Kantaridou Zoe
  • +30 2310 891.369
  • kantazoe uom.gr
  • +30 2310 891.351

    Kantaridou Zoe

    Special Educational Personnel
    Foreign Language Teaching in the University of Macedonia


    Academic Area

    English for Academic Purposes

    Curriculum Vitae
    Academic Titles
    • PhD in Applied Linguistics from the Department of English Language and              Literature of the Aristotle University of Thessaloniki (2004)
    • MA in Linguistics from the University of Leeds, UK. (1987)     
    • BA in English Language & Literature from the Department of English Language and Literature of the Aristotle University of Thessaloniki. (1985)
    Research Interests
    • motivation for language learning,
    • EAP/ESP curriculum design,
    • task-based teaching,
    • language learning strategies, strategy-based instruction and
    • intercultural communication.

    Teaching


    • ACADEMIC SKILLS IN ENGLISH
      (AIC106)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

    Κωδικός Τμήματος
    ΕΠ

    Τμήμα
    DEPARTMENT OF APPLIED INFORMATICS

    Περιγραφή

    Semester: 1 (Winter) | Orientation: CS-IS | Compulsory | Weekly Hours: 3 | Credit Units (ECTS): 5

    Instructors: Kantaridou Zoe

    General competences

    The course familiarizes students with the English academic vocabulary, the conventions of academic writing (plagiarism, citations/ references, describing graphs) and the strategies needed to deal with them (note-taking, summarizing, rephrasing). It is built around contemporary topics in the fields of economics and informatics and aims to develop the students’ personal reflection on and evaluation of the content. It requires a minimum of B1 level of competence.

    Course Content

    1. University campus and facilities
    2. Great personalities in Computer Science
    3. Internet of Things (IoT)
    4. Open source
    5. Social networks
    6. Introduction to economics
    7. Academic abstracts & scientific articles
    8. Describing trends
    9. Talking about Greece
    10. Globalisation

    Assessment

    Group assignments 50% and final exam 50%.

    Bibliography

    (One of the following):
    12519392 ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSES, Τύπος: Σύγγραμμα, KANTARIDOU ZOE, 2011, ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, ISBN: 978-960-8396-61-6

    59377892 TEXT ANALYSIS IN ACADEMIC ENGLISH - 2nd REVISED EDITION, Τύπος: Σύγγραμμα, KARAGEVREKI MERSINI, 2016, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, ISBN: 978-618-5196-19-6

    Supplementary material

    (http://compus.uom.gr/INF201/index.php)

    • ENGLISH II: ACADEMIC WRITING
      (ΞΓ0102)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ΟΔΕ

    Τμήμα
    DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION

    Περιγραφή

    Η περιγραφή του μαθήματος δεν είναι διαθέσιμη

    • ENGLISH III: BUSINESS ENGLISH
      (ΞΓ0103)

    Τύπος
    ΜΗ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ

    Κωδικός Τμήματος
    ΟΔΕ

    Τμήμα
    DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION

    Περιγραφή

    Στόχοι του μαθήματος

     

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

    • έχει γνώσεις προχωρημένου επιπέδου Αγγλικών για επαγγελματικούς σκοπούς όσον αφορά τις τέσσερις βασικές δεξιότητες: reading, writing, listening και speaking
    • έχει αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση θεματικών ενοτήτων που αφορούν τον επαγγελματικό χώρο της ειδικότητάς του/της, όπως τα είδη, τα βασικά χαρακτηριστικά και τη δομή εταιριών, τον ρόλο των διαπολιτισμικών διαφορών στο χώρο εργασίας, τον ρόλο της παγκοσμιοποίησης στο εμπόριο, τη διαχείριση κρίσεων, κ.λπ.
    • να μπορεί να συντάξει βιογραφικό σημείωμα και γράμμα αίτησης για εύρεση εργασίας στην Αγγλική
    • να είναι σε θέση να δώσει μια επιτυχή συνέντευξη για δουλειά σχετική με την ειδικότητά του/της
    • να έχει αποκτήσει λεξιλόγιο σχετικό με το χώρο εργασίας στον τομέα της διοίκησης επιχειρήσεων προχωρημένου επιπέδου.

     

    ECTS:3

     

    Περιγραφή του μαθήματος

     

    Στόχος του μαθήματος είναι η γνώση της Αγγλικής γλώσσας για επαγγελματικούς σκοπούς προχωρημένου επιπέδου. Συγκεκριμένα, η ανάπτυξη δεξιοτήτων κατανόησης και ανάλυσης κειμένων, προβληματισμού και κριτικής σκέψης, δεξιοτήτων γραπτού και προφορικού λόγου σε θέματα που αφορούν τον εργασιακό χώρο.

