Εντατικά προγράμματα μικτής κινητικότητας (BIPs)
Εντατικά Προγράμματα Μικτής Κινητικότητας Erasmus+ (Blended Intensive Programs / BIPs).
Πρόκειται για εντατικά προγράμματα σύντομης διάρκειας που χρησιμοποιούν καινοτόμες μεθόδους μάθησης και διδασκαλίας, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης της διαδικτυακής συνεργασίας. Το Τμήμα που συντονίζει την οργάνωση ενός BIP, αναπτύσσει την ιδέα ενός μικτού εντατικού προγράμματος όσον αφορά στο περιεχόμενο, στον κοινό – στόχο και στη συνεργασία. Το εντατικό πρόγραμμα (BIP) θα πρέπει να έχει προστιθέμενη αξία σε σύγκριση με τα υφιστάμενα μαθήματα ή προγράμματα κατάρτισης που προσφέρονται από τα συμμετέχοντα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Τα βασικά χαρακτηριστικά των BIPs, είτε αφορά σε συμμετοχή φοιτητών/προσωπικού είτε σε διοργάνωση, είναι τα ακόλουθα:
- Σύνθεση: τουλάχιστον 3 Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης (που έχουν το χάρτη Erasmus- ECHE) από 3 χώρες του Προγράμματος. Επιπλέον, μπορεί να συμμετάσχει οποιοσδήποτε άλλος φορέας ή ίδρυμα που εδρεύει σε μια χώρα του Προγράμματος.
- Ελάχιστος αριθμός συμμετεχόντων: 10 μετακινούμενοι/ες φοιτητές/φοιτήτριες (μη συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού).
- Επιλέξιμη διάρκεια: κινητικότητα με φυσική παρουσία 5 ημερών, η οποία θα συνδυάζεται με μια υποχρεωτική πρόσθετη διαδικτυακή δραστηριότητα.
- Υποχρεώσεις: Απονομή τουλάχιστον 3 μονάδων ECTS.
Κάθε εταίρος συμμετέχει στην ανάπτυξη και εφαρμογή του προγράμματος και πρέπει να έχει ένα ρόλο είτε στην υποδοχή είτε στην αποστολή συμμετεχόντων, εκτός εάν απλώς το συντονίζει. Το συντονιστικό ΑΕΙ είναι εξ ορισμού το ΑΕΙ υποδοχής για την κινητικότητα των φοιτητών και του προσωπικού, εκτός εάν αποφασίσει διαφορετικά η εταιρική σχέση.
Κάθε Τμήμα μπορεί είτε να α) συμμετέχει είτε β) να οργανώσει ένα BIP. Στην περίπτωση διοργάνωσης ενός BIP, η ευθύνη σχεδιασμού, συμμετοχής και υλοποίησης ανήκει στο εκάστοτε Τμήμα.
Το ίδρυμα υποδοχής είτε είναι συντονιστικό ίδρυμα είτε όχι, είναι αρμόδιο για την υπογραφή των συμφωνιών μάθησης (learning agreements), των δι-ιδρυματικών συμφωνιών (Ιnter-institutional agreements), για τις αναλυτικές βαθμολογίες (transcript of records) και τις βεβαιώσεις συμμετοχής (certificate of attendance) για το BIP.
Χρηματοδότηση για τη Διοργάνωση Μικτών Εντατικών Προγραμμάτων (BIP):
Το Ίδρυμα που οργανώνει και παράλληλα φιλοξενεί το πρόγραμμα, λαμβάνει έναν συγκεκριμένο προϋπολογισμό από το ΙΚΥ/ΕΜΣ για τη διοικητική οργάνωση και την κάλυψη εκπαιδευτικών και άλλων αναγκών όλων των συμμετεχόντων/ουσών στο πρόγραμμα (π.χ. παραγωγή εγγράφων ή εκπαιδευτικού υλικού, ενοικίαση δωματίων, εξοπλισμού, εκδρομές, επισκέψεις πεδίου, δραστηριότητες επικοινωνίας, μετάφραση και διερμηνεία, προπαρασκευαστικές επισκέψεις και διοικητικές εργασίες).
Την ευθύνη διαχείρισης των κονδυλίων έχει το Γραφείο Υποστήριξης Αλλοδαπών Φοιτητών/τριών και Κινητικότητας (Γραφείο Erasmus) που διαχειρίζεται τα κονδύλια του προγράμματος Erasmus+/KA1 του ιδρύματος.
