Μαυρογένη Σταυρούλα
  • 2310 891.450
  • smavroge uom.edu.gr
  • Γραφείο: ΚΖ, 223

    Μαυρογένη Σταυρούλα

    Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
    Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών


    Γνωστικό Αντικείμενο

    Ιστορία της Σερβικής Λογοτεχνίας, Τέχνης και Εκπαίδευσης

    Βιογραφικό
    Ακαδημαϊκοί Τίτλοι
    • Διδακτορικές σπουδές Βαλκανιολογίας του Τμήματος Βαλκανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
    • Mεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα Ιστορίας Τέχνης και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
    • Πτυχίο Φιλοσοφικής Σχολής Βελιγραδίου Tμήμα Αρχαιολογίας
    Ερευνητικά Ενδιαφέροντα

    Το ερευνητικό ενδιαφέρον της κ. Μαυρογένη εστιάζεται στη χρήση της Τέχνης και της Λογοτεχνίας για την προβολή, ανάδειξη και αποδόμηση της εθνικής ταυτότητας και της διαφορετικότητας από θεσμικούς φορείς, όπως το σχολείο και οι χώροι μνήμης (μουσεία, μνημεία).

    Ειδικότερα, διερευνάται η λογοτεχνική και εικαστική παραγωγή και τα αντίστοιχα ρεύματα που εμφανίστηκαν στους νοτιοσλαβικούς λαούς κατά τη διάρκεια πολιτικών, κοινωνικών και πολιτιστικών συγκρούσεων και εθνικών κρίσεων.

    Η παραγωγή αυτή μελετάται υπό το πρίσμα της προσπάθειας της αυτοσυνειδητοποίησης της διαφορετικότητας των επιμέρους εθνών που διαβιούσαν στο πλαίσιο των πολυεθνικών αυτοκρατοριών του 19ου αι. μέσα από τη ζωγραφική, τη γλυπτική και την επικολυρική λογοτεχνία, απότοκα της ευρωπαϊκής παραγωγής και ιδεολογίας.

    Εξετάζεται ο ρόλος της Τέχνης και της Λογοτεχνίας στη δημιουργία μιας νέας υπερεθνικής ή εθνικής ταυτότητας στη διάρκεια του 20ου αι.. Επίσης διερευνώνται οι νέες προκλήσεις που αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν τα διάδοχα εθνικά κράτη στο πλαίσιο διευρυμένων οικονομικών, πολιτικών και πολιτιστικών συσσωματώσεων (όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση), όπου για μία ακόμη φορά οι λαοί καλούνται να υπερκεράσουν την κοινωνική και οικονομική κρίση που οδηγεί στην προβολή ενός έντονα εθνικιστικού προφίλ, και να επαναπροσδιορίσουν την ατομική και συλλογική τους ταυτότητα, επιχειρώντας μέσα από την Τέχνη και την Εκπαίδευση να διασφαλίσουν την εθνική τους αυτοσυνειδησία με όρους πολυπολιτισμικής συνύπαρξης και σεβασμού του Άλλου.

    Το ερευνητικό της ενδιαφέρον της κ. Μαυρογένη εστιάζεται στη χρήση της Τέχνης και της Λογοτεχνίας για την προβολή, ανάδειξη και αποδόμηση της εθνικής ταυτότητας και της διαφορετικότητας από θεσμικούς φορείς, όπως το σχολείο και οι χώροι μνήμης (μουσεία, μνημεία).

     

    Ειδικότερα, διερευνάται η λογοτεχνική και εικαστική παραγωγή και τα αντίστοιχα ρεύματα που εμφανίστηκαν στους νοτιοσλαβικούς λαούς κατά τη διάρκεια πολιτικών, κοινωνικών και πολιτιστικών συγκρούσεων και εθνικών κρίσεων.

     

    Η παραγωγή αυτή μελετάται υπό το πρίσμα της προσπάθειας της αυτοσυνειδητοποίησης της διαφορετικότητας των επιμέρους εθνών που διαβιούσαν στο πλαίσιο των πολυεθνικών αυτοκρατοριών του 19ου αι. μέσα από τη ζωγραφική, τη γλυπτική και την επικολυρική λογοτεχνία, απότοκα της ευρωπαϊκής παραγωγής και ιδεολογίας.

