Φασιανός Απόστολος
  • 2310 891.761
  • fasianos uom.edu.gr
  • Γραφείο: ΓΔ, 208

    Φασιανός Απόστολος

    Επίκουρος Καθηγητής
    Τμήμα Οικονομικών Επιστημών

    Επίκουρος Καθηγητής, Διδακτικό Προσωπικό (Δ.Π.Μ.Σ. Ναυτιλία και Θαλάσσιες Μεταφορές: Οικονομική και Πολιτική)


    Γνωστικό Αντικείμενο

    Εφαρμοσμένη Μακροοικονομική

    Βιογραφικό

    Διδασκόμενα Μαθήματα


    • ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΡΙΣΕΩΝ (Theories of Economic Crises-Αγγλικά)
      (ΟΙ0526)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ECO

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

    Περιγραφή

    Β' ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΜΑΘΗΜΑ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (Ε΄ & Ζ΄ εξάμηνα) - ΟΜΑΔΑ Β΄

    ΟΙ0526 - ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΡΙΣΕΩΝ (Theories of Economic Crises)

    ΓΕΝΙΚΑ

    ΣΧΟΛΗ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΤΜΗΜΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

    ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

    ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΟΙ0526

    ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Ε’ & Ζ’

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΡΙΣΕΩΝ (Theories of Economic Crises)

    ΔΙΔΑΣΚΩΝ

    ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

    Διαλέξεις και φροντιστήρια

    4

    5,5

    ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΕΠΙΛΟΓΗΣ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

    ΟΧΙ

    ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

    ΑΓΓΛΙΚΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

    ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ERASMUS

    ΝΑΙ

    ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

    https://openeclass.uom.gr/

    ημείωση:οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι/ες στην πανεπιστημιακή διαδικτυακή πλατφόρμα e-class).

     

    ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

    Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Αυτό το μάθημα διερευνά τις εναλλακτικές θεωρητικές προσεγγίσεις που εξηγούν την εμφάνιση οικονομικών κρίσεων καθώς και τις πολιτικές αναπόκρισεις που εισάγονται από τις κυβερνήσεις και τις κεντρικές τράπεζες. Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στα έργα του Hyman Minsky, στην Αυστριακή Σχολή, καθώς και στις νεοκλασικές προσεγγίσεις και πολιτικές προεκτάσεις. Επιπλέον, το μάθημα θα καλύψει εκτενώς την εξέλιξη της Παγκόσμιας Χρηματοπιστωτικής Κρίσης του 2007-09, αλλά και θα εξετάσεις άλλες οικονομικές και χρηματοπιστωτικές κρίσεις, συμπεριλαμβανομένης της πανδημικής κρίσης του 2019 και της ελληνικής κρίσης χρέους του 2010.

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος η/ο φοιτήτρια /τής  θα:

    Είναι σε θέση να διακρίνει τους διαφορετικούς τύπους οικονομικών κρίσεων και οικονομικών διακυμάνσεων

    Είναι σε θέση να αξιολογεί την επάρκεια εναλλακτικών οικονομικών θεωριών στην κατανόηση διαφορετικών τύπων οικονομικών κρίσεων

    Είναι σε θέση να προτείνει και να αξιολογεί οικονομικές πολιτικές για την άμβλυνση των οικονομικών διακυμάνσεων και οικονομικών κρίσεων

    Έρθει σε εξοικίωση με τα θεωρητικά εργαλία και τα εμπειρικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν διάφορες οικονομικές κρίσεις, συμπεριλαμβανομένης της Παγκόσμιας Οικονομικής Κρίσης, της Κρίσης του Ελληνικού Χρέους και της Κρίσης του Covid-19.

    Γενικές Ικανότητες

     Κριτική σκέψη

     

    ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Θέμα 1: Εισαγωγή: Τύποι Οικονομικών Κρίσεων

    Θέμα 2: Θεωρίες Οικονομικών Κρίσεων Ι: Η Νεοκλασική Προσέγγιση

    Θέμα 3: Θεωρίες Οικονομικών Κρίσεων II: Η Θεωρία του Μίνσκι

    Θέμα 4: Θεωρίες Οικονομικών Κρίσεων III: Η Αυστριακή Προσέγγιση

    Θέμα 5: Η πιστωτική φούσκα και η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2007-2008

    Θέμα 6: Τα οικονομικά διδάγματα της κρίσης του 2007-08: Χρέος, ανισότητα και χρηματοπιστωτική σταθερότητα

    Θέμα 7: Πολιτικές και ρυθμιστικές αντιδράσεις στην παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2007-08

    Θέμα 8: Η ελληνική κρίση χρέους του 2010 και οι συνέπειές της

    Θέμα 9: Η πανδημική κρίση του Covid-19 και οι πολιτικές απαντήσεις

     

    ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

    Δια ζώσης

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

    Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας με την χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Openeclass.

