Μπουτσιούκη Σοφία
  • 2310 891.402
  • sofiab uom.edu.gr
  • Γραφείο: ΚΖ, 325

    Μπουτσιούκη Σοφία

    Επίκουρη Καθηγήτρια
    Τμήμα Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών


    Γνωστικό Αντικείμενο

    Στρατηγικός σχεδιασμός πολιτικών εκπαίδευσης, απασχόλησης και πολιτισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση

    Βιογραφικό
    Ακαδημαϊκοί Τίτλοι
    • Πτυχίο Ιστορίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
    • Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στη Σύγχρονη Ιστορία, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
    • Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στην Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
    • Διδακτορικό Δίπλωμα, Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
    Ερευνητικά Ενδιαφέροντα
    • Ευρωπαϊκές πολιτικές
    • Πολιτικές εκπαίδευσης
    • Πολιτικές απασχόλησης
    • Πολιτιστική πολιτική
    • Πολιτιστική διπλωματία
    • Επιχειρηματικότητα και καινοτομία
    • Πολιτικές νεολαίας
    • Κοινωνική πολιτική της Ε.Ε.
    • Πολιτική και Θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης

    Διδασκόμενα Μαθήματα


    • ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
      (Δ26015)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    IES

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ KAI ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    Η διαχρονική σημασία της εκπαιδευτικής πολιτικής στο σχεδιασμό και την εφαρμογή μεγάλου εύρους πρωτοβουλιών και δράσεων σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο είναι αναμφίβολη. Οι σύγχρονες εξελίξεις έχουν συμβάλει στην περαιτέρω αναβάθμιση του ρόλου της. Γι' αυτό το λόγο η μελέτη επίκαιρων ζητημάτων της εκπαιδευτικής πολιτικής αποκτά νέο ενδιαφέρον. Στο μάθημα αναλύονται το βασικό θεωρητικό πλαίσιο της διαμόρφωσης της εκπαιδευτικής πολιτικής, καθώς και οι εξειδικευμένες στρατηγικές και πολιτικές διαφόρων διεθνών οργανισμών και της Ε.Ε. σε θέματα εκπαίδευσης, επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, και δια βίου μάθησης με έμφαση στις κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις τους. Ιδιαίτερη εστίαση γίνεται σε ειδικότερα θέματα, όπως η ποιότητα και η πιστοποίηση της εκπαίδευσης, η επένδυση στην εκπαίδευση και οι επιπτώσεις της σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο, η διαχείριση των εκπαιδευτικών πόρων, η διαμόρφωση και διεθνοποίηση της αγοράς εκπαιδευτικών υπηρεσιών, η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, κλπ. Το μάθημα προσεγγίζοντας ειδικές θεματικές της διεθνούς και της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής αποσκοπεί στη διαμόρφωση από τους φοιτητές του κατάλληλου γνωστικού υποβάθρου και στην ανάπτυξη από μέρους τους της ικανότητας να δρουν ως φορείς σχεδιασμού, εφαρμογής και διαχείρισης σχετικών πολιτικών και δράσεων κατά τη δραστηριοποίησή τους στην αγορά εργασίας.

    Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

    - Γνώση και ανάλυση των βασικών θεωρητικών προσεγγίσεων που αναφέρονται στην εκπαιδευτική πολιτική και διάκριση των διαφορών τους.

    - Κατανόηση των βασικών εννοιών που αναφέρονται στο πεδίο της εκπαίδευσης και περιγραφή των μεταξύ τους διασυνδέσεων.

    - Περιγραφή της εκπαιδευτικής πολιτικής διαφόρων διεθνών οργανισμών.

    - Περιγραφή της εκπαιδευτικής πολιτικής της Ε.Ε., κατανόηση των συνθηκών κάτω από τις οποίες διαμορφώνεται και αξιοποίηση των ευρωπαϊκών μηχανισμών που αναπτύσσονται στο πλαίσιό της.

    - Κριτική ανάλυση της επίδρασης που ασκείται στις εθνικές εκπαιδευτικές πολιτικές από τις πρωτοβουλίες των διεθνών οργανισμών και της Ε.Ε.

    - Αναγνώριση και ανάλυση των βασικών κοινωνικών και οικονομικών παραμέτρων του σχεδιασμού και της εφαρμογής εκπαιδευτικής πολιτικής.

    - Αναγνώριση επαγγελματικών ευκαιριών σε διεθνείς και εθνικούς οργανισμούς και φορείς σχεδιασμού και άσκησης εκπαιδευτικής πολιτικής.

    - Ανάπτυξη του απαραίτητου πλαισίου γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, ώστε ως απόφοιτοι να είναι σε θέση να συμμετέχουν σε δράσεις διαχείρισης εκπαιδευτικών πολιτικών ως ερευνητές, ως πολίτες και ως επαγγελματίες.

    • ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΣΥΝΔΡΟΜΗΣ
      (ΔΕ4016)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    IES

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ KAI ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    Η ύλη του μαθήματος διακρίνεται σε τρία μέρη. Το πρώτο αφορά μια γενικότερη θεωρητική προσέγγιση της έννοιας της σύγκλισης και άλλων συναφών εννοιών, όπως ο συντονισμός και η εναρμόνιση, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το δεύτερο μέρος εστιάζει στις πολιτικές οικονομικής σύγκλισης που έχει υιοθετήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως η Κοινή και Ενιαία Αγορά, η Τελωνιακή Ένωση, η Οικονομική και Νομισματική Ένωση, η Φορολογική Πολιτική και η επίδραση αυτών στο συντονισμό των δημοσιονομικών πολιτικών των κρατών-μελών, όπως αυτός έχει αποτυπωθεί στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζονται θέματα όπως ο φορολογικός ανταγωνισμός στην ΕΕ, η αναγκαιότητα δημοσιονομικών κανόνων στα πλαίσια της ΟΝΕ, και η διαχείριση των όρων του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, όπως το δημόσιο έλλειμμα και το δημόσιο χρέος. Κατά την ανάλυση έμφαση δίδεται τόσο τις πολιτικές όσο και στις οικονομικές πτυχές αυτών των θεμάτων. Το τρίτο μέρος αφορά στη διεθνή χρηματοδοτική δραστηριότητα της ΕΕ. Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζονται τα διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία που αξιοποιούνται για αναπτυξιακή ή ανθρωπιστική βοήθεια όπως π.χ. το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάπτυξης, η Συμφωνία της Κοτονού (πρωην συμβάσεις Λομέ), το Ταμείο Εγγυήσεων για εξωτερικές δράσεις, τα αυτοτελή προγράμματα όπως MEDA, ALA, TACIS, CARDS, και οι μορφές της χρηματοδοτικής υποστήριξης (δάνεια, εγγυήσεις δανείων, άμεσες πληρωμές ως επιχορηγήσεις, δωρεές ή χορηγίες, κλπ) μαζί με το πολιτικό πλαίσιο σχεδιασμού και υλοποίησης των σχετικών δράσεων.

    Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

    - Θεωρητική προσέγγιση και ορισμός των εννοιών της σύγκλισης, του συντονισμού και της εναρμόνισης στο πλαίσιο της Ε.Ε.

    - Γνώση και δυνατότητα κριτικής ανάλυσης του περιεχομένου του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

    - Ικανότητα ανάλυσης των πολιτικών οικονομικής σύγκλισης της Ε.Ε. και περιγραφής των επιδράσεων που ασκούν στις δημοσιονομικές πολιτικές των κρατών μελών.

    - Ολοκληρωμένη γνώση του πολιτικού πλαισίου γύρω από το οποίο οικοδομούνται και υλοποιούνται οι δράσεις αναπτυξιακής ή ανθρωπιστικής βοήθειας της Ε.Ε. και κατανόηση του θεσμικού πλαισίου που διαμορφώνεται για τους συγκεκριμένους σκοπούς.

    - Περιγραφή των διαφόρων χρηματοδοτικών εργαλείων, καθώς και των μορφών χρηματοδοτικής υποστήριξης που αξιοποιούνται από την Ε.Ε. για την παροχή αναπτυξιακής ή ανθρωπιστικής βοήθειας προς τρίτες χώρες.

    - Αναγνώριση επαγγελματικών ευκαιριών σε διεθνείς φορείς σχεδιασμού και άσκησης των συγκεκριμένων πολιτικών.

    - Ανάπτυξη των απαραίτητων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, ώστε ως απόφοιτοι να είναι σε θέση να συμμετέχουν σε σχετικές διαχειριστικές δράσεις ως ερευνητές ή ως επαγγελματίες. 

    • ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΝΕΟΛΑΙΑ
      (ΝΕΠ0201)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

    Κωδικός Τμήματος
    ΜΕΠΝ

    Τμήμα
    Π.Μ.Σ. ΣΤΙΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    Περιγραφή

    Η περιγραφή του μαθήματος δεν είναι διαθέσιμη

    • ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
      (ΝΕΠ0103)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

    Κωδικός Τμήματος
    ΜΕΠΝ

    Τμήμα
    Π.Μ.Σ. ΣΤΙΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    Περιγραφή

    Η περιγραφή του μαθήματος δεν είναι διαθέσιμη

    • ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ (ΜΑΘΗΜΑ ΕΔΡΑΣ JEAN MONNET)
      (ΔΕ5007-1)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    IES

