Ζαλίδης Βασίλειος
  • 2310 891.713
  • vnzalidis uom.edu.gr
  • Γραφείο: ΚΖ, 232Β

    Ζαλίδης Βασίλειος

    Ακαδημαϊκός Υπότροφος
    Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών


    Γνωστικό Αντικείμενο

    Διεθνές Δίκαιο, Δίκαιο Πολέμου

    Βιογραφικό
    Ακαδημαϊκοί Τίτλοι

    2022: Διδακτορικός Τίτλος (Διεθνές Δίκαιο), Τμήμα Νομικής, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Άριστα)

    2016: Μεταπτυχιακό Δίπλωμα (Διεθνές Δίκαιο), Τμήμα Νομικής, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Άριστα)

    2012: Πτυχίο Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών (Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και διεθνές δίκαιο), Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (Πολύ Καλά)

    2003: Πτυχίο Νομικής, Τμήμα Νομικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Πολύ Καλά)

    Ερευνητικά Ενδιαφέροντα

    Ιστορία και Θεωρία του Διεθνούς Δικαίου

    Δίκαιο του Πολέμου

    Δίκαιο Χρήσης Βίας

    Διεθνές Ποινικό Δίκαιο

    Διαπραγμάτευση και κατάρτιση διεθνών στρατιωτικών συμφωνιών

    Διδασκόμενα Μαθήματα


    • ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ
      (HLCM202)

    Τύπος
    ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

    Κωδικός Τμήματος

    Τμήμα

    Περιγραφή

    Η περιγραφή του μαθήματος δεν είναι διαθέσιμη

    • ΔΙΚΑΙΟ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ
      (ΒΣΑ106-Ι)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    BSO

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    (1)    ΓΕΝΙΚΑ

    ΣΧΟΛΗ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΤΜΗΜΑ

    ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

    ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΒΣΑ106-Ι

    ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Ε

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΔΙΚΑΙΟ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
    σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

     

    4

    6

    Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).

     

     

    ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    γενικού υποβάθρου,
    ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης,

    γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

    ΕΙΔΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ

    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

     

    ΟΧΙ

    ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

    ΕΛΛΗΝΙΚΑ

    ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

    ΟΧΙ

    ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

    https://openeclass.uom.gr/courses/BSO238/

               

    (2)    ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

    Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

    Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

    • Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης
    • Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β
    • Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

     

    Οι ακαδημαϊκοί στόχοι του μαθήματος συνοψίζονται όπως παρακάτω:

    α) η εξοικείωση των φοιτητών με τις βασικές αρχές που διέπουν το δίκαιο του πολέμου ως επιμέρους κλάδου του διεθνούς δικαίου.

    β) η κατανόηση της σημασίας του δικαίου ως διαμορφωτικού παράγοντα της σύγχρονης διεθνούς πραγματικότητας  με έμφαση στην εφαρμογή του στη διάρκεια των ενόπλων συγκρούσεων.

    γ) Ανάπτυξη της ικανότητας των διδασκομένων να προσεγγίζουν επίκαιρες εξελίξεις στις διεθνείς σχέσεις και να αντιλαμβάνονται το νομικό πλαίσιο που διέπει τις ένοπλες συγκρούσεις ανά την υφήλιο.

    δ) Απόκτηση των γνωστικών εφοδίων για τη συνέχεια των σπουδών σε μαθήματα Δικαίου και κοινωνικών επιστημών. 

    ε) Ικανότητα εκπόνησης μίας επιστημονικής μελέτης στο διεθνές δίκαιο με επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα.

     

    Γενικές Ικανότητες

    Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

    Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

    Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

    Λήψη αποφάσεων

    Αυτόνομη εργασία

    Ομαδική εργασία

    Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

    Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

    Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

    Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

    Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

    Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

    Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

    ……

    Άλλες…

    …….

     

    α) Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών.

     

    β) Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

     

    γ) Εργασία σε διεπιστημονικό/ διεθνές περιβάλλον.

     

    δ) Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.

     

    ε) Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.

     

    στ) Απόκτηση των γνωστικών εφοδίων για τη συνέχεια των σπουδών σε μαθήματα Δικαίου και κοινωνικών επιστημών. 

     

    (3)    ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

     

    Το μάθημα εισάγει τον φοιτητή στις βασικές αρχές του Δικαίου του Πολέμου. Το Δίκαιο του Πολέμου ή Δίκαιο των Ενόπλων Συρράξεων ή Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο αποτελεί επιμέρους κλάδο του Διεθνούς Δικαίου και ρυθμίζει τη διεξαγωγή των στρατιωτικών επιχειρήσεων από τη στιγμή που ένα κράτος ή άλλο μέρος προσφεύγει σε ένοπλη βία. Το Δίκαιο του Πολέμου έχει ως πρωταρχικό στόχο τον περιορισμό των ανθρώπινών απωλειών και την ελαχιστοποίηση των υλικών καταστροφών που αναπόφευκτα επιφέρει ο πόλεμος. Στο πλαίσιο αυτό εκτίθεται ένα ευρύ πλέγμα εθιμικών και συμβατικών κανόνων, οι οποίοι εισάγουν γενικούς και ειδικότερους περιορισμούς στη χρήση των μέσων και των μεθόδων διεξαγωγής του πολέμου.