     

    Οι θεματικές ενότητες του μαθήματος είναι οι παρακάτω:

     

    • Προφίλ και χαρακτηριστικά επιτυχημένων επιχειρηματιών
    • Παγκοσμιοποίηση του εμπορίου
    • Διαπολιτισμικότητα στο χώρο εργασίας
    • Διαδικασία αίτησης για εύρεση εργασίας (κατανόηση & ανάλυση αγγελιών, κατανόηση & ανάλυση μεταβιβάσιμων δεξιοτήτων, ανάπτυξη δεξιοτήτων για συνέντευξη για δουλειά, σύνταξη βιογραφικού και γράμματος αίτησης για δουλειά)
    • Διαχείριση κρίσεων
    • Επιχειρηματική κοινωνική ευθύνη (η περίπτωση της Nike)
    • Business etiquette χωρών & κώδικας συμπεριφοράς εταιριών
    • SWOT ανάλυση
    • Ο ρόλος της διαφήμισης & του μάρκετινγκ σήμερα

    Αξιολόγηση του μαθήματος

     

    Το μάθημα αξιολογείται μέσω γραπτής τελικής εξέτασης ή απαλλακτικής προόδουαποτελούμενης από: α) τεστ πάνω σε δεξιότητες Αγγλικής για επαγγελματικούς σκοπούς (π.χ. σύνταξης CV, συνοδευτικής επιστολής, απάντησης σε ερωτήσεις συνέντευξης, λεξιλόγιο για επαγγελματικούς σκοπούς) β) προφορικής παρουσίασης που βασίζεται σε έρευνα σχετική με τις θεματικές ενότητες του μαθήματος, π.χ. πάνω σε τεχνικές διαφήμισης.


    • ENGLISH IV: ORAL PRESENTATIONS
      (ΞΓ0104)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ΟΔΕ

    Τμήμα
    DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION

    Περιγραφή

    Η περιγραφή του μαθήματος δεν είναι διαθέσιμη

    • PROFESSIONAL SKILLS IN ENGLISH
      (ΠΛ0834)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ΕΠ

    Τμήμα
    DEPARTMENT OF APPLIED INFORMATICS

    Περιγραφή

    Semester: 8 (Spring) | Orientation: AI-TM | Elective | Weekly Hours: 3 | Credit Units (ECTS): 5

    Instructors: Kantaridou Zoe

    General competences

    The course familiarizes students with topics and conventions of speaking and writing in English in the international business environment. Students prepare their curriculum vitae (CV) and cover letters for selected real job advertisements and present the profile of an actual Greek or international company in the field of informatics. Professional skills such as telephoning, letter writing, emails, turn-taking in negotiations and intercultural awareness skills are practiced.

    Course Content

    1. Company profile & structure
    2. Advertising & marketing
    3. e-Commerce
    4. Applying for a job
    5. Telecommuting
    6. Business across cultures
    7. Business etiquette
    8. Company accountability
    9. SWOT analysis
    10. Startup companies

    Assessment

    Students prepare their portfolio of assignments (100%)

    Bibliography

    (One of the following):
    • Kantaridou, Zoe; Papadopoulou, Iris; Stefanou, Polixeni. Business English at University. Εκδ. Ανικούλα, 2019.

    • Papadopoulou Iris. Research Reading and Writing Skills. Advanced English for Academic Purposes. Course for Students of Economic and Social Sciences. Εκδ. Πανεπιστημίου Μακεδονίας, 2014.

    Publications


    • Books (6 records)

    Περιλαμβάνει Βιβλία ή/και μονογραφίες σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους. Κεφάλαια ή άρθρα συλλογικών τόμων ή επιμέλεια τόμων σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους.

      2018

      • Kantaridou Z., I. Papadopoulou & J. Angouri (2018). “It’s good to have a language under your belt”: The value of foreign languages in the Greek job market. In Sherman, T. & Nekvapil, J. (eds) English in Business and Commerce: Interactions and Policies; English in Europe Volume 5. PLACE: De Gruyter Mouton, 254-275.

      2017

      • Papadopoulou, I., Z. Kantaridou, I. Agaliotis, & M. Platsidou (2017). Foreign Language Teachers’ Strategy Instruction Practices in Greek Secondary Education. In Z. Gavriilidou, K. Petrogiannis, M. Platsidou & A. Psaltou-Joycey (Eds) Language learning Strategies: theoretical issues and applied perspectives, Kavala: Saita Publications, ISBN 978-618-5147-52-5, 96-123. http://synmorphose.compulaw.gr/index.php?option=com_docman&view=document&slug=llstr&layout=default&alias=50-llstr&category_slug=booksgr&Itemid=591&lang=el.