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    Το μάθημα εστιάζει στη λειτουργία των κανόνων και του προϋπολογισμού της ΕΕ ως
    ένα εργαλείο υποστήριξης των διαρθρωτικών αλλαγών που υλοποιούν τα κράτη μέλη
    στο πλαίσιο των Εθνικών Προγραμμάτων Μεταρρύθμισης. Το μάθημα διακρίνεται σε
    δυο μέρη:
    Στην αρχή του πρώτου μέρους εξετάζεται το θεωρητικό υπόβαθρο της ρυθμιστικής
    διακυβέρνησης, η έννοια της ρύθμισης ως εργαλείο εφαρμογής πολιτικών, καθώς και τα
    είδη και τα μέσα της ρύθμισης. Αυτή η εξέταση εμβαθύνεται περισσότερο με αναφορά
    στο θεσμικό και νομικό πλαίσιο της ΕΕ. Το σχήμα της δημοσιονομικής διακυβέρνησης
    της ΕΕ επίσης αποτελεί αντικείμενο εξέτασης. Βασικό στοιχείο του μαθήματος είναι η
    ανάλυσης της πιστοποίησης συμβατότητας μεταξύ ρυθμιστικής και δημοσιονομικής
    διακυβέρνησης στην ΕΕ, ενώ αναφορά γίνεται και στο σχήμα ελέγχου τήρησης των
    ρυθμίσεων σε θεσμικό και δημοσιονομικό επίπεδο.
     Το δεύτερο μέρος του μαθήματος περιλαμβάνει την ανάλυση του συνολικού
    πλαισίου που έχει θεσπίσει η ΕΕ ώστε τα κράτη μέλη να διαμορφώσουν και να
    υλοποιήσουν τις εθνικές πολικές μεταρρύθμισης (Στρατηγική Λισσαβόνας εως το
    2010, Ευρώπη 2020 από το 2010). Δίδεται έμφαση στις επιλογές που κάνουν τα
    Κράτη Μέλη στο πλαίσιο των εθνικών προγραμμάτων μεταρρύθμισης. Το μάθημα
    περιλαμβάνει μια ανάλυση της διαχείρισης των πόρων που διαθέτει η ΕΕ προς τα
    κράτη μέλη ώστε να τα υποστηρίξει στην υλοποίηση των εθνικών προγραμμάτων
    μεταρρύθμισης.

    Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

    - Ορισμός των διαρθρωτικών πολιτικών και αναφορά των κυριότερων από αυτές.

    - Ανάλυση της διαχρονικής εξέλιξης των διαρθρωτικών δράσεων στην Ευρώπη.

    - Ικανότητα περιγραφής των μηχανισμών και των εργαλείων άσκησης εποπτείας και εφαρμογής διαρθρωτικών πολιτικών στην Ε.Ε.

    - Ανάπτυξη των απαραίτητων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, ώστε ως απόφοιτοι να είναι σε θέση να συμμετέχουν σε δράσεις διαχείρισης διαρθρωτικών πολιτικών ως ερευνητές, ως πολίτες και ως επαγγελματίες. 

    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ: ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
      (Δ1-27014)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    IES

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    Το μάθημα αποσκοπεί στην εισαγωγή των φοιτητών στο ευρύ πεδίο της ευρωπαϊκής κοινωνικής πολιτικής και στην καθοδήγηση της μελέτης τους σε ζητήματα που αναδύονται υπό την επίδραση των διεθνών εξελίξεων. Ιδιαίτερη έμφαση αποδίδεται σε θεματικές που συνδέονται με την τρέχουσα επικαιρότητα, με στόχο την εξοικείωση των φοιτητών με τις προοπτικές των κοινωνικών πολιτικών στην Ευρώπη, αλλά και την ανταπόκρισή τους στις προκλήσεις που παρουσιάζει η μελλοντική μετάβασή τους ως αποφοίτων στην αγορά εργασίας. Περιγράφεται το βασικό εννοιολογικό και θεωρητικό πλαίσιο και παρουσιάζονται συγκριτικά διαφορετικά συστήματα κοινωνικής πολιτικής, με στόχο την καλύτερη κατανόηση και αποτίμηση των προβληματισμών που τίθενται κάθε φορά σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο. Προσεγγίζεται η σχέση μεταξύ της κοινωνικής πολιτικής και της ευρωπαϊκής ενοποίησης, περιγράφεται η διαχρονική αναζήτηση ενός κοινού ευρωπαϊκού πλαισίου κοινωνικής πολιτικής και αναλύονται το σχετικό ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο και οι μηχανισμοί. Το μάθημα εστιάζει ιδιαίτερα στην ανάδειξη των ευρωπαϊκών πολιτικών και πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση των κοινωνικών ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού και την επίτευξη κοινωνικής συνοχής, καθώς και σε ειδικότερα επίκαιρα ζητήματα της κοινωνικής πολιτικής στην Ευρώπη (απασχόληση, κοινωνία των πολιτών, Μ.Κ.Ο., κοινωνική ευθύνη, κοινωνική οικονομία και κοινωνική επιχειρηματικότητα, συστήματα κοινωνικής ασφάλισης και υγείας, κλπ.).

    Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

    - Ορισμός του πεδίου της κοινωνικής πολιτικής και περιγραφή των συνθηκών που το διαμορφώνουν διαχρονικά.   

    - Γνώση και δυνατότητα ανάλυσης των βασικών θεωρητικών προσεγγίσεων που αναφέρονται στην κοινωνική πολιτική  και διάκρισης των διαφορών τους.

    - Κατανόηση των βασικών εννοιών του πεδίου της κοινωνικής πολιτικής, περιγραφή των επιμέρους κατηγοριοποιήσεών τους και ορισμός των μεταξύ τους διασυνδέσεων.

    - Ανάλυση της πολιτικής της Ε.Ε. και διαφόρων διεθνών οργανισμών σε ζητήματα κοινωνικής πολιτικής και κατανόηση των επιδράσεων που ασκείται στις εθνικές πολιτικές.