     

    Εξετάζεται ο ρόλος της Τέχνης και της Λογοτεχνίας στη δημιουργία μιας νέας υπερεθνικής ή εθνικής ταυτότητας στη διάρκεια του 20ου αι.. Επίσης διερευνώνται οι νέες προκλήσεις που αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν τα διάδοχα εθνικά κράτη στο πλαίσιο διευρυμένων οικονομικών, πολιτικών και πολιτιστικών συσσωματώσεων (όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση), όπου για μία ακόμη φορά οι λαοί καλούνται να υπερκεράσουν την κοινωνική και οικονομική κρίση που οδηγεί στην προβολή ενός έντονα εθνικιστικού προφίλ, και να επαναπροσδιορίσουν την ατομική και συλλογική τους ταυτότητα, επιχειρώντας μέσα από την Τέχνη και την Εκπαίδευση να διασφαλίσουν την εθνική τους αυτοσυνειδησία με όρους πολυπολιτισμικής συνύπαρξης και σεβασμού του Άλλου.

     

    Ώρες συνεργασίας

    Σε εκπαιδευτική άδεια από 1/2/2020 - 31/5/2020

    Διδασκόμενα Μαθήματα


    • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΝ. ΚΑΙ ΝΑ. ΕΥΡΩΠΗ
      (ΒΣ0825)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ΒΣΑΣ

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    Στο μάθημα εξετάζουμε τις εκπαιδευτικές μεταβολές που συντελέστηκαν στον χώρο της Σλοβενίας, της Κροατίας, της Σερβίας, του Μαυροβουνίου, της ΠΓΔΜ, της Βουλγαρίας και Αλβανίας μετά την κατάρρευση των κομουνιστικών καθεστώτων. Μετά τις αναφορές στον 19ο αιώνα και τον Μεσοπόλεμο, εξετάζονται οι απαρχές των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων στον χώρο των νοτιοσλαβικών λαών, καθώς και στην Αλβανία.

    • ΠΟΛΗ, ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
      (ΒΣ0723)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ΒΣΑΣ

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    Στο πλαίσιο του μαθήματος «Πόλη, Μουσείο και Ιστορία» οι φοιτητές του Τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών επισκέπτονται  γειτονιές και κτίρια που κρύβουν μέσα τους μικρές και μεγάλες ιστορίες. Γεγονότα που συντάραξαν τα Βαλκάνια μεγάλοι έρωτες που κατέλυσαν στερεότυπα φυλετικά στο χώρο της πόλης μας. Η Ιστορία, η  Λογοτεχνία, η Εκπαίδευση, η Αρχιτεκτονική και γενικά ο πολιτισμός που αναπτύχθηκε από τον 19ο έως τον 20ο αιώνα στο χώρο της Θεσσαλονίκης είναι ο στόχος του μαθήματος.

    Το εγχείρημα συνδέει  την εξωστρέφεια και την ανάγκη για σύνδεση του Πανεπιστημίου με την ίδια την κοινωνία, καθώς και την ανάδειξη των μικρών αλλά σημαντικών στιγμών της πόλης μας, μιας Θεσσαλονίκης που έπαιξε και συνεχίζει να παίξει σημαντικό ρόλο στην Ανατολική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

    Επιπρόσθετα προσφέρει νέες δεξιότητες στους φοιτητές, μέσα από τον διαδραστικό και καινοτόμο τρόπο που διεξάγεται το μάθημα,

    • ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΝ. ΚΑΙ ΝΑ. ΕΥΡΩΠΗ
      (ΒΣ0418)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ΒΣΑΣ

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    Στο μάθημα επιχειρείται να εξετασθούν τα στοιχεία της Ιστορίας της Τέχνης και του Πολιτισμού από τον 19ο αι. έως τις μέρες μας και αφορούν τον ευρύτερο χώρο της Ανατολικής και ΝΑ Ευρώπης. Ειδικότερα θα εξετάσουμε την περίοδο της αφύπνισης των εθνικών και κοινωνικών ταυτοτήτων και την έκφρασή τους μέσα από την τέχνη και την αρχιτεκτονική. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην περίοδο του κομμουνισμού και των μοντέρνων αρχιτεκτονημάτων που εξήραν τον ρόλο του μοντερνισμού στην τέχνη και της πρωτοπορίας, καθώς και στον ρόλο της τέχνης μετά την κατάρρευση του κομμουνισμού στις χώρες αυτές.