      2015

      • Kantaridou Z. & I. Papadopoulou (2015) “Activities for Lower Secondary Schools”. In Psaltou-Joycey A. (ed) Foreign Language Learning Strategy Instruction: A Teacher’s Guide, Kavala Saita Publications, 116-174 http://www.saitabooks.eu/2015/05/ebook.162.html
      • Kantaridou Z. (2015) “Language Learning Strategies”. In Psaltou-Joycey A. (ed) Foreign Language Learning Strategy Instruction: A Teacher’s Guide, Kavala Saita Publications, 16-31, http://www.saitabooks.eu/2015/05/ebook.162.html

      2014

      • Kantaridou Z. & I. Papadopoulou (2014) “Developing Teachers’ and Students’ Intercultural Metacognitive Awareness in Business English Courses”. In Psaltou-Joycey A., E. Agathopoulou & M. Mattheoudakis (eds) Cross-Cultural Approaches to Language Education, Cambridge Scholars Publishing, 225-243. http://www.cambridgescholars.com/cross-curricular-approaches-to-language-education

      2004

      • Kantaridou Z. (2004) “Steps to autonomy: curriculum design for a long-term EAP course”. In Sheldon L.E. (ed) Directions for the future: Issues in English for Academic Purposes. Bern: Peter Lang AG, European Academic Publishers, 115-126.
      • Scientific Journals (8 records)

      Περιλαμβάνει Άρθρα σε διεθνή ή ελληνικά επιστημονικά περιοδικά (με κριτές).

        2018

        • Papadopoulou I., Z. Kantaridou, M. Platsidou, Z. Gariilidou. (2018). The SILL revisited in light of the S2R Model of language learning. The Language Learning Journal 46:5. 544-556, DOI: 10.1080/09571736.2018.1502739
        • Kantaridou, Z., & Kaltsiou, G. (2018). Greek EFL teachers' engagement with and in research and their perceptions of research. Research Papers in Language Teaching & Learning, 9(1), 211-226. http://rpltl.eap.gr/current-issue/volume-9-february-2018/volume-9-february-2018

        2017

        • Platsidou M., Z. Kantaridou & I.Papadopoulou (2017). International orientation as predictor of EFL learning strategy use in adolescent students. Language, Culture and Curriculum, 30:2, 157-173, DOI: 10.1080/07908318.2016.1236127.

        2014

        • Platsidou M., Z. Kantaridou (2014). “The role of attitudes and learning strategy use in predicting perceived competence in school-aged foreign language learners”. Journal of Language and Literature vol 5(3), 253-260, http://www.ijar.lit.az/philology.php?go=jll-august2014

        2011

        • Psaltou-Joycey A. & Z. Kantaridou (2011) “Major, minor, and negative learning style preferences of university students”, System 39-1: 103-112.

        2009

        • Psaltou-Joycey A. & Z. Kantaridou (2009) “Plurilingualism, language learning strategy use and learning style preferences”, International Journal of Multilingualism, vol.6(4), 460-475.
        • Psaltou-Joycey A. & Z. Kantaridou (2009) “Foreign Language learning strategy profiles of university students in Greece”, Journal of Applied Linguistics, vol.25: 107-127.

        2007

        • Ypsilantis G. & Z. Kantaridou (2007) “English for Academic Purposes: Case studies in Europe”, Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas, vol. 2, pp. 69-83. http://www.upv.es/dla/revista/docs/art2007/articulo7_Ypsilandis_Kantaridou.pdf
        • Conferences (3 records)

        Περιλαμβάνει Άρθρα σε δημοσιευμένα πρακτικά διεθνών ή ελληνικών συνεδρίων (με κριτές).

          2019

          • Rizouli C. & Z. Kantaridou (2019). Investigating students’ strategies and processes in a reading-to-write integrated task in the Greek academic context. In Z. Gavriilidou, L. Mitits, C. Dourou (Ed.) Situating Strategy Use in the Greek Setting. Kavala: Saita Publications, ISBN: 978-960-629-007-7, 133-155. http://www.saitabooks.eu/2019/08/ebook.228.html

          2005

          • Kantaridou Z. (2005) “Motivation to Learn EAP at a Greek University”. In Mattheoudakis & Psaltou-Joycey (ed) 16th International Symposium: Selected Papers on Theoretical & Applied Linguistics, Department of Theoretical & Applied Linguistics, School of English, Aristotle University of Thessaloniki, 463-478.
          • Kantaridou Z. (2006) “Task Motivation” in Proceeding of the 5th International Conference Language for Specific & Academic Purposes organized by the University of Macedonia (CD format).
          • Other (0 records)

          Περιλαμβάνει Παρουσιάσεις σε διεθνή ή ελληνικά συνέδρια χωρίς δημοσίευση σε πρακτικά.

          Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις.