Satratzemi Maria
  • +30 2310 891.897
  • maya uom.edu.gr
  • Office: C5, 524
  • +30 2310 891.290

    Satratzemi Maria

    Professor
    Department of Applied Informatics

    Professor, Academic Staff (Master in Information Systems)


    Curriculum Vitae
    Academic Titles
    • B.Sc. in Mathematics, Aristotelian Univ. of Thessaloniki, GR, (1980).
    • Doctorate from Dept. of Applied Informatics, Univ. of Macedonia, Thessaloniki, GR, (1991).

    Teaching


    • DATA STRUCTURES
      (AIC205)

    Type
    COMPULSORY

    Department Abbreviation
    AI

    Department
    DEPARTMENT OF APPLIED INFORMATICS

    Course Outlines

    Semester: 2 (Spring) | Orientation: CS-IS | Compulsory | Weekly Hours: 3 | Credit Units (ECTS): 5

    Instructors: Satratzemi Maria, Koloniari Georgia, Karakasidis Alexandros

    General competences

    The goal of this course is the study of data structures and it is focused in two axes: a) the recognition and the development of useful mathematic models (Abstract Data Types (ADT)) and their functions as well as the determination of categories of problems that they can solve, and b) the development of methods of representation for the objects of abstract data models and the implementation of their functions in the procedural programming language C.

    Course Content

    1. Introduction to data structures, Abstract Data Type (ADT)
    2. Stacks, basic operations, implementing Stacks with arrays and records, application of Stacks.
    3. Queues, basic operations, implementing Queues with arrays and records, application of Queues.
    4. Lists, basic operations, sequential storage implementation of Lists.
    5. Introduction to Linked Lists, array-based implementation of Linked Lists. A pointer-based implementation of Linked Lists. A pointer-based implementation of Stacks and Queues. Application of Lists.
    6. Trees, Binary Trees, basic operations. A pointer-based implementation of Binary Trees. A recursive implementation of Binary Trees. Application of Binary Trees: Huffman Codes. Full Binary Trees, Minimum/Maximum Trees, Heap.
    7. Hashing, open probing, chaining, implementation of Hash table.
    8. B-Trees, basic operations.
    9. AVL Trees, basic operations.

    Assessment

    Written Examination 80%
    Compulsory Assignments 20%

    Bibliography

    (One of the following):
    77112308 Δομές Δεδομένων με C, Τύπος: Σύγγραμμα, Νικόλαος Μισυρλής, 2017, ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ISBN: 978-960-466-181-7

    18548971 Δομές δεδομένων, αλγόριθμοι και εφαρμογές C++, Τύπος: Σύγγραμμα, Sahnii Sartaj, 2004, ΤΖΙΟΛΑ, ISBN: 978-960-418-030-1

    59357253 Δομές Δεδομένων, 2η Έκδοση, Τύπος: Σύγγραμμα, Μποζάνης Παναγιώτης Δ., 2016, ΤΖΙΟΛΑ, ISBN: 978-960-418-594-8

    50658958 Δομές Δεδομένων και Αλγόριθμοι με Αντικειμενοστρεφή Σχεδιαστικά Μορφήματα στη C++, Τύπος: Σύγγραμμα, BrunoR. Preiss, Επιστ. Επιμ. Κώστας Κοντογιάννης, 2016, Πεδίο Α.Ε., ISBN: 978-960-546-692-3

    Supplementary material

    Course website (http://compus.uom.gr/INF159/)

    • PROCEDURAL PROGRAMMING
      (AIC103)

    Type
    COMPULSORY

    Department Abbreviation
    AI

    Department
    DEPARTMENT OF APPLIED INFORMATICS

    Course Outlines

    Εξάμηνο: 1ο (Χειμερινό) | Κατεύθυνση: ΕΤΥ-ΠΣ | Υποχρεωτικό Κορμού | Εβδ.διδασκαλία: 4 | Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 5

    Διδάσκοντες: Σατρατζέμη Μαρία, Χατζηγεωργίου Αλέξανδρος, Ξυνόγαλος Στέλιος, Σακελλαρίου Ηλίας, Κασκάλης Θεόδωρος, Αμπατζόγλου Απόστολος, Καρακασίδης Αλέξανδρος

    Μαθησιακά αποτελέσματα

    Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι ικανοί να:
    • να εφαρμόζουν τις βασικές αρχές ανάπτυξης λογισμικού σε μια διαδικαστική γλώσσα προγραμματισμού,
    • να συγγράφουν κώδικα σύμφωνα με το συντακτικό της γλώσσας C, κλασσικού αντιπρόσωπου της διαδικαστικής σχολής προγραμματισμού,
    • να κατανοούν την έννοια του τύπου δεδομένων και των συναφών λειτουργιών (operations), και να συνθέτουν πολύπλοκους νέους τύπους βασιζόμενοι σε πρωταρχικούς, στοχεύοντας στην ορθή αναπαράσταση των δεδομένων του προς επίλυση προβλήματος,
    • να αξιοποιούν σε προγράμματα την έννοια της συνάρτησης, του τύπου της, των παραμέτρων και της εμβέλειας των μεταβλητών και της κλήσης, και να μπορούν να ορίζουν ορθά νέες συναρτήσεις σε μια γλώσσα προγραμματισμού,
    • να σχεδιάζουν και να αναπτύσσουν μικρού μεγέθους προγράμματα, αξιολογώντας και επιλέγοντας κατάλληλες προγραμματιστικές δομές (εντολές ελέγχου ροής, εντολές επανάληψης) και τους αντίστοιχους βασικούς/σύνθετους τύπους δεδομένων,
    • να συνθέτουν λύσεις σε περισσότερο πολύπλοκα προβλήματα, χρησιμοποιώντας τις έννοιες της αφαίρεσης (abstraction) και αποδόμησης (decomposition) βασισμένη σε διαδικασίες.

    Με βάση την ταξινομία του Bloom τα ΜΑ καλύπτουν και τις 6 κατηγορίες: γνώση, κατανόηση, εφαρμογή, ανάλυση, σύνθεση και αξιολόγηση.

    Αυτόνομη εργασία
    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
    Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
    Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
    Λήψη αποφάσεων
    Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

    Περιεχόμενο μαθήματος

    Εισαγωγή στις γλώσσες προγραμματισμού. Περιβάλλοντα ανάπτυξης γλωσσών προγραμματισμού.
    Βασικές έννοιες της γλώσσας C: Η έννοια της μεταβλητής, τύποι μεταβλητών, απόδοση τιμής, τελεστές και παραστάσεις., βασικοί τύποι δεδομένων.
    Ροή Ελέγχου: Εντολές Διακλάδωσης υπό συνθήκη, Εντολές επανάληψης. Διαδικαστικός Προγραμματισμός: Συναρτήσεις.
    Δείκτες.
    Δομημένοι τύποι δεδομένων: Πίνακες, Αλφαριθμητικά, Εγγραφές/δομές & πίνακες Εγγραφών/δομών,
    Δείκτες και συναρτήσεις, Δείκτες και πίνακες. Δείκτες και αλφαριθμητικά. Αριθμητική διευθύνσεων. Δυναμική διαχείριση μνήμης
    Είσοδος και Έξοδος: Αρχεία κειμένου
    Χρήση του προγραμματιστικού περιβάλλοντος Code:Blocks, Ανάπτυξη, δοκιμή και αποσφαλμάτωση προγραμμάτων (εργαστηριακό μέρος μαθήματος).
    Ανάπτυξη προγραμμάτων μικρού και μεσαίου μεγέθους στο εργαστήριο και κατ’ οίκον εργασία.

    Αξιολόγηση φοιτητών

    1. Εξέταση γραπτή στο τέλος του εξαμήνου σε εργαστήριο,
    2. Κατ’ οίκον εβδομαδιαίες εργασίες ανάπτυξης κώδικα. Περίπου 3 προγράμματα /βδομάδα Χ 12 βδομάδες = ~36 προγράμματα μικρού και μεσαίου μεγέθους αναπτύσσει κάθε φοιτητής το εξάμηνο
    Τόσο η τελική εξέταση όσο και οι εβδομαδιαίες εργασίες στοχεύουν στην επίλυση προβλημάτων με την ανάπτυξη αλγόριθμων και υλοποίηση τους σε πρόγραμμα με τη γλώσσα προγραμματισμού C.
    Προσδιορισμένα κριτήρια
    Το (1) συμβάλλει στο 85%
    Το (2) συμβάλλει στο 15%
    Προσβάσιμα στους φοιτητές μέσω της ιστοσελίδας τους μαθήματος

    Βιβλιογραφία

    (Ένα από τα παρακάτω:)

    68384925 Η ΓΛΩΣΣΑ C ΣΕ ΒΑΘΟΣ, Τύπος: Σύγγραμμα, ΝΙΚΟΣ Μ. ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΑΚΗΣ, 2017, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ ΕΠΕ, ISBN: 978-960-461-715-9

     

    13767 Η ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ C: ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ, Τύπος: Σύγγραμμα, ERIC S. ROBERTS, 2004, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ ΕΠΕ, ISBN: 960-209-791-4

     

    68370518 Εισαγωγή στη γλώσσα C, με παραδείγματα και ασκήσεις, Τύπος: Σύγγραμμα, Αλέξανδρος Καράκος, 2012, Καράκος Αλεξανδρος (Αυτοέκδοση), ISBN: 9789609340694

     

    68383623 C: Από τη Θεωρία στην Εφαρμογή, Τύπος: Σύγγραμμα, Γ. Σ. Τσελίκης - Ν. Δ. Τσελίκας, 2016, Γ.Σ.Τσελίκης - Ν.Δ.Τσελίκας, ISBN: 978-960-93-1961-4

    Συμπληρωματικό υλικό

    Ιστοσελίδα μαθήματος (http://compus.uom.gr/INF122/ )

    Publications


    • Books (22 records)

    Περιλαμβάνει Βιβλία ή/και μονογραφίες σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους. Κεφάλαια ή άρθρα συλλογικών τόμων ή επιμέλεια τόμων σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους.

      2023

      • Dagklis, E., Satratzemi, M., Koloniari, G., Karakasidis, A. (2024). Programming Errors and Academic Performance in an Introductory Data Structures Course: A Per Gender Analysis. In: Auer, M.E., Cukierman, U.R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 911. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-53382-2_6

        View Publication

      2022

      • Klašnja-Milićević A, Ivanović M, Vesin B, Satratzemi M and Wasson Lillehaug B (2022) Editorial: Learning Analytics – Trends and Challenges. Front. Artif. Intell. 5:856807

        View Publication

      2021

      • Satratzemi, M., Xinogalos, S., Tsompanoudi, D., Karamitopoulos, L. (2021). A Two-Year Evaluation of Distributed Pair Programming Assignments by Undergraduate Students. In: Tsiatsos, T., Demetriadis, S., Mikropoulos, A., Dagdilelis, V. (eds) Research on E-Learning and ICT in Education. Springer, Cham.

        View Publication

      2020

      • Karagiannis I., Satratzemi M. (2020) Implementation of an Adaptive Mechanism in Moodle Based on a Hybrid Dynamic User Model. In: Auer M., Tsiatsos T. (eds) The Challenges of the Digital Transformation in Education. ICL 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 916. Springer, Cham

        View Publication

      2019

      • Tsompanoudi D., Satratzemi M., Xinogalos S., Karamitopoulos L. (2019) An Empirical Study on Pair Performance and Perception in Distributed Pair Programming. In: Auer M., Tsiatsos T. (eds) The Challenges of the Digital Transformation in Education. ICL 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 917. Springer, Cham

        View Publication

      • Tsita C., Satratzemi M. (2019) A Serious Game Design and Evaluation Approach to Enhance Cultural Heritage Understanding. In: Liapis A., Yannakakis G., Gentile M., Ninaus M. (eds) Games and Learning Alliance. GALA 2019. Lecture Notes in Computer Science, vol 11899. Springer, Cham

        View Publication

      • Karga S., Satratzemi M. (2019) Evaluating Teachers’ Perceptions of Learning Design Recommender Systems. In: Scheffel M., Broisin J., Pammer-Schindler V., Ioannou A., Schneider J. (eds) Transforming Learning with Meaningful Technologies. EC-TEL 2019. Lecture Notes in Computer Science, vol 11722. Springer, Cham

        View Publication

      2018

      • Tsikinas S., Xinogalos S., Satratzemi M., Kartasidou L. (2018) “Using Serious Games for Promoting Blended Learning for People with Intellectual Disabilities and Autism: Literature vs Reality”. In: Auer M., Tsiatsos T. (eds) Interactive Mobile Communication Technologies and Learning. IMCL 2017. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 725. Springer, Cham.

        View Publication

      • Tsita C., Satratzemi M. (2018) “Conceptual Factors for the Design of Serious Games”. In: Gentile M., Allegra M., Söbke H. (eds) Games and Learning Alliance. GALA 2018. Lecture Notes in Computer Science, vol 11385. Springer, Cham

        View Publication

      2017

      • Karagiannis I., Satratzemi M. (2017) Enhancing Adaptivity in Moodle: Framework and Evaluation Study. In: Auer M., Guralnick D., Uhomoibhi J. (eds) Interactive Collaborative Learning. ICL 2016. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 545. Springer, Cham

        View Publication

      2016

      • Karagiannis I., Satratzemi M. (2016) A Framework to Enhance Adaptivity in Moodle. In: Verbert K., Sharples M., Klobučar T. (eds) Adaptive and Adaptable Learning. EC-TEL 2016. Lecture Notes in Computer Science, vol 9891. Springer, Cham, doi: 10.1007/978-3-319-45153-4_53.

        View Publication

      2014

      • Christos Malliarakis, Maya Satratzemi, Stelios Xinogalos, “Educational Games for Teaching Computer Programming”, Book chapter on Research on e-Learning and ICT in Education Technological, Pedagogical and Instructional Perspective, Karagiannidis, Charalampos, Politis, Panagiotis, Karasavidis, Ilias (Eds.), 87-98, 2014, doi: 10.1007/978-1-4614-6501-0_7.

        View Publication

      2013

      • Kazanidis I., Satratzemi M. (2013), “ A Framework for Automatic Construction of Reusable Adaptive Courses: The Case of ProPer SAT 2.0”. In: Peña-Ayala A. (eds) Intelligent and Adaptive Educational-Learning Systems. Smart Innovation, Systems and Technologies, vol 17. Springer, Berlin, Heidelberg, doi: 10.1007/978-3-642-30171-1_9

        View Publication

      2012

      • Kazanidis I., Satratzemi M. (2012) Restrictions and Abilities of SCORM: A Path to Adaptive Course Development. In: Jimoyiannis A. (eds) Research on e-Learning and ICT in Education. Springer, New York, NY

        View Publication

      2009

      • Ioannis Kazanidis, Maya Satratzemi, “Towards the integration of adaptive educational systems with SCORM standard and authoring toolkits”, Book chapter on Advanced Learning, ed. Raquel Hijn-Neira, ISBN 978-953-307-010-0, 2009, 287-313.

        View Publication

      2008

      • Maya Sartatzemi, Vassilios Dagdilelis, Katerina Kagani, “Teaching Introductory Programming Concepts with Lego MindStorms in Greek High Schools: A Two-Year Experience”, Service Robot Applications, ed. Yoshihiko Takahashi, INTECH, 2008, 344-368, 2008.

        View Publication

      • Μ. Σατρατζέμη, «Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός: Διδακτικά Προβλήματα και Εκπαιδευτικά Προγραμματιστικά Περιβάλλοντα», Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Εκδόσεις ΣΟΦΙΑ, 2008.

      2003

      • Dagdilelis, V., Satratzemi, M., Boyle R., Evangelidis, G., Proceedings of the 8th ACM Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE), Thessaloniki, Greece, July 2003.

      2002

      • Δαγδιλέλης Β., Ευαγγελίδης Γ., Σατρατζέμη Μ., Εισαγωγή στη χρήση των ΗΥ (Παρουσιάσεις με ΗΥ, Internet), τόμος Β’, Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη 2002.
      • Δαγδιλέλης Β., Ευαγγελίδης Γ., Σατρατζέμη Μ., Εισαγωγή στη χρήση των ΗΥ (Γραφικά περιβάλλοντα Εργασίας, Επεξεργασία Κειμένου, Υπολογιστικά Φύλλα) τόμος Α’, Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 2002.

      2000

      • Margaritis K. G., Dagdilelis V., Satratzemi M., “Ensuring the Quality of UCE for High-school Teachers, University of Macedonia, Greece”, European University Continuing Education (EUCEN), The Managers’ Handbook, pp.223-225, 2000.

      1994

      • Καλφακάκου Ρ., Σατρατζέμη Μ., «Προσδιορισμός της Οικογένειας των Μειζόνων Εφικτών Διανυσμάτων Γραμμικής Ανίσωσης», Επιστημονική Επετηρίδα Πολυτεχνικής Σχολής Α.Π.Θ., Tμήμα Πολιτικών Μηχανικών , ΙΓ', σελ. 243-254, Θεσσαλονίκη, 1994.
      • Scientific Journals (47 records)

      Περιλαμβάνει Άρθρα σε διεθνή ή ελληνικά επιστημονικά περιοδικά (με κριτές).

        2023

        • Afroditi Stolaki, Maya Satratzemi, Stelios Xinogalos, “Examining the effects of creativity, collaboration, creative diversity and autonomy on team creative performance”, Thinking Skills and Creativity, Volume 50, 2023, https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101415

          View Publication

        • Christina Tsita, Maya Satratzemi, Alexandros Pedefoudas, Charalabos Georgiadis, Maria Zampeti, Evi Papavergou, Syrago Tsiara, Eleni Sismanidou, Petros Kyriakidis, Dionysios Kehagias, Dimitrios Tzovaras, “A Virtual Reality Museum to Reinforce the Interpretation of Contemporary Art and Increase the Educational Value of User Experience”, Heritage 6 (5), 4134-4172, 2023.

          View Publication

        • Satratzemi, M., Stelios, X., & Tsompanoudi, D. (2023). Distributed Pair Programming in Higher Education: A Systematic Literature Review. Journal of Educational Computing Research, 61(3), 546–577.

          View Publication

        2022

        • Xinogalos, Stelios, and Maya Satratzemi. 2022. "The Use of Educational Games in Programming Assignments: SQL Island as a Case Study" Applied Sciences 12, no. 13: 6563

          View Publication

        2020

        • George TERZOPOULOS, Maya SATRATZEMI, Voice Assistants and Smart Speakers in Everyday Life and in Education, Informatics in Education 19(2020), no. 3, 473-490.

          View Publication

        2019

        • Karga, S. & Satratzemi, "Using explanations for recommender systems in learning design settings to enhance teachers’ acceptance and perceived experience", M. Educ Inf Technol (2019) 24: 2953.

          View Publication

        • Tsompanoudi, D., Satratzemi, M., Xinogalos, S. & Karamitopoulos, L. An Empirical Study on Factors related to Distributed Pair Programming. International Journal of Engineering Pedagogy, 9(2), 65-81, 2019.

          View Publication

        • Stelios Xinogalos, Maya Satratzemi, Alexander Chatzigeorgiou, Despina Tsompanoudi, “Factors affecting students’ performance in Distributed Pair Programming”, Journal of Educational Computing ResearchVolume 57, Issue 2, 1 April 2019, Pages 513-544

          View Publication

        2018

        • Maya Satratzemi, Stelios Xinogalos, Despina Tsompanoudi, and Leonidas Karamitopoulos, “Examining Student Performance and Attitudes on Distributed Pair Programming,” Scientific Programming, vol. 2018, Article ID 6523538, 8 pages, 2018.

          View Publication

        • Soultana Karga, Maya Satratzemi, "A hybrid recommender system integrated into LAMS for learning designers", Journal of Education and Information Technologies, (2018), 23(3), 1297–1329, DOI: 10.1007/s10639-017-9668-0

          View Publication

        • Ioannis Karagiannis, Maya Satratzemi, “An adaptive mechanism for Moodle based on automatic detection of learning styles”, Journal of Education and Information Technologies, (2018), 23(3), 1331–1357, DOI: 10.1007/s10639-017-9663-5

          View Publication

        2017

        • Christos Malliarakis, Maya Satratzemi, Stelios Xinogalos, CMX: The Effects of an Educational MMORPG on Learning and Teaching Computer Programming, IEEE Transactions on Learning Technologies, Vol.10, Issue 2, 219-235, 2017, DOI 10.1109/TLT.2016.2556666.

          View Publication

        • Xinogalos S., Satratzemi M., Malliarakis C., «Microworlds, games, animations, mobile apps, puzzle editors and more: What is important for an introductory programming environment?», Education and Information Technologies, Vol. 22, Issue 1, 145–176, 2017, doi:10.1007/s10639-015-9433-1.

          View Publication

        2016

        • Despina Tsompanoudi, Satratzemi, M., Xinogalos, S., “Evaluating the Effects of Scripted Distributed Pair Programming on Students’ Performance and Participation”, IEEE Transactions on Education, Vol. 59, Issue 1, 24-31, 2016, doi:10.1109/TE.2015.2419192

          View Publication

        2015

        • Despina Tsompanoudi, Satratzemi, M., Xinogalos, S., “Distributed Pair Programming using Collaboration Scripts: An Educational System and initial Results”, Informatics in Education, Vol. 14, No. 2, 291–314, 2015, DOI: 10.15388/infedu.2015.17

          View Publication

        2014

        • Malliarakis, C., Satratzemi, M., Xinogalos, S., “Optimization of server performance in the CMX educational MMORPG for Computer Programming”, Computer Science and Information Systems, Vol. 11, No. 4. 1537–1553, (2014), doi: 10.2298/CSIS131220078M

          View Publication

        • Christos Malliarakis, Maya Satratzemi, Stelios Xinogalos, “Designing educational games for computer programming: A holistic framework”, Electronic Journal of e-Learning, 12 (3), 281-297, 2014.

          View Publication

        2012

        • Ioannis Kazanidis, Maya Satratzemi, “Improving the educational process by joining SCORM with adaptivity: the case of ProPer”, International Journal of Technology Enhanced Learning, 4 (3), 231-249, 2012

          View Publication

        2011

        • Kazanidis, Ioannis and Maya Satratzemi. "Adaptivity in ProPer: An Adaptive SCORM Compliant LMS." Distance Education Environments and Emerging Software Systems: New Technologies. IGI Global, 2011. 172-190. doi:10.4018/978-1-60960-539-1.ch011

          View Publication

        • Paltoglou, G., Salampasis, M., Satratzemi, “Modeling information sources as integrals for effective and efficient source selection”, Information Processing and Management, 47(1), 2011, 18-36, doi: 10.1016/j.ipm.2010.02.004.

          View Publication

        2010

        • Paltoglou, G., Salampasis, M., Satratzemi, “Collection-integral Source Selection for uncooperative distributed information retrieval environments”, Information Sciences, 180(14), 2010, 2763-2776, doi: 10.1016/j.ins.2010.03.020.

          View Publication

        2009

        • Ioannis Kazanidis, Maya Satratzemi, «Adaptivity in ProPer: an adaptive SCORM compliant LMS», Journal of Distance Education Technologies, 7, 2, 2009, 44-62, doi: 10.4018/jdet.2009040103.

          View Publication

        2008

        • G. Paltoglou, M. Salambasis, M. Satratzemi, “A results merging algorithm for distributed information retrieval environments that combines regression methodologies with a selective download phase”, Information Processing & Management, 44, 4, 2008, 1580-1599, doi: 10.1016/j.ipm.2007.12.008

          View Publication

        2007

        • Stelios Xinogalos, Maya Satratzemi , Vassilios Dagdilelis, "Teaching Java with BlueJ: a Two-Year Experience", ACM SIGCSE Bulletin, 39, 3, 2007, 345, doi: 10.1145/1268784.1268914.

          View Publication

        2006

        • Stelios Xinogalos, Maya Sartatzemi, Vassilios Dagdilelis, «Teaching Fundamental Notions of Object Oriented Programming with objectKarel», WSEAS TRANSACTIONS on ADVANCES in ENGINEERING EDUCATION, 11, 3, 2006, 1022-1029
        • Maya Satratzemi, «Heuristic Algorithms for Graph Set Coloring Problem», International Journal of Pure and Applied Mathematics, 27(4), 2006, 477-489
        • Stelios Xinogalos, Maya Satratzemi, Vassilios Dagdilelis, «An Introduction to Object-oriented programming with a didactic Microworld: objectKarel”, Computers & Education, 47, 2006, 148-171, Elsevier Publishers, doi: 10.1016/j.compedu.2004.09.005.

          View Publication

        2005

        • Georgios Evangelidis, Vassilios Efopoulos, Vassilios Dagdilelis, Maya Satratzemi, «WIPE: A programming environment for novices», ACM SIGCSE Bulletin, 37(3), 2005, 113-117, doi: 10.1145/1067445.1067479.

          View Publication

        • Stelios Xinogalos, Maya Satratzemi, «Using Hands-on Activities for Motivating Students with OOP Concepts before they are asked to Implement them», ACM SIGCSE Bulletin, 37(3), 2005, 380, doi: 10.1145/1067445.1067581

          View Publication

        • Stelios Xinogalos, Maya Satratzemi, «The Hands-on Activities of the Programming Microworld objectKarel», ACM SIGCSE Bulletin, 37(3), 2005, 384, doi: 10.1145/1067445.1067586

          View Publication

        2004

        • Dagdilelis V., Satratzemi M., Evangelidis G., “Introducing Secondary Education Students to Algorithms and Programming”, Education and Information Technologies, vol.9, no.2, pp.159-173, 2004.