    Το μάθημα αξιοποιεί παραδείγματα από παλαιότερες, αλλά και εν εξελίξει ένοπλες συγκρούσεις, προκειμένου να γίνει κατανοητό ότι ακόμα και σε μια εκ φύσεως βίαιη και άναρχη κατάσταση -όπως ο πόλεμος- κατά την οποία διακυβεύεται η ίδια η ανθρώπινη υπόσταση, είναι δυνατή η ύπαρξη κανόνων, οι οποίοι συνθέτουν ένα νομικό πλαίσιο με επίκεντρο τον σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ως εγγενούς στοιχείου του σύγχρονου νομικού πολιτισμού. 

    Βασικοί θεματικοί άξονες:

    1. Εισαγωγή στις βασικές έννοιες του διεθνούς δικαίου, ιστορική εξέλιξη και πηγές του δικαίου του πολέμου.
    2. Πεδίο εφαρμογής, σχέση του δικαίου του πολέμου με άλλους κλάδους του διεθνούς δικαίου (δίκαιο χρήσης βίας, δίκαιο ανθρωπίνων δικαιωμάτων).
    3. Ανάλυση των βασικών αρχών του δικαίου του πολέμου.
    4. Απαγορεύσεις και περιορισμοί στη χρήση μέσων και μεθόδων πολέμου.
    5. Η διάκριση μεταξύ μαχητών και άμαχου πληθυσμού. Ορισμός εμπολέμων. Άμεση συμμετοχή στις εχθροπραξίες.
    6. Προστασία άμαχου πληθυσμού.
    7. Καθεστώς προστασίας ειδικών κατηγοριών προσώπων και αντικειμένων, ιατρικό και θρησκευτικό προσωπικό, αιχμάλωτοι πολέμου, αντικείμενα διττής χρήσης.
    8. Το δίκαιο του πολέμου στις ναυτικές και αεροπορικές επιχειρήσεις.
    9. Συμμόρφωση και ζητήματα ευθύνης, εγκλήματα πολέμου, διεθνές ποινικό δικαστήριο.
    10. Τρέχουσες προκλήσεις, κατοχή, πολιορκία, ουδετερότητα, χρήση κυβερνοχώρου και διαστήματος για στρατιωτικούς σκοπούς, πυρηνικά όπλα.

     

     

     

     

     

    (4)    ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
    Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

    Πρόσωπο με πρόσωπο

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
    Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

    ΝΑΙ στο εργαστηριακό μέρος του μαθήματος και στην επικοινωνία με τους φοιτητές

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

    Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

     

    Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

    Δραστηριότητα

    Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

    Διαλέξεις

    52

    Εργαστηριακή άσκηση/σεμινάρια

    16

    Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας

    52

    Συγγραφή εργασίας (προαιρετική)

    30

     

     

    Σύνολο Μαθήματος

    150

     

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

    Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

     

    Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

     

    Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

     

    Η αξιολόγηση του μαθήματος είναι γραπτή.

    Η γλώσσα αξιολόγησης είναι τα ελληνικά.

    Η αξιολόγηση του μαθήματος είναι με γραπτές εξετάσεις με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σύντομης ανάπτυξης (Συμπερασματική)

    Γραπτή εργασία (προαιρετική)

    Δημόσια παρουσίαση

    Προφορική εξέταση (προαιρετική)

     

    Η συμπερασματική αξιολόγηση απευθύνεται σε φοιτητές/τριες που είτε έχουν παρακολουθήσει ήδη το μάθημα και δε το έχουν δώσει ή περάσει ή /και σε όσους/ες δε μπορούν να παρακολουθήσουν και θα βασίζεται στα κείμενα των συγγραμμάτων και  της βιβλιογραφίας που ορίζεται με σαφήνεια στην αρχή του εξαμήνου Η γραπτή εξέταση έχει στόχο να επιβεβαιώσει ότι ο/η φοιτητής/τρια έχει κατανοήσει τις κρίσιμες θεματικές του μαθήματος και ότι είναι σε θέση να αντιληφθεί το πεδίο εφαρμογής του δικαίου του πολέμου, αναλύοντας διεξοδικά και με κριτικό πνεύμα ζητήματα που άπτονται της εφαρμογής του.

     

    Eπεξήγηση Βαθμολογίας

     

    9-10: Εξαιρετική κριτική ανάλυση και επιχειρηματολογία, πολύ καλή χρήση και κατανόηση των πηγών, συνεκτική δομή, πολύ καλή χρήση της ακαδημαϊκής γλώσσας και των συμβάσεων.