    - Γνώση του θεσμικού πλαισίου και δυνατότητα αξιολόγησης των κυριότερων πρωτοβουλιών και δράσεων που αναπτύσσονται στην Ευρώπη για θέματα κοινωνικού ενδιαφέροντος.

    - Ικανότητα αξιοποίησης των μηχανισμών και των εργαλείων άσκησης κοινωνικής πολιτικής που διαμορφώνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

    - Αναγνώριση και ανάλυση των βασικών κοινωνικών και οικονομικών παραμέτρων σημαντικών κοινωνικών ζητημάτων, όπως: απασχόληση και ανεργία, υγεία, κοινωνική ασφάλιση, κοινωνία των πολιτών και κοινωνική ευθύνη, κοινωνική οικονομία και κοινωνική επιχειρηματικότητα.

    - Αναγνώριση επαγγελματικών ευκαιριών σε διεθνείς και εθνικούς οργανισμούς και φορείς σχεδιασμού και άσκησης κοινωνικής πολιτικής

    - Ανάπτυξη των απαραίτητων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, ώστε να είναι σε θέση να συμμετέχουν σε δράσεις διαχείρισης κοινωνικών πολιτικών ως ερευνητές, ως πολίτες και ως επαγγελματίες. 

    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ
      (ΣΕ0501)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    ESP

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

    Περιγραφή

    Μαθησιακά Αποτελέσματα

    • Ορισμός του πεδίου της κοινωνικής πολιτικής και περιγραφή των συνθηκών που την διαμορφώνουν διαχρονικά. 
    • Ανάλυση των βασικών θεωρητικών προσεγγίσεων για την κοινωνική πολιτική  και αναγνώριση των διαφοροποιήσεών τους.
    • Κατανόηση των βασικών εννοιών της κοινωνικής πολιτικής και της δια βίου μάθησης, περιγραφή επιμέρους κατηγοριοποιήσεων και καθορισμός των μεταξύ τους διασυνδέσεων.
    • Ανάλυση της πολιτικής και των κατευθυντήριων γραμμών της Ε.Ε. και διαφόρων διεθνών οργανισμών σε ζητήματα κοινωνικής πολιτικής και δια βίου μάθησης και κατανόηση της επίδρασης που ασκούν στις εθνικές πολιτικές.
    • Ικανότητα αξιοποίησης των μηχανισμών  που διαμορφώνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο και αφορούν την κοινωνική πολιτική και τη δια βίου μάθηση.
    • Ανάλυση των βασικών κοινωνικών και οικονομικών παραμέτρων κοινωνικών ζητημάτων, όπως: απασχόληση και ανεργία, υγεία, κοινωνική ασφάλιση, κοινωνία των πολιτών και κοινωνική ευθύνη, κοινωνική οικονομία και κοινωνική επιχειρηματικότητα.
    • Απαρίθμηση των φορέων άσκησης κοινωνικής πολιτικής, καθώς και των φορέωνπαροχής και εποπτείας της δια βίου μάθησης, και αξιολόγηση της δράσης τους.
    • Ανάπτυξη των απαραίτητων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, ώστε οι φοιτητές να είναι σε θέση να συμμετέχουν σε δράσεις διαχείρισης κοινωνικών πολιτικών ως ερευνητές, ως πολίτες και ως επαγγελματίες.

    Περιεχόμενο Μαθήματος

    Τα πεδία της Κοινωνικής Πολιτικής και της Δια Βίου Μάθησης είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τα σύγχρονα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα τόσο σε επίπεδο εθνικό (κράτος) όσο και υπερεθνικό (Ευρωπαϊκή Ένωση, διεθνής κοινωνία). Το μάθημα έχει ως σκοπό την εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές έννοιες των δύο πεδίων, ενταγμένων στο ευρύτερο κοινωνικοοικονομικό και πολιτικό πλαίσιο. Η προσέγγιση γίνεται στη βάση του θεωρητικού στοχασμού που έχει αναπτυχθεί, καθώς και της ανάλυσης των βασικών παραμέτρων των φαινομένων και των δράσεων που συνδέονται με αυτές, όπως διαμορφώνονται και μετεξελίσσονται στο σύγχρονο περιβάλλον. Ιδιαίτερη έμφαση αποδίδεται σε θεματικές που συνδέονται με την τρέχουσα επικαιρότητα, αλλά και με την ανάγκη ανταπόκρισης των φοιτητών στις προκλήσεις που παρουσιάζει η μετάβασή τους στην αγορά εργασίας.

