοριογραφία", σ
          • "Greek and Turkish Historiographies of national continuity: comparing Konstantinos Paparrigopoulos and Mehmed Fuad K?pr?l?", Program in HellenicStudies, Princeton University, March 1, 2011
          • "Orthodox Church and Civil Society in the Balkans, 19th – 20th c.", Institute for Advanced Study, Princeton NJ, USA, February 10, 2011

          2010

          • ““The Case of Paisius, Metropolitan of Caesaria in the context of the interest groups and conflicts during the post-revolutionary Ecumenical Patriarchate's life.”, ”Richard Stockton College, Second International Symposium, Greek Orthodox (Rum Ortodoks) Religious Culture in Ottoman Anatolia: Monuments, Memory, and Material Culture, Halki Palace Hotel, Heybeliada, Istanbul- Turkey, June 9-12, 2010. Sponsored by the Interdisciplinary Center for Hellenic Studies. The Richard Stockton College of New
          • "Ο Ανώτερος Ορθόδοξος Κλήρος της Κωνσταντινούπολης: μια συνθετική προσέγγιση (19ος-20ος αι.)", Η Κ&o
          • "Konstantinos Paparrigopoulos and the Ecumenical Patriarchate: a genealogical approach of the Greek national historiography in the 19th and the20th c.", Workshop: Historiographies in conflict: Parallel narratives on controversial historical issues between Greece and Turkey, Place: Cultural Heritage Museum, South Campus, Bo?azi?i University, Bebek, May 8th – 9th 2010
          • "Κλαυθμός κατά Παραγγελία":Ο Ελληνοχριστιανισμός από την πλευρά της Αυτοκρατορίας", Διεθνές Σ&

          2009

          • In the Shadow of Hobbes: The Church and Reconstruction of the Private Sphere in the Balkans (19th-20th centuries) στο Διεθνές Συνέδριο "EasternChristianity in Post-Imperial Societies", Budapest 27-28 Μαρτίου 2009

          2008

          • From the "Vizantism" of K. Leont'ev to the "Vizantinism" of I. I. Sokolov: Russian imperial ideology and the construction of the Orthodox Eastστο Διεθνές Συνέδριο "Η παρουσία του Βυζαντίου στην Νοτιο&alpha
          • Το Βυζάντιο από τη σκοπιά της Κωνσταντινούπολης: σχόλια στην αντιπαράθεση Μ. Γεδεών και Κ. Παπαρρηγόπουλου, στη σειρά διαλέξεων που διοργανώνει το Ιστορικό Αρχείο του Πανεπιστημίου Αθηνών, 5 Φεβρουαρίου 2008

          2007

          • Εκκλησία και «κοινωνία των πολιτών» στα Βαλκάνια: η ισχύς της διπλής διαμεσολάβησης, στο Αναθεωρήσεις του πολιτικού: Ανθρωπολογική και ιστορική έρευνα στην ελληνική κοινωνία, Διεθνές Επιστημονικό Συμπόσιο, Μυτιλήνη, 8- 11 Νοεμβρίου 2007.
          • Βουλγαρικός και Ελληνικός Εθνικισμός κατά τον 19ο αιώνα: μια σύγκριση [Гръцкият и българският национализъм през XIX век - една съпоставка], Επιστημονικό Forum, «Vasil Levski: παραλλη
          • Modern Greek Enlightenment and Hegemony in the Rum Millet: N. Logadis - critique on D. Katartzis, in The Greek National Revolution: a European event, International ConferenceCorfu 3 - 5 May 2007, Ionian Academy
          • The management of the intrafamilial violence on behalf the Orthodox clergy: some aspects of the reconstruction of the private sphere in nineteenth and twentieth century South Eastern Europe, in Crime, Violence and the Modern State: International Conference, University of Rethymnon, March 9th - 11th, 2007
          • Ρομαντισμός και Ορθόδοξος Οικουμενισμός: Η Ιδεολογία του Οικουμενικού Πατριαρχείου (τέλη 19ου -αρχές 20ου αι.) στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Νεώτερη και Σύγχρονη Ελληνική Κοινωνία: Ιστορία - Λαϊκός πολιτισμός », με ειδίκευση στην Τουρκολογία, που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, του Τμήματος Ιστορίας - Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Πέμπτη 14 Ιουνίου 2007
          • Μεταναστευτικά ρεύματα από το Νομό Σερρών, Α΄ Πανσερραϊκό Συνέδριο Πολιτιστικών Συλλόγων και Φορέων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, 18 Μαρτίου 2007
          • Ισλαμισμός και Εθνικισμός: Διάλεξη στην σειρά διαλέξεων που διοργάνωσε η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ι. Μ. Δημητριάδος με τίτλο «Ορθοδοξία και Ισλάμ. Το Ισλάμ στην Ευρώπη» Ακαδημαϊκό Έτος 2006-07, Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2007
          • Συμμετοχή στην παρουσίαση του βιβλίου του Mark Mazower, καθηγητή Ιστορίας στο Columbia UniversityΘεσσαλονίκη: Πόλη των φαντασμάτων, Xριστιανοί, Μουσουλμάνοι και Εβραίοι. 1430-1950, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2006, Θεσσαλονίκη τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου 2007