Ο σωστός προγραμματισμός είναι κρίσιμος διότι θα πρέπει το Γραφείο Υποστήριξης Αλλοδαπών Φοιτητών/τριών και Κινητικότητας να ζητήσει εγκαίρως χρηματοδότηση από το ΙΚΥ/ΕΜΣ και συγκεκριμένα τον Φλεβάρη εκάστου έτους κατά τη διάρκεια προκήρυξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το πρόγραμμα Erasmus+. Ως εκ τούτου τα Τμήματα που ενδιαφέρονται να δρομολογήσουν τη διοργάνωση ενός BIP, θα πρέπει να ενημερώνουν το αργότερο μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου εκάστου έτους με αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος για διοργάνωση BIP το Γραφείο Υποστήριξης Αλλοδαπών Φοιτητών/τριών και Κινητικότητας.
Διοργάνωση μικτών εντατικών προγραμμάτων:
Το Τμήμα που συντονίζει την οργάνωση ενός BIP, αποφασίζει από κοινού με τα συνεργαζόμενα ιδρύματα τον τόπο διεξαγωγής των μαθημάτων του εντατικού προγράμματος με φυσική παρουσία. Εάν ο τόπος αυτός είναι η χώρα του Τμήματος (Ιδρύματος) που συντονίζει το BIP, οι φοιτητές/τριες και το προσωπικό που συμμετέχουν σ’ αυτό δεν προσμετρώνται στο σύνολο των συμμετεχόντων/ουσών (ελάχιστο 10 άτομα).
Προϋποθέσεις διοργάνωσης BIP είναι:
α) η ύπαρξη διμερών συμφωνιών Erasmus+ σε ισχύ κατά το ακαδημαϊκό έτος υλοποίησης του BIP μεταξύ του ενδιαφερόμενου Τμήματος-διοργανωτή του BIP και των ιδρυμάτων που θα συμμετέχουν,
β) έγγραφο/δήλωση πρόθεσης (Letter of Intent) των ιδρυμάτων που θα συμμετέχουν στο BIP, το οποίο θα περιλαμβάνει ρητή δέσμευσή τους,
γ) αναλυτική περιγραφή του BIP από τον Συντονιστή (στόχος, περιεχόμενο προγράμματος, αναμενόμενα αποτελέσματα και προστιθέμενη αξία για το συμμετέχον Τμήμα και το Ίδρυμα),
δ) απόφαση Συνέλευσης Τμήματος που θα εγκρίνει:
- τη διοργάνωση του συγκεκριμένου BIP από το Τμήμα,
- τον ορισμό του Συντονιστή/Συντονίστριας και
- τις αναλυτικές πληροφορίες όσον αφορά στην επιλογή των φοιτητών που θα συμμετέχουν (διαδικασία αίτησης, κριτήρια και διαδικασία επιλογής, διαδικασία αναγνώρισης των ECTS μονάδων που θα απονεμηθούν με την ολοκλήρωση του προγράμματος).
Συμμετοχή φοιτητών/προσωπικού ενός Τμήματος σε ένα BIP:
Για τη συμμετοχή των φοιτητών και προσωπικού ενός Τμήματος σε BIP που πραγματοποιείται στο εξωτερικό, προϋπόθεση είναι:
α) η ύπαρξη ισχύουσας διμερούς συμφωνίας Erasmus+ μεταξύ του ενδιαφερόμενου Τμήματος και του Ιδρύματος-οργανωτή του BIP σε ισχύ κατά το ακαδημαϊκό έτος υλοποίησης του BIP,
β) η ύπαρξη πρόσθετου εγγράφου που θα περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με το BIP (περιεχόμενο, διάρκεια, περίοδο υλοποίησης, απονομή ECTS μονάδων, αριθμό αναφοράς/ID),
γ) απόφαση Συνέλευσης Τμήματος που θα εγκρίνει:
- τον ορισμό του/της Συντονιστή/Συντονίστριας ο/η οποίος/οποία θα έχει την αρμοδιότητα της πρότασης συμμετοχής φοιτητών του Τμήματος σε συγκεκριμένο BIP με βάσει τον στόχο και το περιεχόμενο του προγράμματος,
- αναλυτική περιγραφή του BIP από τον/την/ συντονιστή/συντονίστρια (στόχος, περιεχόμενο προγράμματος, αναμενόμενα αποτελέσματα και προστιθέμενη αξία για το συμμετέχον Τμήμα και το Ίδρυμα),
- τη συμμετοχή του Τμήματος στο συγκεκριμένο BIP,
- τις αναλυτικές πληροφορίες όσον αφορά στην επιλογή των φοιτητών που θα συμμετέχουν (διαδικασία αίτησης, κριτήρια και διαδικασία επιλογής, διαδικασία αναγνώρισης των ECTS μονάδων που θα απονεμηθούν με την ολοκλήρωση του προγράμματος).