    • ΤΕΧΝΗ, ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΝΑ ΕΥΡΩΠΗ
      (HAC303)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ΜΙΑΠΑΝΕ

    Τμήμα
    Π.Μ.Σ. ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ

    Περιγραφή

    Το μάθημα επικεντρώνεται στο πεδίο σύζευξης της πολιτικής και της τέχνης. Παρακολουθεί τα πολιτικά ρεύματα σε συνάρτηση με τον τρόπο με τον οποίο η τέχνη προσέλαβε τις πολιτικές εξελίξεις εντός και εκτός των εθνικών συνόρων. Ταυτόχρονα εξετάζεται το πολιτικό πλαίσιο και οι κοινωνικές και φιλοσοφικές προϋποθέσεις που οδήγησαν στην εμφάνιση βασικών αισθητικών κατευθύνσεων.

    Ειδικότερα θα εξεταστούν:

    • Οι πολιτικές εξελίξεις που οδήγησαν στη δημιουργία εθνικών κρατών στην ΝΑ Ευρώπη και ο ρόλος της τέχνης στην διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας.
    • Θέματα τέχνης και αισθητικής στην Ανατολική και Νοτιοανατολική Ευρώπη της περιόδου από τα τέλη του 19ου αιώνα έως τη διάλυση της ΕΣΣΔ και την πρόσφατη ιστορία σε συνάρτηση με τις πολιτικές που τα διαμόρφωσαν.
    • Τα σημαντικότερα καλλιτεχνικά κινήματα και αισθητικές τάσεις από την ηθογραφία στον μοντερνισμό και από τις πρωτοπορίες στον σοσιαλιστικό ρεαλισμό, την ανεπίσημη τέχνη έως και τη νεότερη εννοιολογική τέχνη.
    • Οι πολιτικές εξελίξεις και ο ρόλος της τέχνης και της κουλτούρας στην μετακομμουνιστική Ανατολική και ΝΑ Ευρώπη καθώς και ο επαναπροσδιορισμός της τέχνης και της κουλτούρας τόσο του Εαυτού, όσο και του Άλλου μετά την πτώση του κομμουνισμού και των νέων προκλήσεων.
    • Θέματα σύνθεσης των τεχνών καθώς και η ένταξη της τέχνης στην παραγωγική διαδικασία μέσα από τον βιομηχανικό σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική.

    Ενδεικτική βιβλιογραφία:

    Nikola Mihov, Forget Your Past, Σόφια 2012

    Συλλογικό, Πρόσωπα του μοντερνισμού: Η ζωγραφική στη Βουλγαρία, την Ελλάδα και τη Ρουμανία, 1910-1940, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, Αθήνα 2010

    Συλλογικό, Σύγχρονη ευρωπαϊκή τέχνη: Η τέχνη των βαλκανικών χωρών, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη 2002

    Χαραλαμπίδης, Άλκης. Η τέχνη του 20ού αιώνα, τόμ. Α΄-Γ΄, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1995

    Eric John Hobsbawm, Η εποχή των άκρων : Ο σύντομος εικοστός αιώνας 1914-1991, Θεμέλιο, Αθήνα 1999

    Κάμιλα Γκρέι, Η Ρωσική Πρωτοπορία, μετάφραση Πέπη Ρηγοπούλου, εκδόσεις Υποδομή, 1987

    Ρωσική Πρωτοπορία 1910-1930. Η συλλογή Κωστάκη Τόμοι 1-2, Άννα Καφέτση (επιμ.), Εθνική Πινακοθήκη – Ίδρυμα Α. Σούτσου, εκδ. Αδάμ, 1995

    Matthew Cullerne Bown, Life under Stalin, Holmes & Meier Publishers, London 1991

     Οι Πέντε Εποχές της Ρωσικής Πρωτοπορίας, Μαρία Τσαντσάνογλου (επιμ.), Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, 2008

    Μαρία Τσαντσάνογλου, Ρωσική Εναλλακτική Τέχνη 1956-1988, εκδόσεις ΚΜΣΤ, 2006

    S.A. Mansbach, Modern Art in Eastern Europe – from the Baltic to the Balkans, 1890-1939, Cambridge University Press, 1997