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

     

    Δραστηριότητα

    Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

    Διαλέξεις

    52

    Προετοιμασία-μελέτη

    40

    Αυτόνομη μελέτη

    73

    Σύνολο Μαθήματος

    165

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ

    Προαιρετική Εργασία και παρουσίαση (50%) και τελική γραπτή εξέταση.

     

    ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    Χριστοδουλάκης (2015), Οικονομικές Θεωρίες και κρίσεις – Νέα αναθεωρημένη έκδοση. ΚΡΙΤΙΚΗ

    Κατσίκας (2019), Παγκοσμιοποίηση, κρίση, μεταρρύθμιση. ΠΑΠΑΖΗΣΗ 

    Charles Kindleberger and Robert Aliber (2011), Manias, Panics and Crashes (6th edition), Palgrave Macmillan. 

    Επιπρόσθετη ενδεικτική βιβλιογραφία:

    Bernanke, Ben (2004) “Money, Gold, and the Great Depression” Federal Reserve Board Speech, available at: http://www.federalreserve.gov/boarddocs/speeches/2004/200403022/default.htm

    Bernanke, Ben (2010) “Testimony to the Financial Crisis Inquiry Commission

    Claessens S. and M. A. Kose (2013), “Financial Crises: Explanations, Types and Implications”, IMF Working Paper, 13/28, IMF

    Callahan, Gene and Garrison, Roger (2003) “Does Austrian business cycle theory help explain the dot-com boom and bust?” The Quarterly Journal of Austrian Economics, Vol6 No:2

    Cecchetti, S. C. (2009) ‘Crisis and Responses: The Federal Reserve in the Early Stages of the Financial Crisis’ Journal of Economic Perspectives, vol.23(1), pp51-75

    Dymski, G.A., 2010. Why the Subprime Crisis is Different: a Minskyian Approach. Cambridge Journal of Economics.

    McCulley, P. 2001. “Look, Honey, I Caught A Liverwurst!” Fed Focus, March. Available at: https://www.pimco.com/insights/economic-and-market-commentary/global-central-bank-focus/look-honey-i-caught-a-liverwurst

    Minsky, H.P., 1992. The Financial Instability Hypothesis. Working Paper No. 74. The Levy Economics Institute of Bard College.

    Reinhart C. M. and K. S. Roggoff (2009), “This Time is Different”, Princeton University Press.

    Taylor “The Financial Crisis and the Policy Responses: An Empirical Analysis of What Went Wrong” (2009), NBER Working Papers 14631, National Bureau of Economic Research, Inc.  Available at: https://web.stanford.edu/~johntayl/FCPR.pdf

    Vercelli, A., 2009. A perspective on Minsky moments: the core of the financial instability hypothesis in light of the subprime crisis

     

     

     

     

     

    • ΙΣΤΟΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ
      (ΒΣΑ408-ΙΙ)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    BSO

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    1.       ΓΕΝΙΚΑ

    ΣΧΟΛΗ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΤΜΗΜΑ

    ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

    ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΒΣΑ408-ΙΙ

    ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΣΤ΄

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Ιστορία της Οικονομικής Σκέψης

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

     

    4

    5

    ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Ειδίκευσης Γενικών Γνώσεων

    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

     

    ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

    Ελληνική

    ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

    Όχι

    ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

    http://compus.uom.gr/BAL140/index.php

    2.      ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

    Μαθησιακά Αποτελέσματα

    • Απόκτηση γνώσεων
    • Κατανόηση
    • Αναλυτική ικανότητα
    • Διατύπωση αξιολογικών κρίσεων

    Γενικές Ικανότητες

    • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
    • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
    • Λήψη αποφάσεων
    • Αυτόνομη εργασία
    • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
    • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
    • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
    • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
    • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
    • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
    • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