    Το μάθημα συζητά τα εξής θέματα:

    • Σύγχρονο κοινωνικοοικονομικό πλαίσιο ανάπτυξης της κοινωνικής πολιτικής.
    • Κοινωνική Πολιτική: έννοια, περιεχόμενο, εμπλεκόμενα μέρη (stakeholders). Σχετικές έννοιες: ανάγκη, ευημερία, κράτος πρόνοιας. Αρχές και αξίες της κοινωνικής πολιτικής (ατομική και κοινωνική ευημερία, αλληλεγγύη, δικαιώματα, δικαιοσύνη, ελευθερία, δημοκρατία).
    • Ιστορική εξέλιξη της κοινωνικής πολιτικής.
    • Θεωρητικό πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής και του κράτους πρόνοιας. Μοντέλα κράτους πρόνοιας. Κριτική προσέγγιση του κράτους πρόνοιας.
    • Διεθνείς Οργανισμοί και κοινωνική πολιτική: Συμβούλιο της Ευρώπης, ΟΟΣΑ, Παγκόσμια Τράπεζα, ΔΝΤ, Διεθνής Οργάνωση Εργασίας.
    • Ευρωπαϊκή Ένωση: θεσμικό πλαίσιο, μηχανισμοί και εργαλεία άσκησης κοινωνικής πολιτικής. Ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο.
    • Η απασχόληση ως πεδίο κοινωνικής πολιτικής.
    • Κοινωνική οικονομία και κοινωνική επιχειρηματικότητα.
    • Η κοινωνική ασφάλιση και η υγεία ως πεδία κοινωνικής πολιτικής.
    • -Εννοιολογικό πλαίσιο της δια βίου μάθησης.
    • Η δια βίου μάθηση στην πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
    • Δια βίου μάθηση: κοινωνικές και οικονομικές παράμετροι.
    • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ (ΕΔΡΑ UNESCO)
      (ΔΕ4011-1)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    IES

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΘΝΩΝ KAI ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    Το μάθημα επιχειρεί μία ιχνηλάτηση της σημασίας της Πολιτιστικής Διπλωματίας, όπως αυτή συναρτάται με την άσκηση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, στα πλαίσια των διεθνών σχέσεων και των διεθνών οργανισμών. Στις αρχικές εισαγωγικές διαλέξεις θα αναλυθεί η έννοια της πολιτιστικής διπλωματίας και θα αναδιφηθεί ιστορική της εξέλιξη καθώς και η ανάλυση του περιεχομένου και των φορέων της. Στην συνέχεια θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην Ελληνική διμερή πολιτιστική διπλωματία και πως αυτή ασκείται ( Υπ.Εξ., Υπουργείο Τουρισμού, Υπουργείο Παιδείας, Οικουμενικό Πατριαρχείο κ.ο.κ.) ενώ θα γίνει μια ενδεικτική αναφορά στην πολιτιστική διπλωματία άλλων κρατών (π.χ. Γαλλία, ΗΠΑ, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο κ.ο.κ.).
    Το δεύτερο μέρος των διαλέξεων θα αφορά την πολυμερή πολιτιστική διπλωματία και τους οργανισμούς και τα φόρα στα πλαίσια των οποίων αυτή ασκείται. Θα αναδειχθεί ο ρόλος της UNESCO, της ΕΕ και του Συμβουλίου της Ευρώπης αλλά και άλλων θεσμών στο πεδίο αυτών όπως ο Πολιτιστικός διάλογος Ευρώπης-Ασίας(ASEM). Τέλος το ακροατήριο θα εισαχθεί σε μια σειρά από σύνθετα ζητήματα που αφορούν το διεθνές περιβάλλον και τις σύγχρονες προκλήσεις, την σύγκρουση των πολιτισμών αλλά και τον διαπολιτισμικό και διαθρησκευτικό διάλογο.

    Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα


    - Ικανότητα περιγραφής του θεσμικού πλαισίου και της πολιτικής των εθνικών αρχών και φορέων σε ζητήματα πολιτιστικής διπλωματίας.

    - Γνώση και ανάλυση της άσκησης πολιτιστικής διπλωματίας σε διμερές επίπεδο. 

    - Ικανότητα περιγραφής του συμβατικού πλαισίου και της πολιτικής της UNESCO, της Ε.Ε., του Συμβουλίου της Ευρώπης και άλλων υπερεθνικών οργανισμών σε ζητήματα πολιτιστικής διπλωματίας.

    - Γνώση και ανάλυση των κυριότερων διεθνών συμβάσεων που αναφέρονται σε ζητήματα πολιτιστικής διπλωματίας. 

    - Κατανόηση των δυσκολιών άσκησης πολιτιστικής διπλωματίας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και προβολή τρόπων αντιμετώπισης των παραβιάσεων του υφιστάμενου πλαισίου.

    - Αναγνώριση και ανάλυση των βασικών κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων των πρωτοβουλιών και των δράσεων της πολιτιστικής διπλωματίας των εθνικών αρχών και των υπερεθνικών οργανισμών. 

    - Αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της άσκησης πολιτιστικής διπλωματίας. 

    • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ
      (ΝΕΠ0203)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

    Κωδικός Τμήματος
    ΜΕΠΝ

    Τμήμα
    Π.Μ.Σ. ΣΤΙΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    Περιγραφή

    Η περιγραφή του μαθήματος δεν είναι διαθέσιμη

    Δημοσιεύσεις


    • Βιβλία (5 εγγραφές)

    Περιλαμβάνει Βιβλία ή/και μονογραφίες σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους. Κεφάλαια ή άρθρα συλλογικών τόμων ή επιμέλεια τόμων σε διεθνείς ή ελληνικούς εκδοτικούς οίκους.

      2017

      • Boutsiouki, S. (2017). The course towards the democratic recognition of qualifications in the EU and the European mechanisms (EQF, ECVET, EQAVET, ESCO): a critical approach. In Despoina Anagnostopoulou (ed.) (2017), Democracy, citizenship and equality in the European Union. Publications of the Jean Monnet Chair of the University of Macedonia, v. 2 (p. 152-181). Thessaloniki: University of Macedonia Publications
      • «Ευρωπαϊκή πολιτική στην εκπαίδευση. Από τη Στρατηγική της Λισαβόνας στη Στρατηγική Ευρώπη 2020». Θεσσαλονίκη: Κ. & Μ. Αντ. Σταμούλη, 2017

      2015

      • «Πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις της Πολιτιστικής Διπλωματίας». Στο Νικόλαος Βασιλειάδης και Σοφία Μπουτσιούκη (επιμ.) (2015). Πολιτιστική Διπλωματία. Ελληνικές και Διεθνείς διαστάσεις. Κεφάλαιο 6 (σ. 129-158). ΣΕΑΒ, 2015.
      • «Πολυμερής Πολιτιστική Διπλωματία. Το Συμβούλιο της Ευρώπης και η Ευρωπαϊκή Ένωση». Στο Νικόλαος Βασιλειάδης και Σοφία Μπουτσιούκη (επιμ.) (2015). Πολιτιστική Διπλωματία. Ελληνικές και Διεθνείς διαστάσεις. Κεφάλαιο 5 (σ. 95-127). ΣΕΑΒ, 2015.
      • «Πολυμερής Πολιτιστική Διπλωματία. Διεθνείς οργανισμοί και διεθνείς πρωτοβουλίες». Στο Νικόλαος Βασιλειάδης και Σοφία Μπουτσιούκη (επιμ.) (2015). Πολιτιστική Διπλωματία. Ελληνικές και Διεθνείς διαστάσεις. Κεφάλαιο 4 (σ. 61-94). ΣΕΑΒ, 2015.
      • Επιστημονικά Περιοδικά (13 εγγραφές)

      Περιλαμβάνει Άρθρα σε διεθνή ή ελληνικά επιστημονικά περιοδικά (με κριτές).

        2019

        • Skiadas, D., Boutsiouki, S. and Ftaklaki, E. (2019). Multilevel governance potential for cultural tourism in Greece – The case of the Region of South Aegean. Journal of Tourism Research, 22, 5-22

        2017

        • Boutsiouki, S. (2017). European Youth Guarantee: a new pathway for the transition of young people to the labour market?. EAST-WEST Journal of Economics and Business, XX (1), 19-40.
        • «European Youth Guarantee: a new pathway for the transition of young people to the labour market?». EAST-WEST Journal of Economics and Business, Vol. XX, No 1, 19-40, 2017.

        2016

        • Boutsiouki, S. (2016). International mobility schemes in higher education: options organised by students for students. Advances in Management & Applied Economics, 6 (3), 1746.
        • Skiadas, D. and Boutsiouki, S. (2016). Inclination of university students towards entrepreneurship: a Greek case study. Journal of Basic and Applied Research International, 16 (4), 247-264.
        • Boutsiouki, S. (2016). Changing political discourses in the EU: reinventing youth potential. International Journal of Employment Studies, 24 (2), 35-55.
        • «International mobility schemes in higher education: options organised by students for students». Advances in Management & Applied Economics, 6 (3), 17-46, 2016.
        • «Changing political discourses in the EU: reinventing youth potential». International Journal of Employment Studies, Vol. 24, No. 2, 35-55, 2016.

        2015

        • «Challenging transformations in the Greek VET system with an employment focus». Management Education: An International Journal, 15 (2) (June), 11-30, 2015.

        2014

        • «Policy transformations and institutional interventions regarding VET in an employment-oriented European Union». Review of European Studies, Vol. 6, No.1 (March), 201-217, 2014.

        2010

        • «Dynamics and potentiality of postgraduate students regarding lifelong learning. A Greek case». International Education Studies, Vol. 3, No.1 (February), 3-16, 2010.
        • «In search of wellbeing - Aspirational and functional purposes of learning of Greek postgraduates». LLinE (Lifelong Learning in Europe), Vol. XV, 2/2010, 72-84, 2010.

        • «European policy on culture and prospective synergies: a mission not so impossible». International Journal of Cultural and Digital Tourism (υπό έκδοση).
        • Συνέδρια (17 εγγραφές)

        Περιλαμβάνει Άρθρα σε δημοσιευμένα πρακτικά διεθνών ή ελληνικών συνεδρίων (με κριτές).

          2018

          • Boutsiouki, S. and Koutsoupias, N. (2018). Indicators of performance of the Mediterranean countries of the European Union with economic and social dimensions: a research proposal with the Multidimensional Data Analysis methods. In Aristidis Bitzenis & Panagiotis Kontakos (eds.) (2018), International Conference on International Business ICIB 2017-2018 proceedings (Thessaloniki, Greece, 19-22.05.2017 and 17-20.05.2018). Laboratory on International Relations and European Integration.
          • Boutsiouki, S. (2018). European policy on culture and prospective synergies: a mission not so impossible. In V. Katsoni and K. Velander (eds), Innovative Approaches to Tourism and Leisure. Springer Proceedings in Business and Economics Series. Volume with selected papers from the 4th International IACuDiT Conference «Innovative approaches to tourism and leisure. Culture, places and narratives in a sustainability context» (Athens, Greece, 25-27.05.2017).