    Orlando Figgs, Ο χορός της Νατάσας. Πολιτισμική ιστορία της Ρωσίας, εκδ. Ηλέκτρα, 2006

    The Cambridge Companion to Modern Russian Culture, Nicholas Rzhevsky (Editor) Cambridge University Press, 2012

    Robert Bideleux, Ian Jeffries, A History of Eastern Europe: Crisis and Change, Routledge, 1998

    Robin Milner-Gulland, Cultural Atlas of Russia and the Soviet Union, Checkmark Books; Rev Sub edition, 1998

    Δημοσιεύσεις


    • Βιβλία (11 εγγραφές)

    Περιλαμβάνει Βιβλία ή/και μονογραφίες σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους. Κεφάλαια ή άρθρα συλλογικών τόμων ή επιμέλεια τόμων σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους.

      2018

      • «Εικονογραφώντας την πορεία από την ήττα στην εποποιία», στο Μαρία Δ. Καγιαδάκη (επιμ.), Χρώματα. Μελέτες για την Τέχνη. Τιμητικός τόμος για τον καθηγητή Μιλτιάδη Μ. Παπανικολάου, εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2018, σ. 163-179
      • «Ρεαλισμός και μοντερνισμός στη σερβική λογοτεχνία: Η περίπτωση του Στέφαν Σρέματς και της Ισιδώρας Σέκουλιτς», έκδ. Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2018

      2016

      • «Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος στα σχολικά εγχειριδια των κρατών της πρώην Γιουγκοσλαβίας», στο Στράτος Δορδανάς, Βασιλική Λάζου, Βαγγέλης Τζούκας, Λάμπρος Φλιτούρης (επιμ.), Κατοχή και βία, 1939-1945. Η ελληνική και ευρωπαϊκή εμπειρία, εκδ. Ασίνη, Αθήνα 2016, σ. 319-336.
      • «Ο ωραίος και γενναίος Φουστανελάς», στο Άρης Γεωργίου (επιμ.), Η Ευζωνική Στολή, η ιστορική διαδρομή της μέσα από τα 40 έργα του Γιάννη Μυλωνά, έκδ. Προεδρία της Ελληνικής Δημοκρατίας-Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, Θεσσαλονίκη 2016, σ. 12-18.

      2015

      • . «Η συμβολή της ιστορικής ζωγραφικής κατά τον 19ο αιώνα στην αφύπνιση εθνικής συνείδησης στη Σερβία», στο Ελένη Γαβρά, Κλεονίκη Γκιούφη, Γεώργιος Π. Τσόντος (επιμ.), Πολιτισμός και χώρος στα Βαλκάνια 17ος -20ος αιώνας, έκδ. Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2015, σ. 451-463.

      2013

      • «Textbooks of Serbia», in Dimitrios B. Goudiras, Maria Rantzou (edit.), The Image of the “Other” the Neighbour in the Educational Systems of Balkan Countries (1998-2013), έκδ. Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2013, σ. 297-305.
      • Μαυρογένη Σταυρούλα (2013), ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ Η περίπτωση των χωρών της πρώην Γιουγκοσλαβίας

      2010

      • Mavrogeni Satvroula (2010) “Macedonian Sarissa and Albanian Eagle: Fyrom's new school textbooks”, στο, Macedonian Identities through Time. Interdisciplinary Approaches, Ioannis Stefanidis, Vlasis Vlasidis, Evangelos Kofos (edit.), pp. 273-293.

      2008

      • Μαυρογένη Σταυρούλα (2008) «Μακεδονική σάρισσα και δικέφαλος αετός: Τα νέα σχολικά εγχειρίδια της ΠΓΔΜ», Ιωάννης Στεφανίδης, Βλάσης Βλασίδης, Ευάγγελος Κωφός (επιμ.), στο Μακεδονικές ταυτότητες στο χρόνο. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις, σ. 437-462.

      2007

      • Mavrogeni Satvroula ( 2007) «FYROM Primary School History Textbooks», στο Iakovos Michailidis (editor), Macedonianism. FYROM’s Expansionist Designs Against Greece, 1944-2006, Athens, pp. 57-76.
      • Μαυρογένη Σταυρούλα (2007) «Τα Σχολικά Εγχειρίδια Ιστορίας της FYROM για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (έκδοσης 2005), στο Ιάκωβος Μιχαηλίδης (επιμ.), Μακεδονισμός. Ιμπεριαλισμός των Σκοπίων 1944-2006, Αθήνα , σ. 57-76
      • Επιστημονικά Περιοδικά (9 εγγραφές)

      Περιλαμβάνει Άρθρα σε διεθνή ή ελληνικά επιστημονικά περιοδικά (με κριτές).