    3.      ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Πρωταρχικός στόχος αυτού του μαθήματος είναι να μπορέσουν οι φοιτήτριες/ητές να αφομοιώσουν το περιεχόμενο των κυριότερων οικονομικών θεωριών, όπως αυτές εμφανίζονται στην ιστορική διαδοχή τους αλλά και στην πολλαπλότητά τους. Η σωστή προσέγγιση της ύλης αυτού του μαθήματος —δεύτερος στόχος— μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά στην κατανόηση αλλά και στην κριτική αντιμετώπιση πολλών σύγχρονων κοινωνικοοικονομικών προβλημάτων. Μετά την οικονομική σκέψη κατά την ελληνική αρχαιότητα και τον μεσαίωνα, εξετάζονται οι «προ-κλασικοί» οικονομολόγοι. Ακολουθεί η σειρά των «κλασικών» και των σημερινών θεωρητικών βάσεων της οικονομικής επιστήμης, από τον A. Smith μέχρι τον Κ. Marx, ενώ παράλληλα αναλύεται ο θεωρητικός νεωτερισμός της «οριακής επανάστασης» και των «νεο-κλασικών». Στη συνέχεια, εξετάζεται η «κεϋνσιανή επανάσταση» με τις νέες ιδέες, την μακροοικονομική προοπτική και τα νέα αναλυτικά εργαλεία που προτείνει ο J.M. Keynes σχετικά με την πλήρη απασχόληση, την επένδυση, την κατανάλωση, την προσφορά εργασίας και την ισορροπία της οικονομίας, και που κυριάρχησαν στην οικονομική θεωρία μετά την κρίση του 1929 και μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 60.

    Η ύλη η οποία αναπτύσσεται στο μάθημα αποτελείται από τις εξής ενότητες:

    - η οικονομική σκέψη κατά την αρχαιότητα και τον μεσαίωνα

    - η εμποροκρατία

    - οι φυσιοκράτες

    - η κλασική οικονομική σκέψη (από τον A. Smith μέχρι τον K. Marx)

    - η οριακή σχολή

    - οι νεοκλασικοί

    - ο κεϋνσιανισμός

    4.    ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

    Πρόσωπο με πρόσωπο

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

    Ναι

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    Δραστηριότητα

    ΦόρτοςΕργασίας Εξαμήνου

    Διαλέξεις(και παρουσίαση εργασιών)

    52

    Γενική προετοιμασία (και προαιρετική συγγραφή εργασίας)

    98

    Σύνολο Μαθήματος

    150

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

    Γραπτές Εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου με ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων της διδαχθείσας ύλης και αξιολόγησης της κριτικής ικανότητας επάνω σε αυτήν.

    5.    ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    – Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

    Πέραν των προτεινόμενων βιβλίων (βλ. Εύδοξος), όσες/οι φοιτήτριες/ητέςτο επιθυμούν, μπορούν να συμβουλευθούν και άλλες πηγές, όπως:

    • Heilbroner, R. (–) Οι Φιλόσοφοι του Οικονομικού Κόσμου, Κριτική.
    • Skidelsky, R. (–) Keynes, Επιστροφή στη Διδασκαλία του, Κριτική.
    • Backhouse, R. (–) Η Εξέλιξη της Οικονομικής Σκέψης, Κριτική.
    • Χατζηκωνσταντίνου, Γ. (–) Το Οικονομικό Σύστημα και η Εξέλιξή του, Κριτική.
    • Screpanti, E., and S. Zamagni (–) Η Ιστορία της Οικονομικής Σκέψης, Τυπωθήτω.
    • Τσουλφίδης, Λ. (–) Ιστορία Οικονομικής Θεωρίας και Πολιτικής, Εκδόσεις Παν/μίου Μακεδονίας.

    – Συναφήεπιστημονικάπεριοδικά:

     

    • ΙΣΤΟΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ
      (ΟΙ0702)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ECO

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

    Περιγραφή

    Β' ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΜΑΘΗΜΑ ΕΑΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (ΣΤ΄ & Η΄ εξάμηνα) - ΟΜΑΔΑ Α΄

    ΟΙ0702 - ΙΣΤΟΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ

    ΓΕΝΙΚΑ

    ΣΧΟΛΗ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΤΜΗΜΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

    ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

    ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΟΙ0702

    ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΣΤ’ & Η’

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΙΣΤΟΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ

    ΔΙΔΑΣΚΩΝ

    ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

    Διαλέξεις και φροντιστήρια

    4

    7

    ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΕΠΙΛΟΓΗΣ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

    ΟΧΙ

    ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ

    ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ERASMUS

    OXI

    ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

    https://openeclass.uom.gr/courses/ECO108/

    (Σημείωση: οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι/ες στην πανεπιστημιακή διαδικτυακή πλατφόρμα OpeneClass).