          View Publication

        2003

        • Dagdilelis V., Evangelidis G., Satratzemi M., V. Efopoulos, C. Zagouras, «DELYS: A novel microworld-based educational software for teaching Computer Science subjects», Computers & Education, vol. 40, no. 4, pp.307–325, 2003.

          View Publication

        • Dagdilelis V., Satratzemi M., Evangelidis G., «Implementing a Nationwide System for Training Very Small Enterprises for ICT Innovation: the Greek Case», Educational Technology & Society, vol. 6, no. 1, 2003.

          View Publication

        2002

        • V. Dagdilelis, M. Satratzemi, G. Evangelidis, «What they really do? Attempting (once again) to model novice programmers’ behavior», ACM SIGCSE Bulletin, 34(3), 2002, 244.

          View Publication

        • Σατρατζέμη Μ., “AnimGraph: Ένα Σύστημα Οπτικοποίησης Αλγορίθμων της Θεωρίας Γραφημάτων και η Εμπειρική αξιολόγησή του ως Εργαλείο Μελέτης”, ΘΕΜΑΤΑ στην Εκπαίδευση, 3, 1, σελ. 35-52, 2002.
        • Xynogalos S, Satratzemi M., «An Integrated Programming Environment for Teaching the Object-Oriented Programming Paradigm», Lecture Notes in Computer Science (LNCS), vol.2510, pp.544-551, 2002.

          View Publication

        2001

        • Satratzemi M., Dagdilelis V., Evangelidis G., «Telemachus: A system for submission and assessment of students programs», Learning Technology, IEEE Learning Technology Task Force (LTTF), vol. 3, no. 3, July 2001.
        • Satratzemi M., Dagdilelis V., Evangelidis G., «A System for Program Visualization and Problem-Solving Path Assessment of Novice Programmers”, SIGCE Bulletin, vol. 33, no. 3, pp. 137-14, 2001.

          View Publication

        • Dagdilelis V., Satratzemi M., «Post’s Machine: a didactic microworld as an introduction to formal programming», Education and Information Technologies, vol. 6, no. 2, pp.123-141, 2001.

          View Publication

        2000

        • Satratzemi M., Tsouros C., F. Harary, “An Heuristic Algorithm for Handling Multiple Responces”, Journal of Heuristics, vol. 6, pp.269-282, 2000.

          View Publication

        1998

        • Satratzemi M., Margaritis K. G., Tsouros C., “An Algorithm for Prescribed Multiple Domination in Arbitrary Graphs”, Computers and Mathematics with Applications, vol.35, no. 8, pp.109-115, 1998.

          View Publication

        • Dagdilelis V., Satratzemi M., “DIDAGRAPH: A Software for Teaching Graph Theory Algorithms”, SIGSE Bulletin, ACM Press, vol. 30, no. 3, pp.64-68, 1998.

          View Publication

        1996

        • Tsouros C., Satratzemi M., “Optimal Solution of a Total Time Distribution Ρroblem”, Ιnternational Journal of Ρroduction Εconomics, vol. 35, pp.473-478, 1996.

          View Publication

        1994

        • Tsouros C., Satratzemi M., “Supply Centers Αllocation under Βudget Restrictions Μinimizing the Longest Delivery Time”, Ιnternational Journal of Ρroduction Εconomics, vol.35, pp.373-377, 1994.

          View Publication

        • Tsouros C., Satratzemi M., “Οptimal Distribution of Supply Centers Ιnvolving Supply Capacity, Demands and Βudget Restriction”, Yugoslav Journal of Operations Research, (ΥUJOR), vol. 4, no. 2, pp.187-193, 1994.

          View Publication

        1993

        • Tsouros C., Satratzemi M., “Tree Search Αlgorithms for the Dominating Vertex Set Ρroblem”, Ιnternatiοnal Journal of Computer Μathematics, vol. 47, pp.127-133, 1993.

          View Publication

        1992

        • Tsouros C., Satratzemi M., “Μinimum Cost Αllocation of Supply Centers with Limitation on Time Delivery”, International Journal of Production Εconomics, vol. 26, pp.353-358, 1992.

          View Publication

        • Conferences (109 records)

        Περιλαμβάνει Άρθρα σε δημοσιευμένα πρακτικά διεθνών ή ελληνικών συνεδρίων (με κριτές).

          2023

          • Aikaterina Chatziavgeri, Maya Satratzemi, “Analysing Gaming Behaviour: Insights on Personality Traits”, Proceedings of the 22nd European Conference on e-Learning, 61-68, Pretoria, South Africa, 26 - 27 October 2023.

            View Publication

          • Athanasios Tsionas, Maya Satratzemi, “Educational Story Based Game for Capturing the Learner's Personality”, Proceedings of the 17th European Conference on Games Based Learning (ECGBL 2023), 693-699, Twente, The Netherlands, 5-6 October 2023.

            View Publication

          • MAYA SATRATZEMI, STELIOS XINOGALOS, KONSTANTINOS ZAFIROPOULOS, TANIA KARGA, IOANNA DAGDILELI, “THE ATTITUDES OF FACULTY MEMBERS TOWARDS ICT: A CASE STUDY IN A GREEK UNIVERSITY”, Proceedings of the 1st International Conference of the Network of Teaching and Learning Centers in Greece, Transforming Higher Education Teaching Practice, 135-142,

            View Publication

          2021

          • Aliki Christou, Maya Satratzemi, “Epistemic Network Analysis of Students’ Chat Data on a Collaborative Solving of Object-Oriented Programming Assignment”, Proceedings of 14th annual International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI 2021), 3103-3112, 8th - 9th of November, 2021.
          • Terzopoulos George, Ioannis Kazanidis, Satratzemi Maya, Avgoustos Tsinakos, “A Comparative Study of Augmented Reality Platforms for Building Educational Mobile Applications”, Volume 1192 AISC, 2021, Pages 307-316, 13th International Conference on Interactive Mobile and Communication Technologies and Learning 2019, Thessaloniki, Greece, 31 October- 1 November, 2019.

            View Publication

          • Terzopoulos George, Satratzemi Maya, Tsompanoudi Despina, “Educational Mobile Applications On Computational Thinking And Programming For Children Under 8 Years Old”, Advances in Intelligent Systems and ComputingVolume 1192 AISC, 2021, Pages 527-538, 13th International Conference on Interactive Mobile and Communication Technologies and Learning 2019, Thessaloniki, Greece, 31 October- 1 November, 2019.

            View Publication

          2019

          • Despina Tsompanoudi, Maya Satratzemi, Stelios Xinogalos, Karamitopoulos Leonidas, “Examining the Compatibility of Students in Distributed Pair Programming”, In Proceedings of the 18th European Conference on e-Learning (ECEL 2019), 510-518, 7-8 November 2019, Copenhagen, Denmark.

            View Publication

          • Ioannis Karagiannis, Maya Satratzemi, “Finding an effective data mining algorithm for automatic detection of learning styles”, In Proceedings of the 18th European Conference on e-Learning (ECEL 2019), 268-275, 7-8 November 2019, Copenhagen, Denmark.

            View Publication

          • Stavros Tsikinas, Stelios Xinogalos, Maya Satratzemi, Lefkothea Kartasidou, “Designing a Serious Game for Independent Living Skills in Special Education”, Proceedings 13th European Conference on Game Based Learning (ECGBL 2019), Odense, Denmark On the 3 - 4 October 2019

            View Publication

          • Georgios Terzopoulos, Maya Satratzemi, “Voice Assistants and Artificial Intelligence in Education”, ACM International Conference Proceeding Series26 September 2019, Article number a34, 9th Balkan Conference on Informatics, Article No. 34, Sofia, Bulgaria, 26-28 September 2019.

            View Publication

          2018

          • Ioannis Karagiannis, Maya Satratzemi, "Analysis of Students' Navigational Behaviour in a Moodle Course", In Proceedings of the 17th European Conference on e-Learning (ECEL18), 1-2 November 2018, Athens, Greece, 226-234.

            View Publication

          • Ιωάννης Καραγιάννης, Μάγια Σατρατζέμη, "Μηχανισμοί προσαρμογής της μαθησιακής διαδικασίας σε Συστήματα Διαχείρισης Μάθησης", 11th Pan-Hellenic & International Conference ICT in Education 2018 (HCICTE 2018), 19-21 October 2018, Thessaloniki, Greece, 403-410.
          • Christina Tsita, Maya Satratzemi, "How serious games in cultural heritage are being evaluated", 11th Pan-Hellenic & International Conference ICT in Education 2018 (HCICTE 2018), 19-21 October 2018, Thessaloniki, Greece, 97-104.
          • Xinogalos, S., Satratzemi, M., Tsompanoudi, D., and Karamitopoulos, L. (2018). A Two-year Evaluation of Distributed Pair Programming Assignments by Undergraduate Students. 11th Pan-Hellenic and International Conference ICT in Education 2018 (HCICTE 2018), Thessaloniki, 19-21 October 2018, 291-298.

          2017

          • Soultana Karga, Maya Satratzemi , “Exploiting Recommender Systems in Learning Design”, 9th International Conference in Open and Distance Learning - Learning Design, Athens, November 23-26 2017, 154-167

            View Publication

          • Ioannis Karagiannis, Maya Satratzemi, “Α Technique to Adapt Course Presentation in Moodle”, In Proceedings of the 17th European Conference on eLearning (ECEL2017), Kidmore End : 247-255. Kidmore End: Academic Conferences International Limited. (Oct 2017).

            View Publication

          • S Xinogalos, M Satratzemi, A Chatzigeorgiou, D Tsompanoudi, “Student perceptions on the benefits and shortcomings of distributed pair programming assignments”, Global Engineering Education Conference (EDUCON), 2017 IEEE, 1513-1521, DOI: 10.1109/EDUCON.2017.7943050

            View Publication

          2016

          • Xinogalos, S., Satratzemi, M., Tsompanoudi, D. and Chatzigeorgiou, A. (2016). Monitoring an OOP Course Through Assignments in a Distributed Pair Programming System. In: Z. Budimac, Z. Horvath, T. Kozsik (eds.): Proceedings of the SQAMIA 2016: 5th Workshop of Software Quality, Analysis, Monitoring, Improvement, and Applications, Budapest, Hungary, 29.-31.08.2016, Vol. 1677, ISSN: 1613-0073, http://ceur-ws.org/Vol-1677/, 97-104.

            View Publication

          • Ioannis Karagiannis, Maya Satratzemi, “Α Technique to Enhance Motivational Appeal of Moodle: Design and Evaluation”, In Proceedings of the 15th European Conference on eLearning (ECEL2016), 27 - 28 October 2016, Prague, Czech, 2016, 351-356.

            View Publication

          • Stavros Tsikinas, Stelios Xinogalos, Maya Satratzemi, “Review on Serious Games for People with Intellectual Disabilities and Autism”, In Proceedings of the Proceedings of 10th European Conference on Games Based Learning (ECGBL2016), 6-7 October, Paisley, Scotland, 2016, 696-703.

            View Publication

          2015

          • Xinogalos, S., Malliarakis, C., Tsompanoudi, D. and Satrtatzemi, M. (2015). “Microworlds, Games and Collaboration: three effective approaches to support novices in learning programming”. In Proceedings of the 7th Balkan Conference on Informatics Conference (BCI '15). ACM, New York, NY, USA, Article 39, 8 pages, doi:10.1145/2801081.2801094.

            View Publication

          2014

          • Christos Malliarakis, Maya Satratzemi, Stelios Xinogalos, “CMX: IMPLEMENTING AN MMORPG FOR LEARNING PROGRAMMING”, Proceedings of the 8th European Conference on Games Based Learning (ECGBL 2014), 9-10 October, Berlin, Germany, 346-355 (Game competition ECGBL 2014, 1st winner, category: “Installed on a computer Game Winner”, http://academic-conferences.org/ecgbl/ecgbl2014/ecgbl14-home.htm)

            View Publication

          • Soultana Karga, Maya Satratzemi , “Mentor: A hybrid Recommender System in order to support teachers in Learning Design authoring process”, Proceedings of ICALT 2014, July 7-9, Athens, Greece, 522-523, doi: 10.1109/ICALT.2014.154.

            View Publication

          • Ioannis Karagiannis, Maya Satratzemi Comparing “LMS and AEHS: Challenges for Improvement with Exploitation of Data Mining”, Proceedings of ICALT 2014, July 7-9, Athens, Greece, 2014, 65-66, doi: 10.1109/ICALT.2014.29

            View Publication

          • Despina Tsompanoudi, Maya Satratzemi, “A web-based Authoring Tool for Scripting Distributed Pair Programming”, Proceedings of ICALT 2014, July 7-9, Athens, Greece, 2014, 259-263, doi: 10.1109/ICALT.2014.81

            View Publication

          • Christos Malliarakis, Maya Satratzemi, Stelios Xinogalos, “Integrating learning analytics in an educational MMORPG for computer programming” Proceedings of ICALT 2014, July 7-9, Athens, Greece, 2014, 233-237, doi: 10.1109/ICALT.2014.74.

            View Publication

          • Giachanou, A., Salampasis, M., Satratzemi, M. & Samaras, N. 2014. A User-Centered Evaluation of a Web Based Patent Classification Tool. In proceedings of the MindTheGap'14 workshop, Berlin, Germany, 4-7 March 2014.

          2013

          • Giachanou, A., Salampasis, M., Satratzemi, M. & Samaras, N. Report on the CLEF-IP 2013 Experiments: Multilayer Collection Selection on Topically Organized Patents. In proceedings of the CLEF-IP 2013 workshop, Valencia, Spain, 23-26 September 2013.
          • Christos Malliarakis; MAYA Satratzemi; Stelios Xinogalos. Towards optimizing server performance in an educational MMORPG for teaching computer programming. In: 11TH INTERNATIONAL CONFERENCE OF NUMERICAL ANALYSIS AND APPLIED MATHEMATICS 2013: ICNAAM 2013. American Institute of Physics, 2013. p. 345-348.

            View Publication

          • Christos Malliarakis, Maya Satratzemi, Stelios Xinogalos, « A holistic framework for the development of an educational game aiming to teach computer programming», Proceedings of the 7th European Conference on Games Based Learning (ECGBL 2013), 359-386, 3-4 October, Porto, Portugal.

            View Publication

          • Christos Malliarakis, Maya Satratzemi, Stelios Xinogalos, «Towards a new Massive Multiplayer Online Role Playing Game for introductory programming», Proceedings of the 6th Balkan Conference in Informatics (BCI 2013- ACM), 156-163, 19-21 September, Thessaloniki, Greece, doi:10.1145/2490257.2490284.

            View Publication

          • Despina Tsompanoudi, Maya Satratzemi, «Exploring the effects of Collaboration Scripts embedded in a Distributed Pair Programming System», 18th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2013), 225-230, Canterbury, United Kingdom, 1-3 July, 2013, doi: 10.1145/2462476.2462500.

            View Publication

          2012

          • Χρήστος Μαλλιαράκης, Στέλιος Ξυνόγαλος, Μάγια Σατρατζέμη, «Εκπαιδευτικά παιχνίδια για την εκμάθηση του προγραμματισμού», 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "ΤΠΕ στην Εκπαίδευση" - Βόλος, 27-30 Σεπ 2012
          • Τσομπανούδη Δέσποινα, Σατρατζέμη Μάγια, Συνεργατικός Προγραμματισμός από Απόσταση και Προσαρμοστική Υποστήριξη της Συνεργασίας, Πρακτικά 6ου Πανελλήνιου Συνέδριου Διδακτικής της Πληροφορικής, Φλώρινα, 2012, 73-82.
          • Christos Malliarakis, Maya Satratzemi, Stelios Xinogalos, «Towards the Constructive Incorporation of Serious Games Within Object Oriented Programming», 6th European Conference on Games Based Learning (ECGBL 2012), 301-308, 4-5 October, Cork, Ireland.

            View Publication

          2011

          • Despina Tsompanoudi, Maya Satratzemi, «Enhancing adaptivity and intelligent tutoring in Distributed Pair Programming systems to support novice programmers», 3rd International Conference on Computer Supported Education CSEDU 2011, 339-344, Noordwijkerhout, Ηolland, 6-8 May, 2011.

            View Publication

          2010

          • Ξυνόγαλος Στέλιος, Σατρατζέμη Μάγια, Συγκριτική Μελέτη των Εκπαιδευτικών Προγραμματιστικών Περιβαλλόντων BlueJ & jGRASP, Πρακτικά 5ου Πανελλήνιου Συνέδριου Διδακτικής της Πληροφορικής, Αθήνα, 2010, 31-40.
          • Ioannis Kazanidis, Maya Satratzemi, «Restrictions and Abilities of Scorm adoption by Adaptive Educational Hypermedia Systems”, 7th pan-Hellenic Conference with International Participation – ICT in Education, vol.I, pp.119-126, Korinthos, 23-26 September, 2010.
          • Ioannis Kazanidis, Maya Satratzemi, “Modelling User Progress and Visoualizing Feedback: The Case of PROPER”, 2nd International Conference on Computer Supported Education CSEDU 2010, 46-53.

          2009

          • Ioannis Kazanidis, Maya Satratzemi, “User progress feedback in an adaptive e-learning Environment”, IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, CELDA 2009, Rome, Italy, 546-547
          • Ioannis Kazanidis, Maya Satratzemi, “Efficient authoring of SCORM courseware adapted to user learning style: the case of ProPer SAT”, Lecture Notes in Computer Science (5686) Advances in Web Based Learning - ICWL 2009, 196-205, doi: 10.1007/978-3-642-03426-8_25.

            View Publication

          • Stelios Xinogalos, Maya Satratzemi, “A Long-Term Evaluation and Reformation of an Object Oriented Design and Programming Course”, The 9th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (EEEE ICALΤ 2009), 64-66 (Best award paper), doi: 10.1109/ICALT.2009.131.

            View Publication

          • Ioannis Kazanidis, Maya Satratzemi, “Applying learning styles to SCORM compliant courses”, The 9th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (EEEE ICALΤ 2009), 147-151, doi: 10.1109/ICALT.2009.127

            View Publication

          • G. Paltoglou, M. Salambasis, M. Satratzemi, “Simple Adaptation of data Fusion Algorithms for Source Selection”, Advances in Information Retrieval, Lecture Notes in Computer Science (LNCS), 5478, M. Boughamen et al. (Eds), 497-508, 2009, doi: 10.1007/978-3-642-00958-7_44.

            View Publication

          2008

          • Paltoglou, G., Salampasis, M., Satratzemi, M., “Integral Based Source Selection for Uncooperative Distributed Information Retrieval Environments”, In Proc. Large-Scale Distributed Systems for Information Retrieval (LSDS-IR'08), 67-74, doi: 10.1145/1458469.1458475

            View Publication

          • Stelios Xinogalos, Maya Satratzemi, Vassilios Dagdilelis, “An analysis of students’ difficulties with ArrayList object collections and proposals for supporting the learning process”, The 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (EEEE ICALΤ 2008), July 1-4, 2008, 180-182, doi: 10.1109/ICALT.2008.159

            View Publication

          • G. Paltoglou, M. Salambasis, M. Satratzemi, “A Comparison of Centralized and Distributed Information Retrieval Approaches”, Panhellenic Conference on Informatics (PCI 2008), Proceedings IEEE Computer Society, 21-25, doi: 10.1109/PCI.2008.18.

            View Publication

          2007

          • Kazanidis I., Satratzemi M. (2008) Adaptivity in a SCORM Compliant Adaptive Educational Hypermedia System. In: Leung H., Li F., Lau R., Li Q. (eds) Advances in Web Based Learning – ICWL 2007. ICWL 2007. Lecture Notes in Computer Science, vol 4823. Springer, Berlin, Heidelberg, doi:10.1007/978-3-540-78139-4_18.

            View Publication

          • G. Paltoglou, M. Salambasis, M. Satratzemi, “Hybrid results Merging”, ACM Sixteenth Conference on Information and Knowledge Management (CIKM 2007), November 6-9, 2007, Lisbon, Portugal, 321-430, doi: 10.1145/1321440.1321487

            View Publication

          • Paltoglou G., Salampasis M., Satratzemi M. (2007) Results Merging Algorithm Using Multiple Regression Models. In: Amati G., Carpineto C., Romano G. (eds) Advances in Information Retrieval. ECIR 2007. Lecture Notes in Computer Science, vol 4425. Springer, Berlin, Heidelberg, doi: 10.1007/978-3-540-71496-5_18.

            View Publication

          • Stelios Xinogalos, Maya Satratzemi, Vassilios Dagdilelis, «A COMPARISON OF TWO OBJECT-ORIENTED PROGRAMMING ENVIRONMENTS FOR NOVICES», IASTED International Conference on Computers and Advanced technology in Education (CATE2007), October 8 – 10, 2007, Beijing, China, 49-54.
          • Ioannis Kazanidis, Maya Satratzemi, "Combine Adaptive Education Hypermedia and SCORM compliant Learning Management Systems", The 7th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (EEEE ICALΤ 2007), July 18-20, 2007, Niigata, Japan, 330-331, doi: 10.1109/ICALT.2007.97

            View Publication

          • Stelios Xinogalos, Maya Satratzemi , Vassilios Dagdilelis, "Re-designing an OOP course based on BlueJ", The 7th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (EEEE ICALΤ 2007), July 18-20, 2007, Niigata, Japan, 660-664, doi: 10.1109/ICALT.2007.214

            View Publication

          • G. Paltoglou, M. Salambasis, M. Satratzemi, “Using linkage information to approximate the distribution of relevant documents in DIR”, 11th Panhellenic Conference on Informatics (PCI 2007), 423-431

          2006

          • Εφοπούλου Αναστασία, Σατρατζέμη Μάγια, Κλεφτοδήμος Αλέξανδρος, «WEBPAQ: Ένα Διαδικτυακό Περιβάλλον Αξιολόγησης για το Μάθημα του Προγραμματισμού», 5ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΜΕ ΔΙΕΘΝΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ -ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ETΠE 2006), ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 5 - 8 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2006, 211-218.
          • Σατρατζέμη Μάγια, Ξυνόγαλος Στέλιος, Δαγδιλέλης Βασίλης, «Εκπαιδευτικά Προγραμματιστικά Περιβάλλοντα για τη Διδασκαλία του Αντικειμενοστραφούς Προγραμματισμού: μια επισκόπηση», 5ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΜΕ ΔΙΕΘΝΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ -ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ETΠE 2006), ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 5 - 8 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2006, 899-906.
          • Maya Satratzemi, «A Heuristic Algorithm for the Radio-T-Coloring Problem», Πρακτικά 18ου Εθνικού Συνέδριου Ελληνικής Εταιρίας Επιχειρησιακών Ερευνών, Κοζάνη 15-17 Ιουνίου, 2006, 699-708.
          • Stelios Xinogalos, Maya Sartatzemi, Vassilios Dagdilelis, «Evaluating objectKarel - an educational programming environment for object oriented programming», Current Developments in Technology-Assisted Education 2 (IV International Conference on Multimedia and ICTs in Education (m-ICTE2006), Seville, Spain, 22-25 November 2006, 821-825

            View Publication

          • T. FOLIAS, V. DAGDILELIS, M. SATRATZEMI, G. EVANGELIDIS, «Introducing CS-major Students to parallel programming using StarLogo», 5th WSEAS International Conference on Education and educational Technology (EDU’06), Tenerife, Spain, 16-18 December 2006, 99-103
          • Stelios Xinogalos, Maya Sartatzemi, Vassilios Dagdilelis, «An Objects-First Approach to Teaching Object Orientation based on objectKarel», 5th WSEAS International Conference on Education and educational Technology (EDU’06), Tenerife, Spain, 16-18 December 2006, 93-98.
          • Stelios Xinogalos, Maya Sartatzemi, Vassilios Dagdilelis, «Studying Students’ Difficulties in an OOP Course based on BlueJ», IASTED International Conference on Computers and Advanced technology in Education (CATE2006), October 4-6, 2006, Lima, Peru, 82-87

            View Publication

          • Stelios Xinogalos, Maya Sartatzemi, Vassilios Dagdilelis, Georgios Evangelidis, “Teaching OOP with BlueJ: A Case Study”, 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (EEEE ICALT 2006), July 5-7, 2006, Kerkrade, The Netherlands, 944-946, doi: 10.1109/ICALT.2006.1652599

            View Publication

          • Maya Satratzemi, “Heuristic Algorithms for the Set-Coloring Problem”, Proceedings CONFERENCE ON INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGIES: FROM THEORY TO APPLICATIONS (ICTAA’ 2004), Damascus, Syria, 24-28 April, 2006.