     

    8-7:Καλή κριτική ανάλυση και επιχειρηματολογία, καλή χρήση των πηγών και κατανόηση των πηγών, δομή που δε δημιουργεί προβλήματα κατανόησης αν και παρουσιάζει αδυναμίες, μέτρια  χρήση της ακαδημαϊκής γλώσσας και συμβάσεων.

     

    5-6: Προβληματική ανάλυση και επιχειρηματολογία συνήθως περιέχει μη συνεκτική επιχειρηματολογία, περιγραφή χωρίς προσπάθεια μια κριτική ανάλυσης των πηγών πχ έμφαση μόνο στην περιγραφή εμπειρικών παραδειγμάτων αλλά που δείχνει μια βασική κατανόηση των πηγών, δομή χωρίς σαφήνεια και συνοχή

    που τουλάχιστον παρουσιάζει ένα γενικό επιχείρημα, μέτρια χρήση των πηγών που όμως δεν περιέχει λογοκλοπή και σέβεται τις συμβάσεις αλλά παρουσιάζει γλωσσικές αδυναμίες.

     

    4 και κάτω Καμία ουσιαστική προσπάθεια χρήσης ακαδημαϊκών πηγών και διατύπωσης πχ χρήση κυρίων δευτερογενών ηλεκτρονικών πηγών που δεν είναι επιβεβαιωμένες ούτε οι ίδιες ή οι πηγές τους ή η μεθοδολογία τους ενός ξεκάθαρου επιχειρήματος, προβλήματα κατανόησης του κειμένου λόγω αδυναμιών στη δομή, λογοκλοπή, μη σεβασμός στις ακαδημαϊκές συμβάσεις, κακή χρήση της γλώσσας.

     

    (5)    ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    - Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

    Καρατζιάς, Β. – Ζαλίδης, Β. – Λιούτας, Α. , Εγχειρίδιο Δικαίου Ενόπλων Συγκρούσεων, Θεσσαλονίκη, Σάκκουλας,, 2022

    Σημειώσεις διδάσκοντος (αναρτημένες στην ιστοσελίδα Open eClass)

     

     

    - Επικουρική Βιβλιογραφία:

     

    Αντωνόπουλος, Κ. – Μαγκλιβέρας, Κ., Το Δίκαιο της Διεθνούς Κοινωνίας, 4η έκδοση, Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη, 2022

    Γάγγας, Δ., Εισαγωγή στο Διεθνές Δίκαιο Ενόπλων Συγκρούσεων, Αθήνα: Ι. Σιδέρης, 2009

    Ζαλίδης, Β., Το νομικό καθεστώς των πυρηνικών όπλων και η Συνθήκη Απαγόρευσής τους, Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας, 2023.

    Καρεκλάς, Ι., Θεωρία του Δικαίου του Πολέμου, Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας, 2018.

    Μαρούδα, Μ.-Ντ., Διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, Αθήνα: Ι. Σιδέρης, 2015

    Σαρηγιαννίδης, Μ.,  Η Πολεμική Κατοχή στο Διεθνές Δίκαιο, Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας, 2011.

    Χατζηκωνσταντίνου, Κ., Προσεγγίσεις στο Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο, Αθήνα: Ι. Σιδέρης, 1999

    Χατζηκωνσταντίνου, Κ. – Σαρηγιαννίδης, Μ. – Αποστολίδης, Χ.,  Θεμελιώδεις έννοιες στο διεθνές δημόσιο δίκαιο, 2η έκδοση, Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας, 2014

    Antonopoulos, C., Non-Participation in Armed Conflict: Continuity and Modern Challenges to the Law of Neutrality. Cambridge University Press, 2022

    Boothby, W., The Law of Targeting, Oxford U.P., 2012.

    Gill, T.D. & Fleck, D., The Ηandbook of the International Law of Military Operations, Oxford: University Press, 2015

    Fleck, D., The Ηandbook of International Humanitarian Law, Oxford: University Press, 2014

    Shaw, M., International Law, 9th ed, Cambridge: University Press, 2021

    UK Ministry of Defence, The Manual of the Law of Armed Conflict, Oxford U.P., 2010

    Wilmshurst, E., International Law and the Classification of Conflicts, Oxford U.P., 2012

     

    - Συναφήεπιστημονικάπεριοδικά:

     

    European Journal of International Law

    The American Journal of International Law

    Military Law Review

     

    -    Συναφείς Ηλεκτρονικές Πηγές

    International Committee of the Red Cross

    Lieber Institute for Law and Land Warfare

     

     

     

    Wheelchair Blue
    Accessibility Tools
    Fonts PlusIncrease Text
    Fonts MinusDecrease Text
    ContrastHigh Contrast
    GrayscaleGrayscale
    Readable FontReadable Font