     

    ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

    Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Στο μάθημα αυτό παρουσιάζονται και κριτικά αξιολογούνται οι διάφορες σχολές οικονομικής σκέψης και οικονομολόγοι ξεκινώντας από τους Μερκαντιλιστές και τους φυσιοκράτες και συνεχίζοντας με τους κλασικούς οικονομολόγους (Adam Smith και τον David Ricardo). Στο μάθημα αυτό συζητάμε επίσης τα οικονομικά του Karl Marx και την κλασική προσέγγιση γενικότερα. Ακολουθεί η ανάδυση των νεοκλασικών οικονομικών και η κριτική τους από τον Piero Sraffa. Το υπόλοιπο των διαλέξεων επικεντρώνεται στον John M. Keynes και στις σύγχρονες μακροοικονομικές προσεγγίσεις. Στη διάρκεια των διαλέξεων θίγονται και ορισμένα μεθοδολογικά ζητήματα.

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος η/ο φοιτήτρια /τής  θα είναι σε θέση να:

    • περιγράφει τα χαρακτηριστικά των διαφορετικών σχολών οικονομικής σκέψης και το ιστορικό πλαίσιο εντός του οποίου αναπτύχθηκαν
    • θέτει σε λογικό και εμπειρικό έλεγχο την ερμηνευτική επάρκεια αυτών των θεωριών σε κύρια και καίρια ερευνητικά ζητήματα.
    • αναγνωρίζει τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ σχολών οικονομικής σκέψης και οικονομολόγων
    • εντοπίζει τις οικονομικές πολιτικές που απορρέουν από κάθε σχολή οικονομικής σκέψης
    • αναγνωρίζει τις επιπτώσεις των εν λόγω πολιτικών σε κοινωνικές κατηγορίες του πληθυσμού
    • περιγράφει τα χαρακτηριστικά των υποδειγμάτων κάθε σχολής οικονομικής σκέψης

    Γενικές Ικανότητες

    Εργατικότητα

    Κριτική σκέψη

     

    ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    1. Εισαγωγή

    2. Απαρχές της Οικονομικής Θεωρίας

    3. Ο Πλούτος των Εθνών του Adam Smith

    4. Οι Αρχές της Πολιτικής Οικονομίας του David Ricardo

    5. Το Κεφάλαιο του Karl Marx

    6. Η Δομή της Κλασικής Θεωρίας

    7. Η Δομή της Νεοκλασικής Θεωρίας

    8. Μεταξύ Ανταγωνισμού και Μονοπωλίου

    9. Η Γενική Θεωρία του John M. Keynes

    10. Κεϋνσιανά Οικονομικά

    11. Μονεταρισμός και Milton Friedman

    12. Νέα Κλασικά Οικονομικά

    13. Νέα Κεϋνσιανά Οικονομικά

    14. Σύνοψη, Αξιολόγηση και Νέα Κατεύθυνση

     

    ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

    Δια ζώσης

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

    Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας με την χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Openeclass.

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 

    Δραστηριότητα

    Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

    Διαλέξεις

    52

    Προετοιμασία-μελέτη

    40

    Αυτόνομη μελέτη

    118

    Σύνολο Μαθήματος

    210

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ

    Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται μέσω γραπτών εξετάσεων στο τέλος του εξαμήνου.

     

    ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    Τσουλφίδης Λ. (2018) Ιστορία Οικονομικής Θεωρίας και Πολιτικής. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλας

    Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για κάθε κεφάλαιο

     

    • ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΤΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ
      (ΟΙ0622)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ECO

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

    Περιγραφή

    Β' ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΜΑΘΗΜΑ ΕΑΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (ΣΤ΄ & Η΄ εξάμηνα) - ΟΜΑΔΑ Γ΄

    OI0622 - ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΤΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ

    ΓΕΝΙΚΑ

    ΣΧΟΛΗ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΤΜΗΜΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

    ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

    ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΟΙ0622

    ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΣΤ’ & Η’

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΤΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ

    ΔΙΔΑΣΚΩΝ

    ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

    Ενιαία απονομή πιστωτικών μονάδων

    4

    5

    ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΕΠΙΛΟΓΗΣ-ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

    ΟΧΙ

    ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ

    ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ERASMUS

    ΟΧΙ

    ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

    https://openeclass.uom.gr/courses/ECO199/

     

    ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

    Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Το μάθημα επικεντρώνεται στη κατανόηση θεωρητικών και εμπειρικών ζητημάτων της χρηματοοικονομικής επιστήμης και στην αξιοποίηση των εργαλείων που αυτή παρέχει στην κατεύθυνση  ανάλυσης και αξιολόγησης των διαφόρων διαστάσεων των οικονομικών επιδόσεων προκειμένου να εντοπισθούν οι βέλτιστες διαθέσιμες επενδύσεις. Στο μάθημα παρουσιάζονται τα βασικά χρηματοοικονομικά μέσα καθώς και οι τεχνικές αξιολόγησης και επιλογής επενδυτικών σχεδίων κάτω από συνθήκες βεβαιότητας και αβεβαιότητας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αξιολόγηση επενδύσεων σε εμπορικά ακίνητα καθώς και στις βασικές αρχές της υποθήκης και στον ρόλο που διακατέχει η τελευταία στην λήψη απόφασης για την διενέργεια μίας επένδυσης.