          2017

          • Koutsoupias, N. and Boutsiouki, S. (2017). European indicators of education, lifelong learning and labour market: an exploration proposal with the Multidimensional Data Analysis methods. In E. Karaiskou, G. Koutromanos, I. Voutsinas, P. Pegkas, P. Prontzas, G. Rentifis and M. Solaki (eds.), Proceedings of the 1st Panhellenic Scientific Conference with international participation «Greece-Europe 2020: Education, Lifelong Learning, Research, Innovation and Economy» (Athens, Greece, 01-03.07.2016), 409-423, Athens: Greek Institute of Economics of Education & Lifelong Learning, of Research & Innovation.
          • "Prioritising youth in the national policy agendas: the role of the Youth Guarantee in three European countries". In Conference proceedings of 21st Eurasia Business and Economics Society (EBES), Vol. 2, 1049-1070, 2017.
          • "The implementation of the European Youth Guarantee: a step forward for Malta and Spain". In D. Petropoulos and G. Kyriazopoulos (eds.) (2017), Conference proceedings of 2nd International Conference of Development and Economy (ICODECON), 284-300, 2017.
          • "Ερευνητική προσέγγιση της πρακτικής άσκησης στο διεθνές περιβάλλον: μαθησιακές και κοινωνικές διαστάσεις" Σε συλλογικό τόμο επιλεγμένων εργασιών του 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης "Εκπαίδευση & Κοινωνία την εποχή της κρίσης", 2017 (υπό έκδοση).
          • "Ευρωπαϊκοί δείκτες εκπαίδευσης, δια βίου μάθησης και αγοράς εργασίας: πρόταση διερεύνησης με Μεθόδους Πολυδιάστατης Ανάλυσης" (συνεργασία με τον κ. Ν. Κουτσουπιά). Στα Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιου Επιστημονικού Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή "Ελλάδα-Ευρώπη 2020: Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα, Καινοτομία και Οικονομία", 409-423. Αθήνα: INOEK, 2017.
          • "Planning and implementing youth policies: A critical approach of the Youth Guarantee in GREECE". In Conference proceedings of 35th International Labour Process Conference (ILPC 2017) "Reconnecting Work and Political Economy" (e-proceedings), 2017.

          2016

          • "From learning to practice: walking a fine line? EU policy on school-to-work transition and the concept of apprenticeships". In Aristidis Bitzenis and Vasileios A. Vlachos (eds.) (2016), International Conference on International Business ICIB 2015 & 2016 proceedings, 138-150. Laboratory on International Relations and European Integration.

          2015

          • "Female entrepreneurship in a two-speed European Union: Please, mind the gap!" In Aristidis Bitzenis and Vasileios A. Vlachos (eds.) (2015), International Conference on International Business ICIB 2014 proceedings, 333-351. Laboratory on International Relations and European Integration, 2015.
          • The employment of immigrants in Greece and the economic crisis". In Conference proceedings of Hellenic Open Business Administration (HOBA) International Conference 2015.
          • "Youth transition to the labour market and entrepreneurial dynamics: can a spark light a fire?". In Conference proceedings of 33rd International Labour Process Conference 2015 (ILPC 2015) (e-proceedings), 2015.

          2014

          • "Employment-oriented transformations in Greek education and training: lighting a fire or just filling a pail?". In Conference proceedings of 32nd International Labour Process Conference (ILPC 2014) (e-proceedings), 2014.

          2011

          • "Promoting female entrepreneurship: European Union strategy and Greek experience". In Conference proceedings of International Labour Process Conference (ILPC) 2011 “Work matters” (e-proceedings).

          2007

          • "Socio-economic dimensions of training and their impact on the graduates’ social and employment performance". In Conference proceedings of International Sociological Association Conference “New directions in Sociology of Education in/for the 21st century”, Research Committee on Sociology of Education (RC04) (e-proceedings), 2007.
          • "Globalization: Civilization vs Culture" (σε συνεργασία με την κ. Μ. Ψαρρού). In Conference proceedings of International Sociological Association Conference “Globalization, Conflict and the Experience of Localities”. Research Committee on Social Classes and Social movements (RC47) (e-proceedings), 2007.

          • "Well begun is half done: Preparing citizens who care". In Conference proceedings of 2nd International Multidisciplinary Conference "Political and Civic Participation". PIDOP Consortium and Centre for Research on Nationalism, Ethnicity and Multiculturalism (CRONEM) (e-proceedings).
          • Άλλα (17 εγγραφές)

          Περιλαμβάνει Παρουσιάσεις σε διεθνή ή ελληνικά συνέδρια χωρίς δημοσίευση σε πρακτικά.