        2019

        • . «Poslednji Grci u Zemunu u delu Isidore Sekulić (Οι τελευταίοι έλληνες του Σεμλίνου στο έργο της Ισιδώρας Σέκουλιτς)», Zbornik Matice Srpske za književnost i jezik. Beograd 2019

        2018

        • «Κατοχή και Τέχνη», ανακοίνωση στο πλαίσιο του προγράμματος με τίτλο, «Τόποι κράτησης και μνήμης. Ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης στην Ελλάδα (1941-1944)», με χρηματοδότηση του Γενικού Προξενείου της Ομοσπονδιακής δημοκρατίας της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη, http://concentrationcampsgreece.web.auth.gr/-/index.php/art/art-wwii

        2015

        • «Το Σλαβικό Έπος του Αλφόνσο Μούχα στο πλαίσιο της διάδοσης των πανσλαβιστικών ιδεών», Fragmenta Hellenoslavica, 2/2015, https://ejournals.lib.auth.gr/fragmenta/article/view/5292, 213-238.
        • «Public Art in FYROM: From Tito to Alexander the Great», Macedonian Studies Journal, Journal of the Australian Institute of Macedonian Studies, (Melbourne, Australia), 2/2015, Issue 1, 63-73.

        2012

        • Μαυρογένη Σταυρούλα: (2012) «Ο ρεαλισμός στη Σερβία και η διδασκαλία στο ελληνόφωνο κοινό», ανακοίνωση στο επιστημονικό συνέδριο με τίτλο «Ζητήματα διδασκαλίας της λογοτεχνίας» που οργάνωσε το Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξεινίων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου, τεύχος 3, σελ.1-10

          Προβολή Δημοσίευσης

        2010

        • Αγγλική μετάφραση του ιδίου άρθρου με τίτλο “Macedonian Sarissa and Albanian Eagle: Fyrom's New School Textbooks”, στο Ioannis Stefanidis, Vlasis Vlasidis, Evangelos Kofos (edit.), Macedonian Identities through Time. Interdisciplinary Approaches, Thessaloniki 2010, pp. 273-293.

        2008

        • «Η εικόνα των Ελλήνων στο έργο του σέρβου λογοτέχνη Στέβαν Σρέματς», στο Δρώμενα και γράμματα σλαβικού πολιτισμού, Θεσσαλονίκη 2008 (διαδικτυακή έκδοση της Σχολής Βαλκανικών Γλωσσών του Ινστιτούτου Μελετών της Χερσονήσου του Αίμου, www.imxa.gr/files/PraktikaDiimeridasSBG.pdf ), σ. 45-56.

        2007

        • Αναδημοσίευση του ίδιου άρθρου στο περιοδικό Άρδην, τεύχ. 67(Νοέμβριος – Δεκέμβριος 2007), 42-47.

        2006

        • Dimitrakopoulou Maria & Mavrogeni Stavroula, (2006) «The acquisition of the impersonal (reflexive) passive in Serbian as an L2: evidence from Greek learners», Primenjena lingvistika 7(2006), (Beograd - Novi Sad), pp. 110-122.
        • Συνέδρια (12 εγγραφές)

        Περιλαμβάνει Άρθρα σε δημοσιευμένα πρακτικά διεθνών ή ελληνικών συνεδρίων (με κριτές).

          2018

          • «Prvi svetski rat u očima grčkog književnika Stratisa Mirivilisa» εισήγηση στο Διεθνές Συνέδριο με θέμα, «Ο Μεγάλος Πόλεμος (1914-1918) Απομνημονεύματα και Στρατιωτικά Ημερολόγια» Niš, 12-13 Οκτωβρίου 2018
          • . «Λιμάνια και θάλασσες στη σερβική εικαστική παραγωγή», εισήγηση στο Διεθνές Συνέδριο με θέμα, «Πόλεις - λιμάνια και θαλάσσιοι δρόμοι στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα (18ος- 21ος αιώνας)», Αθήνα, 22-24 Νοεμβρίου 2018
          • . «Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι και ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος στα σχολικά εγχειρίδια της Σερβίας», εισήγηση στο 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ιστορίας της Εκπαίδευσης με θέμα: «Εκπαίδευση: Κρίσεις και Πόλεμοι», Αλεξανδρούπολη, 20- 22 Απριλίου 2018