            View Publication

          2005

          • Σ. Ξυνόγαλος, Μ. Σατρατζέμη, Β. Δαγδιλέλης, Γ. Ευαγγελίδης, "Η Διδασκαλία της Κληρονομικότητας στον Προγραμματιστικό Μικρόκοσμο objectKarel", Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνέδριου Η Διδακτική της Πληροφορικής (σε CD), Κόρινθος, 7-9 Οκτωβρίου 2005.
          • Κ. Καγκάνη, Β. Δαγδιλέλης, Μ. Σατρατζέμη, Γ. Ευαγγελίδης, "Μία Μελέτη Περίπτωσης της Διδασκαλίας του Προγραμματισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με τα LEGO Mindstorms", Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνέδριου Η Διδακτική της Πληροφορικής (σε CD), Κόρινθος, 7-9 Οκτωβρίου 2005.
          • Maya Satratzemi, Vassilios Dagdilelis, Katerina Kagani, “Teaching Porgramming with robots: A case Study on Greek Secondary Education”, P. Bozanis, E.N. Houstis, (Eds.), Lecture Notes in Computer Science (LNCS), 3746, 502-512, 2005, doi: 10.1007/11573036_47

            View Publication

          • Vassilios Dagdilelis, Maya Satratzemi, Katerina Kagani, «Teaching (with) Robots in Secondary Schools: some new and not-so-new didactic problems», 5th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (EEEE ICALT 2005), Kaohsiung, Taiwan, July 5-8, 2005, 757-761, doi: 10.1109/ICALT.2005.255.

            View Publication

          • Maya Satratzemi, Constantin Tsouros, «A Heuristic Algorithm for the List Multicoloring of a Random Graph», 7th Balkan Conference on Operational Research, Constanta, Romania, May 25-28, 2005

          2004

          • Β. Δαγδιλέλης, Μ. Σατρατζέμη, Γ. Ευαγγελίδης. «Βασικές αρχές σχεδίασης εκπαιδευτικού λογισμικού», Οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Ελληνική Εκπαίδευση: Απολογισμός και Προοπτικές, σ. 56-71, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2004.
          • Ξυνόγαλος Στέλιος, Σατρατζέμη Μάγια, «Η Εισαγωγή στον Αντικειμενοστραφή Προγραμματισμό: Διδακτικά Προβλήματα και Μεθοδολογίες για την Αντιμετώπισή τους», 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση», Αθήνα, 29 Σεπτεμβρίου – 3 Οκτωβρίου 2004, 133-142 (τόμος Β).
          • Σατρατζέμη M. , Καγκάνη A., “Η Διδασκαλία του Προγραμματισμού με τη Βοήθεια Φυσικών Μηχανικών Μοντέλων”, Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Πληροφορική & Εκπαίδευση (ΣΕΠΔΕΘ 2004), Θεσσαλονίκη, Φεβρουάριος 2004.
          • Xinogalos S., Satratzemi M., "Introducing Novices to Programming: a review of Teaching Approaches and Educational Tools", in proc. International Conference on Education and Information Systems, Technologies and Applications (EISTA 2004), Orlando, USA, July 21-25, 2004.
          • Xynogalos S., Satratzemi M., "Studying Novice Programmers' Attitudes in Developing and Implementing Algorithms Using an Educational Programming Environment", in proc. the International Conference on Cybernetics and Information Technologies, Systems and Applications (CITSA 2004) and the 10th International Conference on Information Systems Analysis and Synthesis (ISAS 2004), Orlando, USA, July 21-25, 2004.
          • Satratzemi M., Tsouros C., “A Heuristic Algorithm for the Set T-Coloring Problem”, in proc. INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION & COMMUNICATION TECHNOLOGIES: FROM THEORY TO APPLICATIONS (ICTAA’ 2004), Damascus, Syria, 19-23 April, pp. 1-6, 2004.
          • Dagdilelis V., Satratzemi M., «Training teachers in the didactic uses of ICT: more than fluency is needed», in proc. SITE 2004—Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, Atlanta, USA, March 1-6, pp. 4065-4068, 2004.

            View Publication

          2003

          • Xynogalos S., Satratzemi M., “Students’ Practices in Developing and Implementing Algorithms: An Empirical Study”, in proc. 6th Hellenic European Conference on Computer Mathematics and its Applications (HERCMA 2003), Athens, Greece, 2003.

          2002

          • Σατρατζέμη Μ., Δαγδιλέλης Β., Ευαγγελίδης Γ., «Μια εναλλακτική προσέγγιση διδασκαλίας του προγραμματισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση», Πρακτικά του 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Με Διεθνή Συμμετοχή Οι Τεχνολογίες Της Πληροφορίας Και Της Επικοινωνίας Στην Εκπαίδευση, Ρόδος, 26-29 Σεπτεμβρίου, σελ. 289-298, 2002.
          • Σατρατζέμη Μ., Ξυνόγαλος Σ., «Εκπαιδευτικά Προγραμματιστικά Περιβάλλοντα βασισμένα στους Εκδότες Σύνταξης: Ανάλυση Εργαλείων και Επισκόπηση Αποτελεσμάτων Αξιολόγησης», Πρακτικά του 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Με Διεθνή Συμμετοχή Οι Τεχνολογίες Της Πληροφορίας Και Της Επικοινωνίας Στην Εκπαίδευση, Ρόδος, 26-29 Σεπτεμβρίου, σελ. 87-96, 2002.
          • Satratzemi M., “An Algorithm for Finding the Location–Domination Number on Arbitrary Graphs”, in proc. 16th International Conference Systems for Automation of Engineering and Research (SAER-2002), Varna, BULGARIA, September 20-22, pp. 117-122, 2002.
          • Dagdilelis V., Satratzemi M., Evangelidis G., «What they really do? Attempting (once again) to model novice programmers’ behavior», in proc. 7th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE’2002-ACM), Denmark, June 24-26, pp. 244, 2002.

            View Publication

          • Satratzemi M., “Locating-Dominating sets on arbitrary graphs”, in proc. 6th Balkan Conference on Operational Research, Thessaloniki, Greece, May 22-25, 2002.

          2001

          • Εφόπουλος Β., Δαγδιλέλης Β., Σατρατζέμη Μ., Ευαγγελίδης Γ., «XWeb-Compiler-Ένα Διαδικτυακό Προγραμματιστικό Περιβάλλον με υποστήριξη Βάσεων Δεδομένων για τη διδασκαλία των αρχών του προγραμματισμού», Πρακτικά του συνεδρίου Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση: Τεχνολογίες, Εφαρμογές, Κατάρτιση Εκπαιδευτικών, Ρόδος, Δεκέμβριος, 2001.
          • Ξυνόγαλος Σ., Σατρατζέμη Μ., «Αρχές σχεδίασης ολοκληρωμένων περιβαλλόντων προγραμματισμού για αρχαρίους», Πρακτικά 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτική των Μαθηματικών και Πληροφορική στην Εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη, 12-14 Οκτωβρίου, σελ. 515-520, 2001.
          • Satratzemi M., Dagdilelis V., Evangelidis G., Efopoulos V., «An Educational Programming Environment for Novices», Πρακτικά του 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου στην Πληροφορική (της Ελληνικής Εταιρίας Επιστημόνων Η/Υ & Πληροφορικής ΕΠΥ), σελ. 352-361, 2001.
          • Σατρατζέμη Μ., «Ένα Αυτόματο Σύστημα Ελέγχου Προγραμμάτων για την Εξ Αποστάσεως Διδασκαλία του Προγραμματισμού», Πρακτικά του 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο στην Ανοιχτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Πάτρα, 25-27 Μαΐου, 2001.
          • Εφόπουλος Β., Δαγδιλέλης Β., Σατρατζέμη Μ., Κασκάλης Θ., Ευαγγελίδης Γ., «DBSchoolLab: Ένα σύστημα για τη διαχείριση ασκήσεων και διαγωνισμάτων στο σχολικό περιβάλλον», Πρακτικά του συνεδρίου Νέες Τεχνολογίες στην εκπαίδευση και στην εκπαίδευση από απόσταση, Ρέθυμνο, σελ. 496-508, 2001.
          • Satratzemi M., «Studying Graph Algorithms using AnimGraph: An Empirical Study», in proc. Fifth Hellenic European Conference on Computer Mathematics and its Applications (HERCMA 2001), Athens, Greece, pp. 352-356, 2001.
          • Evangelidis G., Dagdilelis V., Satratzemi M., “X-Compiler: Yet Another Integrated Novice Programming Environment”, in proc. IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2001), Madison, USA, August 6-8, pp. 166-169, 2001.