            2017

            • "Πολιτικές για την απασχόληση των νέων στην Ελλάδα: προκλήσεις και προοπτικές την εποχή της κρίσης". Ανακοίνωση στο 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας "ʼτομα, Θεσμοί, Κοινωνία: ο κόσμος της Ψυχολογίας", στο πλαίσιο Συμποσίου με θέμα "Νέοι και μεταβατικές διαδικασίες σε περιβάλλον οικονομικής κρίσης: εκπαιδευτικές και εργασιακές διαδρομές και η εμπειρία της αυτονομίας", Θεσσαλονίκη, Ελλάδα, 10-14 Μαΐου 2017.
            • "Αναγνώριση δεξιοτήτων και προσόντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση: θεσμικές και επιχειρησιακές διαστάσεις". Εισήγηση σε Jean Monnet Centre of Excellence Conference “European Educational Area and lifelong learning”, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα, 25 Μαΐου 2017.

            2016

            • "Χτίσε το δικό σου μέλλον". Ανακοίνωση σε Ημερίδα της AIESEC "Η δύναμη της επιλογής", Θεσσαλονίκη, Ελλάδα, 14 Απριλίου 2016.
            • "Work-based learning for VET students. Policy and implementation challenges". Paper presented in 34th International Labour Process Conference "Working Revolutions: Revolutionising Work", Berlin, Germany, 4-6 April 2016.
            • "Nationalising the Youth Guarantee Initiative in Europe: the cases of Ireland and Spain". Paper presented in 7th International Conference on International Business (ICIB 2016), Thessaloniki, Greece, 20-22 May 2016.
            • "Experiences from student international internships: taking a step into the real world?". Paper presented in 3rd International Sociological Association (ISA) Forum in Sociology, Vienna, Austria, 10-14July 2016.
            • Συγγραφή ερευνητικής μελέτης σχετικά με την ανάπτυξη της απασχόλησης στην Ελλάδα με εστίαση στους νέους και στις πολιτικές πρωτοβουλίες και τα εξειδικευμένα προγράμματα δράσης για αυτούς, η οποία αποτελεί μέρος του προγράμματος EXCEPT Project (Social ΕΧClusion of Youth in Europe: Cumulative Disadvantage, Coping Strategies, Effective Policies and Transfer) στο πλαίσιο του Horizon, 2016.

            2015

            • "European Youth Guarantee: challenges and prospects for E.U. cohesion". Paper presented in International Sociological Association Interim meeting 2015 "Professions, bonds and boundaries", Università Cattolica del Sacro Cuore, Milan, Italy, 19-21 March 2015.
            • "Entrepreneurial perceptions and attitudes of university students" (σε συνεργασία με τον κ. Δ. Σκιαδά). Paper presented in 6th International Conference on International Business (ICIB 2015), Thessaloniki, Greece, 22-24 May 2015.
            • "School-to-work transition and student internships: are they a bridge over troubled water?". Paper presented in Second International Interdisciplinary Conference on Research on Work - WORK2015 on "New Meanings of Work", Turku, Finland, 19-21 August 2015.

            2014

            • "Swimming against the tide in Greece. Entrepreneurship in times of crisis: a gender perspective". Paper presented in Croatian Sociological Association Conference "Towards a European Society? Boundaries, Borders, Barriers", Zagreb, Croatia, 13-15 June 2014.
            • Συμμετοχή σε δύο workshops στο CEDEFOP/DG EAC Conference "Building European VET – Time to move on" με αντικείμενο τις εξελίξεις στο πεδίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και τη διαμόρφωση προτάσεων πολιτικής, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα, 29-30 Σεπτεμβρίου 2014.
            • "The employment status of immigrants in Greece: Developments at times of crisis". Paper presented in European Sociological Association Conference - ESA Research Network 35 Sociology of Migration "Contested Migration Regimes" (Goethe University Frankfurt), Frankfurt, Germany, 13-14 November 2014.

            2013

            • "VET in the European Union during the crisis: daring to hope because of fear of failure". Paper presented in Conference of the Laboratory of International Relations and European Integration of the University of Macedonia "European values, Societies and Social Europe: redefining the social and policy context in Europe", Thessaloniki, Greece, 21 May 2013.

            2010

            • "Aspirational and functional purposes of lifelong learning in the lives of Greek postgraduate students. In search of wellbeing". Paper presented in 12th International LLinE Conference "Lifelong Learning and Wellbeing", Tuusula, Finland, 27-29 January 2010.

            2005

            • "Πρακτική άσκηση φοιτητών του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής σε σχολικές μονάδες: μία κριτική αποτίμηση". Ανακοίνωση σε Ημερίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης "Η πρακτική άσκηση του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, 2004-2005: από τα πανεπιστημιακά έδρανα στη σχολική τάξη", Θεσσαλονίκη, Ελλάδα, 27 Μαΐου 2005.

            2003

            • Συμμετοχή στη συγγραφή ερευνητικής μελέτης για την αναδιάρθρωση του προγράμματος σπουδών στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΚ ΙΙ-"Ανάπτυξη του εφαρμοσμένου και εργαστηριακού χαρακτήρα των σπουδών", 2003.
            Wheelchair Blue
            Accessibility Tools
            Fonts PlusIncrease Text
            Fonts MinusDecrease Text
            ContrastHigh Contrast
            GrayscaleGrayscale
            Readable FontReadable Font