          2015

          • «Από την κοινή Παλαιοσλαβική στις σύγχρονες “εθνικές γλώσσες”», στο Αντώνιος Αιμίλιος-Ταχιάος (επιμ.), Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο, Κύριλλος και Μεθόδιος: Το Βυζάντιο και ο κόσμος των Σλάβων, 28-30 Νοεμβρίου 2013, έκδ. Δήμος Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2015, σ. 585-597.

          2013

          • Μαυρογένη Σταυρούλα (2013) «Η Θεσσαλονίκη των σέρβων προσφύγων μέσα από το έργο του λογοτέχνη Μιλούτιν Μπόγιτς», Ανανίας Τσιραμπίδης, Μαρία Καζαντζίδου, Ειρήνη Τελλίδου (επιμ.), Θεσσαλονίκη, πρωτεύουσα των προσφύγων. Οι πρόσφυγες στην πόλη από το 1912 μέχρι σήμερα, σελ. 67-77

          2012

          • . «Τα σερβικά σχολεία της Θεσσαλονίκης στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα», Πρακτικά διεπιστημονικού συνεδρίου με τίτλο, «Η Θεσσαλονίκη τις παραμονές του 1912» που οργάνωσε η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης», Θεσσαλονίκη, 21-23 Σεπτεμβρίου 2012, http://jmth.academia.edu/Departments/%CE%97_%CE%98%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%B7_%CF%83%CF%84%CE%B9%CF%82_%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CE%AD%CF%82_%CF%84%CE%BF%CF%85_1912_THESSALONIKI_ON_THE_EVE_OF_1912/Documents σ. 239-252.
          • Μαυρογένη Σταυρούλα (2012) «Η καλλιτεχνική απεικόνιση του ‘αιγαιατικού’ ζητήματος στο έργο του Kole Manev», ανακοίνωση στο διεθνές συνέδριο με τίτλο «Η Δυτική Μακεδονία: Από την ενσωμάτωση στο ελληνικό κράτος έως σήμερα» που οργάνωσε το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα, 8-11 Νοεμβρίου 2012 (υπό δημοσίευση στα πρακτικά του συνεδρίου).
          • Μαυρογένη Σταυρούλα (2012) «Τα σερβικά σχολεία στη Θεσσαλονίκη», ανακοίνωση στο διεπιστημονικό συνέδριο με τίτλο «Η Θεσσαλονίκη τις παραμονές του 1912» που οργάνωσε η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης», Θεσσαλονίκη, 21-23 Σεπτεμβρίου 2012 (υπό δημοσίευση στα πρακτικά του συνεδρίου).
          • Μαυρογένη Σταυρούλα (2012) «Το έργο του Oton Iveković (1869-1939) στο πλαίσιο της καλλιέργειας της εθνικής κροατικής ταυτότητας», ανακοίνωση στο ΛΓ΄ Πανελλήνιο Ιστορικό Συνέδριο, Θεσσαλονίκη, 25-27 Μαΐου 2012 (υπό δημοσίευση στα πρακτικά του συνεδρίου).

          2011

          • Μαυρογένη Σταυρούλα ( 2011) «Δυνατότητες, κίνητρα και αξιολόγηση της διδασκαλίας της σερβικής γλώσσας στο Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών Φλώρινας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας», Themistokles Gogas and Periklis Tagkas (edit.), Foreign Language Teaching in Tertiary Education III: Current Trends. Conference Proceedings, Αθήνα, σ. 130-142

          2008

          • Μαυρογένη Σταυρούλα (2008) «Η εικόνα των Ελλήνων στο έργο του σέρβου λογοτέχνη Στέβαν Σρέματς», στο Δρώμενα και γράμματα σλαβικού πολιτισμού, Θεσσαλονίκη (διαδικτυακή έκδοση της Σχολής Βαλκανικών Γλωσσών του Ινστιτούτου Μελετών της Χερσονήσου του Αίμου, www.imxa.gr/files/PraktikaDiimeridasSBG.pdf), σ. 45-56.