Συμμετοχή μελών προσωπικού σε BIP:
Στην περίπτωση που ένα μέλος του ΔΕΠ ή μέλος του λοιπού προσωπικού του ιδρύματος έχει προσκληθεί για διδασκαλία ή για επιμόρφωση σε ένα BIP που διοργανώνει άλλο ίδρυμα του εξωτερικού, προϋπόθεση είναι:
α) να υπάρχει διμερής συμφωνία με το ίδρυμα υποδοχής (εφόσον πρόκειται για διδασκαλία),
β) το μέλος του προσωπικού να λάβει μέρος σε προκήρυξη του Πανεπιστημίου Μακεδονίας που ανακοινώνει το Γραφείο Υποστήριξης Αλλοδαπών Φοιτητών/τριών και Κινητικότητας (προκήρυξη για την κινητικότητα του προσωπικού στο εξωτερικό στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+/ΚΑ1), έτσι ώστε εφόσον επιλεχθεί να μπορεί να λάβει χρηματοδότηση από τα κονδύλια κινητικότητας του προσωπικού,
γ) να ενημερώσει το Γραφείο Υποστήριξης Αλλοδαπών Φοιτητών/τριών και Κινητικότητας. κατά την αίτηση συμμετοχής στην προκήρυξη εάν η κινητικότητα για την οποία έχει πρόσκληση εντάσσεται στο πλαίσιο ενός BIP
δ) να γνωστοποιήσει τον αριθμό αναφοράς/ID στην περίπτωση που πρόκειται για συμμετοχή σε BIP.
Διαχείριση και χρηματοδότηση προγραμμάτων BIP από κονδύλια του προγράμματος Erasmus+/KA1
- σε περίπτωση συμμετοχής σε BIP σε ίδρυμα του εξωτερικού, το Γραφείο Υποστήριξης Αλλοδαπών Φοιτητών/τριών και Κινητικότητας έχει την ευθύνη επιχορήγησης του ποσού των 79 €/ημέρα στους μετακινούμενους (5 ημέρες δραστηριότητας και δύο ημέρες ταξιδίου) μέχρι του αριθμού των 5 φοιτητών. Ο/η συντονιστής/στρια μέλος ΔΕΠ που θα συνοδεύει τους φοιτητές σε ένα BIP θα λάβει χρηματοδότηση από τα κονδύλια μαθησιακής κινητικότητας ατόμων κατόπιν συμμετοχής σε προκήρυξη βάσει των διαθέσιμων κονδυλίων του ιδρύματος σύμφωνα με τους χρηματοδοτικούς κανόνες που ισχύουν και στην κλασική κινητικότητα προσωπικού,
- σε περίπτωση διοργάνωσης, το Γραφείο Υποστήριξης Αλλοδαπών Φοιτητών/τριών και Κινητικότητας είναι αρμόδιο για την οικονομική υποστήριξη του Τμήματος-διοργανωτή εφόσον η Εθνική Μονάδα/ΙΚΥ έχει εγκρίνει τη χρηματοδότηση της διοργάνωσης του συγκεκριμένου BIP
- σε περίπτωση συμμετοχής μελών του ΔΕΠ σε BIP που διοργανώνει συνεργαζόμενο ίδρυμα του εξωτερικού χωρίς την ταυτόχρονη συμμετοχή φοιτητών, το Γραφείο Υποστήριξης Αλλοδαπών Φοιτητών/τριών και Κινητικότητας είναι αρμόδιο για τη χρηματοδότηση από τα κονδύλια μαθησιακής κινητικότητας προσωπικού, εφόσον έχει προηγηθεί επιτυχής συμμετοχή του/της υποψήφιου/ιας μετακινούμενου/νης σε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την κινητικότητα προσωπικού στο εξωτερικό στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+/KA1.