            View Publication

          2000

          • Δαγδιλέλης Β., Ευαγγελίδης Γ., Σατρατζέμη Μ., Β. Εφόπουλος, Φ. Κολοβός, «Το Περιβάλλον Χ: Ενας Μικρόκοσμος για μια Εισαγωγή στον Προγραμματισμό», Πρακτικά του Συνεδρίου «Πληροφορική και Εκπαίδευση του (Σ.Ε.Π.Δ.Ε.Θ.), Θεσσαλονίκη, Νοέμβριος 2000.
          • Ξυνόγαλος Σ., Σατρατζέμη Μ., Δαγδιλέλης Β., «Εισαγωγή στον Προγραμματισμό: Διδακτικές Προσεγγίσεις και Εκπαιδευτικά Εργαλεία», Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή Συμμετοχή–οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση, Πάτρα, Οκτώβριος, σελ. 115-124, 2000.
          • Σατρατζέμη Μ., Χατζηαθανασίου Κ., Δαγδιλέλης Β., «AnimPascal: Ένα Εκπαιδευτικό Περιβάλλον για τη Στήριξη Εισαγωγικών Μαθημάτων Προγραμματισμού», Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή Συμμετοχή–οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση, Πάτρα, Οκτώβριος, σελ. 125-135, 2000.
          • Μαργαρίτης Κ., Δαγδιλέλης Β., Σατρατζέμη Μ., Συκοπετρίτης A., “Μεταβάλλοντας το εκπαιδευτικό πανόραμα: η περίπτωση της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής”, Πρακτικά του Συνεδρίου Τεχνολογία και Κοινωνία των Πληροφοριών, Αθήνα, Ιούνιος, 232-241, 2000.
          • Satratzemi M., Dagdilelis V., “Telemachus an Effective Electronic Marker of the Students’ Programming Assignments”, in proc. 5th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE’2000-ACM), Helsinki, Finland, July 11-13, pp. 191, 2000.

          1999

          • Σατρατζέμη Μ., Δαγδιλέλης Β., Μαργαρίτης Κ., Μιχαήλ Σ., Παπανικολάου Σ., "Ενας Διδακτικός Μικρόκοσμος για μια Εισαγωγή στον προγραμματισμό: το Ρομπότ Karel”, Πρακτικά του 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή-Διδακτική των Μαθηματικών & Πληροφορική στην Εκπαίδευση, Ρέθυμνο, Οκτώβριος, σελ. 250-255, 1999.
          • Σατρατζέμη Μ., Χατζηαθανασίου Κ., Δαγδιλέλης Β., “AnimGraph: An Animated Graph Environment”, in Proceedings of the 7th Hellenic Conference on Informatics, (EPY), Ιωάννινα, Αύγουστος, II. σελ. 115-II.123, 1999.
          • Dagdilelis V., Satratzemi M., “Didactics Too, not only Teaching”, in proc. 4th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ItiCSE’99-ACM), Cracow, Poland, pp. 183, June 27–July 1, 1999.

          1998

          • Δαγδιλέλης Β., Σατρατζέμη Μ., “Λογισμικό για την Διδασκαλία και την Ερευνα στη Θεωρία Γραφημάτων; Αλγόριθμοι και Διδακτικά Προβλήματα”, Πρακτικά του 12ου Εθνικού Συνεδρίου Επιχειρησιακής Ερευνας (E.E.E.E), Σάμος, Σεπτέμβριος, σελ. 1231-1244, 1998.
          • Satratzemi M., Dagdilelis V., “Excess Domination in Graphs”, in proc. Fourth Hellenic European Conference on Computer Mathematics and its Applications (HERCMA '98), Athens, Greece, pp. 753-759, 1998.

          1997

          • Δαγδιλέλης Β., Σατρατζέμη Μ., “Η μηχανή του Post: ένας διδακτικός μικρόκοσμος για την εισαγωγή στον τυπικό προγραμματισμό”, Πρακτικά 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Πληροφορικής, Αθήνα, Δεκέμβριος, σελ. 193-203, 1997.
          • Δαγδιλέλης Β., Σατρατζέμη Μ., “Εκπαιδευτικό λογισμικό για την Στήριξη της Διδασκαλίας : η Περίπτωση του Project Πυθαγόρας”, Πρακτικά του 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτικής των Μαθηματικών και Πληροφορικής στην Εκπαίδευση, Πάτρα, Ιούνιος, σελ. 78-90, 1997.
          • Satratzemi M., Dagdilelis V., “Maximal Covering Location Problem with Multiple Coverage Requirements”, in proc. Fourth Βalkan Conference on Οperational Research, Thessaloniki, Greece, October, pp.922-930, 1997.
          • Dagdilelis V., Satratzemi M., “Using Emil Post’s Machine for an introduction to Formal Programming”, in proc. Second Conference on Intergrating Technology into Computer Science Education (ItiCSE’97-ACM), Uppsala, Sweden, June, pp.147, 1997.

          1995

          • Satratzemi M., Tsouros C., “Response Units Number for Covering Demands That Require Multiple Response”, in proc. Third Βalkan Conference on Οperational Research, Thessaloniki, Greece, October, pp.556-565, 1995.
          • Satratzemi M., Margaritis K. G., Tsouros C., “Prescribed Multiple Domination in Graphs”, in proc. International Digital Signal Processing (DSP '95), Cyprus, June, pp.287-293, 1995.

          1994

          • Σατρατζέμη Μ., “Aριστη Χωροθέτηση Υπηρεσιών σε Δίκτυο με Κριτήριο το Χρόνο Εξυπηρέτησης”, Πρακτικά 10ου Εθνικού Συνεδρίου Επιχειρησιακής Ερευνας, Χανιά, Νοέμβριος, σελ. 283-290, 1994.
          • Satratzemi M., Tsouros C., “Double Domination Αlgorithms in Graphs”, in proc. Second Ηellenic Εuropean Conference on Μathematics and Ιnformatics (HERMIS '94) Αthens, Greece, September, pp.509-516, 1994.

          1993

          • Tsouros C., Satratzemi M., “Οptimal Distribution of Supply Centers Ιnvolving Supply Capacity, Demands and Βudget Restriction”, in proc. Second Βalkan Conference on Οperational Research, Thessaloniki, October, pp.530-536, 1993.
          • Margaritis K. G., Satratzemi M., Kalfakakou R., “Ρarallel and Distributed Αlgorithms for Οptimising a Νonlinear Function Subject to a Linear Constraint”, in proc. Second Βalkan Conference on Οperational Research, Thessaloniki, October, pp.571-583, 1993.

          1992

          • Satratzemi M., Margaritis K. G., “Οn the Distributed Ιmplementation of an Αlgorithm for Finding Μinimum Dominating Sets”, in proc. First Ηellenic Εuropean Conference on Μathemathics and Ιnformatics (HERMIS '92), Αthens, Greece, September, pp.391-398, 1992.
          • Other (6 records)

          Περιλαμβάνει Παρουσιάσεις σε διεθνή ή ελληνικά συνέδρια χωρίς δημοσίευση σε πρακτικά.

            2000

            • Δαγδιλέλης Β., Σατρατζέμη Μ., Χατζηαθανασίου Κ., “Πληροφορική τεχνολογία και διδακτική έρευνα: μια μελέτη περίπτωσης", 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρίας, Αθήνα, Νοέμβριος 2000.
            • Dagdilelis V., Satratzemi M., Evangelidis G., “The Interaction between ICT and Didactics", παρουσιάστηκε στο European Conference on Education Research ECER’2000, Edinburg, 20-23 September 2000.
            • Evangelidis G., Dagdilelis V., Satratzemi M., Efopoulos V., “Educational Software using direct object manipulation techniques to teach Computing Systems”, παρουσιάστηκε στο 7th International Conference on Integrating Learning Technology, Manchester, 11th-13th September 2000.
            • Evangelidis G., Dagdilelis V., Efopoulos V., Satratzemi M., “FIESTA of CS: A Fully Interactive Educational Software for the Teaching of Computing Systems in Secondary Education”, poster presentation, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (ED-Media 2000), AACE- Association for the Advancement of Computing in Education, Montreal, Canada, June 26-July 1, 2000.

            1999

            • Dagdilelis V., Satratzemi M., “The Introduction of New technologies in the Greek Educational System: Some Questions”, European Conference on Education Research ECER’99, δημοσιευμένο στη διεύθυνση http://gps.leeds.ac.ul/cgi-bin/ucs/brs_engine_v1, Lahti, Finland, September 22-25, 1999.

            1998

            • Dagdilelis V., Satratzemi M., “Post's Machine Picoworld as a Bridge between Programming and Mathematics: Didactic Considerations”, International Conference of the Teaching of Mathematics, Samos, Greece, July 3-6 1998.
            Wheelchair Blue
            Accessibility Tools
            Fonts PlusIncrease Text
            Fonts MinusDecrease Text
            ContrastHigh Contrast
            GrayscaleGrayscale
            Readable FontReadable Font