            Προβολή Δημοσίευσης

          2007

          • Μαυρογένη Σταυρούλα (2007) «Οι περιπέτειες μιας γλώσσας», Διαστάσεις της μετάβασης και η ευρωπαϊκή προοπτική των χωρών της Βαλκανικής. Α΄ Επιστημονικό συνέδριο. Πρακτικά, σ. 719-738
          • Άλλα (8 εγγραφές)

          Περιλαμβάνει Παρουσιάσεις σε διεθνή ή ελληνικά συνέδρια χωρίς δημοσίευση σε πρακτικά.

            2013

            • «Ο σερβικός και κροατικός εθνικισμός μέσα από την τέχνη και τη λογοτεχνία του 19ου αιώνα» ανακοίνωση στο σεμινάριο με θέμα, «Εθνικά Κινήματα και Εθνικά Κράτη: Η Μεγάλη Ιδέα» (21 Φεβρουαρίου 2013), που οργάνωσε το Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών, το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και τα Γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης υπό τον γενικό τίτλο «Αειφορική Διαχείριση των Ιστορικών Μαρτυριών», Θεσσαλονίκη, 27 Φεβρουαρίου έω
            • «Η ζωγραφική παραγωγή της Θεσσαλονίκη», ανακοίνωση στο σεμινάριο με θέμα «Θεσσαλονίκη, Το πρόσωπο μιας πόλης μέσα στην Τέχνη» (20 και 21 Μαρτίου 2013), που οργάνωσε το Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών, το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και τα Γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης υπό τον γενικό τίτλο «Αειφορική Διαχείριση των Ιστορικών Μαρτυριών», Θεσσαλονίκη, 27 Φεβρουαρίου έως 3 Απριλίου 2013
            • «Η διαχείριση της ιστορίας στα σχολικά εγχειρίδια των Βαλκανικών κρατών», ανακοίνωση στο σεμινάριο «Η Ελλάδα των Βαλκανίων, τα Βαλκάνια των Ελλήνων» (26 Μαρτίου 2013) που οργάνωσε το Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών, το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και τα Γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης υπό τον γενικό τίτλο «Αειφορική Διαχείριση των Ιστορικών Μαρτυριών», Θεσσαλονίκη, 27 Φεβρουαρίου έως 3 Απριλίου 2013
            • «ʼνθρωποι και τόποι στη δίνη του πολέμου. Το παράδειγμα του Κενάν Μεσαρέ» ανακοίνωση στην ημερίδα «Διαλεκτική σχέση αξιών-Περιβαλλοντική Κρίση» που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχη στο Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης και οργανώθηκε από το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και τα Γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, Κωνσταντινούπολη, 1 Μαρτίου 2013
            • «Η ιστορία στα σχολικά εγχειρίδια των βαλκανικών κρατών», ανακοίνωση στην επιμορφωτική ημερίδα «Η διδασκαλία της ιστορίας» που οργάνωσε το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και η Περιφερειακή Διεύθυνση της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 11 Απριλίου 2013

            2012

            • «Στερεότυπα και εθνικισμός στα σχολικά εγχειρίδια των Βαλκανίων», ανακοίνωση στην ημερίδα με θέμα, «Διδάσκοντας και εξερευνώντας την Ιστορία του Τόπου μας» που οργάνωσε η Περιφερειακή Διεύθυνση Π.Ε. & Δ.Ε. Δυτικής Μακεδονίας, 5 Δεκεμβρίου 2012

            2011

            • «Ο Χριστόφορος Ζεφάροβιτς: Τα προσκυνητάρια», ανακοίνωση στο επιστημονικό συνέδριο Σλαβικών και Βαλκανικών Σπουδών με θέμα, «Ο ελληνικός πολιτισμός, ο κόσμος των Σλάβων και τα Βαλκάνια», που οργάνωσε το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Σπουδές στις γλώσσες και τον πολιτισμό των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης» του Τμήματος Βαλκανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα 12-13 Μαΐου 2011

            2009

            • Κωνσταντίνος Κατσάνος (επιμ.), Το Μακεδονικό και η Γιουγκοσλαβία. Πλήρη τα απόρρητα γιουγκοσλαβικά έγγραφα 1950-1967, (μετάφραση εγγράφων: Σταυρούλα Μαυρογένη), Θεσσαλονίκη 2009