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα:
    • Έχει εξοικειωθεί με κρίσιμες έννοιες της χρηματοοικονομικής επιστήμης, και της αξιολόγησης επενδύσεων.
    • Έχει μία κριτική αντίληψη των βασικών χρηματοοικονομικών εργαλείων που χρησιμοποιούνται  στις διαδικασίες αξιολόγησης επενδύσεων καθώς και των χαρακτηριστικών, πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων εκάστου.
    • Μπορεί να εφαρμόσει τα σημαντικότερα εργαλεία και μεθόδους που χρησιμοποιούνται  στις διαδικασίες ανάλυσης οικονομικών καταστάσεων.
    • Θα είναι ικανός/ή να συνθέσει και αξιοποιήσει τις παραπάνω γνώσεις στην κατεύθυνση συγκριτικής ανάλυσης και αξιολόγησης εναλλακτικών επενδύσεων που διατίθενται σε ενδιαφερόμενα μέρη.

    Γενικές Ικανότητες

    Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση απαραίτητων τεχνολογιών.

    Λήψη αποφάσεων.

    Αυτόνομη εργασία.

     

    ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ    

    1. Εισαγωγή στις επενδύσεις
    2. Κατηγορίες στοιχείων ενεργητικού και επενδυτικά μέσα
    3. Βασικά χρηματοοικονομικά εργαλεία
    4. Αξιολόγηση επενδυτικής επίδοσης και τεχνικές αξιολόγησης επενδυτικών σχεδίων
    5. Βασικές αρχές υποθήκης
    6. Η χρήση χρέους στις επενδύσεις
    7. Επενδύσεις υπό αβεβαιότητα

     

    ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

    Διαλέξεις παρουσίασης των εννοιών, όρων, μεθόδων και εργαλείων των γνωστικών αντικειμένων της Αξιολόγησης Επενδύσεων και εφαρμογή των εργαλείων αυτών σε συγκεκριμένες μελέτες περιπτώσεων.

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

    Χρήση online πλατφόρμας / Χρήση διαδικτύου για συλλογή πληροφοριών και αμφίδρομη επικοινωνία με φοιτητές/τριες.

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

     

    Δραστηριότητα

    Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

    Διαλέξεις

    13εβδ*4=52  ώρες

    Φροντιστήριο

     12 ώρες

    Εκπόνηση εργασίας

    18 ώρες

    Αυτόνομη μελέτη

    68 ώρες

    Σύνολο Μαθήματος

    150

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ

    Γλώσσα Αξιολόγησης Ελληνική

    Τελικές εξετάσεις που συμπεριλαμβάνουν ασκήσεις

    Προαιρετική εργασία επίσης προσφέρεται. Για την εργασία θα δοθούν σχετικές αναλυτικές οδηγίες εν ευθέτω χρόνω, και ο βαθμός της θα μετράει για 30% στην τελική βαθμολογία ενώ το 70% θα προέλθει από την επίδοση στις τελικές εξετάσεις. Για όσους/ες φοιτητές/τριες δεν αναλάβουν εργασία, ο τελικός βαθμός θα είναι αυτός των τελικών εξετάσεων.

     

    ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    Geltner, D., Miller, N. G., Clayton, J., &Eichholtz, P. (2010). RealEstate. Κτηματομεσιτικές αξίες. Εκδόσεις ΠΑΠΑΖΗΣΗ.

    Bodie, Z., Kane, A., andMarcus, A. (2014): Επενδύσεις, 10η έκδοση, ελληνική επιμέλεια, εκδόσεις Utopia

     

     

     

     

    Δημοσιεύσεις


    • Επιστημονικά Περιοδικά (1 εγγραφές)

    Περιλαμβάνει Άρθρα σε διεθνή ή ελληνικά επιστημονικά περιοδικά (με κριτές).

      2022

      • Fasianos, A. and Lydon, R. (2022) 'Do households with debt cut back their consumption more? New evidence from the UK'. Bulletin of Economic Research 74. (4) pp.737-760. ISSN: 0307-3378

        Προβολή Δημοσίευσης

      Wheelchair Blue
      Accessibility Tools
      Fonts PlusIncrease Text
      Fonts MinusDecrease Text
      ContrastHigh Contrast
      GrayscaleGrayscale
      Readable FontReadable Font