          2006

          • Προβλήματα θεωρίας και μεθοδολογίας στην επιστήμη της Ιστορίας, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Μουσειολογίας, 2004-2006, Τμήμα Αρχιτεκτονικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2006
          • Οικουμενικό Πατριαρχείο και Γλωσσικό Ζήτημα στις αρχές του 20ου αιώνα, στο Γ' συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Σπουδών Ν-Α Ευρώπης της Ρουμανικής Ακαδημίας, το Πανεπιστήμιο του Βουκουρεστίου (Σχολή Ιστορίας) και τη Ρουμανική Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών, Ο ελληνικός κόσμος ανάμεσα στην εποχή του Διαφωτισμού και στον εικοστό αιώνα, Βουκουρέστι 2-4 Ιουνίου 2006
          • Ο Αρμενόπουλος στα Βαλκάνια: εκκλησιαστικό δίκαιο και η διάκρισηδημόσιου - ιδιωτικού χώρου, συζητήτρια: Ελένη Γκαρά, σεμινάρια μεταπτυχιακού κύκλου στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Μυτιλήνη 10 Μαΐου 2006,
          • Byzance après Nation: Memory and Ecumenicity in the Orthodox Millet (19th. - 20th. C.) στη σειρά των μηνιαίων σεμιναρίων «Economy and Society on Both Shores of the Aegean» του Μουσείου της Οθωμανικής Τράπεζας (Osmanlı Bankası Müzesi) σε συνεργασία με το Τμήμα Ιστορίας του Πανεπιστημίου του Βοσπόρου (Bogaziçi Universitesi) και την Alpha Bank, 10 Φεβρουαρίου 2006

          2005

          • Η επαναδιαπραγμάτευση του Ισλάμ στις τουρκικές σπουδές στην ημερίδα, με τίτλο «Η σχέση Ισλάμ και Δύσης στις Ανατολικές Σπουδές», Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, 12 Απριλίου 2005.

          2004

          • Η Δημοκρατία: ανάμεσα στο Κράτος και στην Κοινωνία των πολιτών, δεύτερη συνεδρία του θεματικού κύκ&lamb
          • Πολλαπλές αναγνώσεις της ιστορίας/ Κοινωνική διάσταση της ιστορίας, Διαπανεπιστημιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Μουσειολογίας, 2004-2006, Τμήμα Αρχιτεκτονικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2004
          • Balkan Historiography and Ecumenical Patriarchate in Nationalism, Historiography and the (Re)construction of the Past Centre for Byzantine, Ottoman and Modern Greek Studies, Institute of Archaeology and Antiquity, University of Birmingham, (England), September 10-11, 2004

          2003

          • Η διάλυση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και η ανάδυση του τουρκικού εθνικισμού, (Πρόγραμμα Νεώτερης Ευρωπαϊκής Ιστορίας, Ελεύθερο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, Καστοριά 15 Μαρτίου 2003)

          2002

          • Οικουμενικό Πατριαρχείο και Βουλγαρικό εθνικό κίνημα: ο εθνικισμός ως διάσπαση του ορθόδοξου μιλλέτ, 19ος αιώνας, (Ελεύθερο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, Καστοριά 14 Σεπτεμβρίου 2002)
          • Η «απειλή» Φαλμεράυερ και η συγκρότηση του Ελληνικού Εθνικού Λόγου, (Ελεύθερο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, Καστοριά 7 Σεπτεμβρίου 2002)

          2001

          • Προβλήματα μεθοδολογίας στην επιστήμη της Ιστορίας, Εισήγηση στο προπτυχιακό μάθημα (φροντιστηριακή ώρα) με τίτλο «Συγκριτικές Θεωρίες και Μεθοδολογίες των Κοινωνικών Επιστημών», Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, διδ. Ε. Βουτυρά, Μάρτιος 2001
          • Η Εκκλησία ως πολιτεία: αναπαραστάσεις και μετασχηματισμοί του Ορθόδοξου μιλλέτ στην Οθωμανική Αυτοκρατορία (β΄ μισό του 19ου αιώνα): Εταιρεία Μελέτης Νέου Ελληνισμού, «Μνήμων», 24 Ιανουαρίου 2001.
          • Οικουμενικό Πατριαρχείο και Φαναριώτες, Εισήγηση στο μεταπτυχιακό σεμινάριο με τίτλο «Φαναριώτες και Φαναριωτισμός», Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, διδ. Έλλη Σκοπετέα (Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας), Μίλτος Πεχλιβάνος (Τμήμα Φιλολογίας), Μάρτιος 2001
          • Orthodoxy versus Nationalism? The Condemnation of the “Ethnophyletism” as a nationalist undertaking and the strategies of hegemony in the Greek-Orthodox Community of Istanbul, Ανακοίνωση στο Workshop με τίτλο: “Local and Imperial Approaches to Greek-Ottoman History” (Βαθύ, Σάμος, 12-16 Σεπτέμβριος, 2001)
          • Από τον Κρατύλο στον Έρδερο: γλωσσικές διαστάσεις του εθνικού προβλήματος στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, Συνέδριο: «Γλώσσα – Κοινωνία – Ιστορία: τα Βαλκάνια» (Θεσσαλονίκη 11-12 Νοεμβρίου 2001)

          1998

          • Μεταρρυθμίσεις στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και Ορθόδοξος κλήρος, Μεταπτυχιακό Σεμινάριο του τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, Ρέθυμνο, Ιούλιος 1998