Tsoulfidis Lefteris
  • +30 2310 891.788
  • lnt uom.edu.gr
  • Office: ΓΔ4, 412

    Tsoulfidis Lefteris

    Retired Professor
    Department of Economics


    Curriculum Vitae
    Academic Titles
    • B.A. in Economics, Graduate Industrial School fo Thessaloniki, GR, (1979)
    • M.A. in Economics, New School for Social Research, USA,
    • (1981).Ph.D. in Economics, New School for Social Research, USA, (1989).
    Research Interests
    Economic Theory (Macroeconomics, Microeconomics)
    History of Economic Thought
    Political Economy
    Energy Economics
    International Trade
    Economic Growth and Development
    Mathematical Economics

    Teaching


    • ECONOMIC HISTORY OF GREECE
      (ΟΙ0412)

    Type
    COMPULSORY

    Department Abbreviation
    ECO

    Department
    DEPARTMENT OF ECONOMICS

    Course Outlines

    ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    1. 1.       ΓΕΝΙΚΑ

    ΣΧΟΛΗ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΤΜΗΜΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

    ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

    ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΟΙ0412

    ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    4o

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Οικονομική Ιστορίας της Ελλάδας

    ΔΙΔΑΣΚΩΝ

    Ελευθέριος Τσουλφίδης

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

    Διαλέξεις και φροντιστήρια

     

    4

    7

    ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Επιστημονικής περιοχής

    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

     

    Όχι

    ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

    Ελληνική

    ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

    Όχι

    ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

    http://compus.uom.gr/ECO139/index.php

    (σημ: οι φοιτητές θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι στην πανεπιστημιακή διαδικτυακή πλατφόρμα Compus)

               

     

    1. 2.      ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

    Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Ο στόχος του μαθήματος είναι η ανάλυση των πλέον σημαντικών φάσεων της ελληνικής οικονομίας υπό το πρίσμα εναλλακτικών-ανταγωνιστικών οικονομικών θεωριών, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία, όπως επίσης και το διεθνές περιβάλλον. Με αυτήν την οπτική, σε ένα προπαρασκευαστικό στάδιο εξετάζονται διάφορα εισαγωγικά ζητήματα, όπως είναι η σημασία της οικονομικής ιστορίας και η φύση του οικονομικού προβλήματος, η νέα οικονομική ιστορία, η μεθοδολογία των κοινωνικών επιστημών, υποδείγματα μακροχρόνιας οικονομικής ανάπτυξης κ.ά.

     

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος η φοιτήτρια /τής  θα είναι σε θέση να:

    • περιγράφει τα χαρακτηριστικά κάθε φάσης της ελληνικής και διεθνούς οικονομικής ιστορίας.
    •  αναγνωρίζει  ζητήματα οικονομικά και κοινωνικά της Ελλάδας
    • εξηγεί την παρατεταμένη οικονομική κρίση του ύστερου δέκατου ένατου αιώνα με τις επιπτώσεις της στην ελληνική οικονομία
    • συζητά τις απαρχές της εκβιομηχάνισης και τον ρόλο της στην οικονομική ανάπτυξη 
    • να αναλύει την κρίση του 1930 και τις εναλλακτικές θεωρίες
    • συζητά τις πτωχεύσεις του ελληνικού κράτους
    • περιγράφει τα οικονομικά της Κατοχής και τη μεταπολεμική οικονομική ανάπτυξη και τη μεγάλη ύφεση

     

    Γενικές Ικανότητες

    Εργατικότητα και φιλομάθεια

    Ανάπτυξη κριτικής σκέψης

     

    1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    1.   Η φύση του οικονομικού προβλήματος

    2.   Η εξέλιξη της οικονομικής ιστορίας

    3.    Υποδείγματα οικονομικής εξέλιξης

    4.    Οικονομική ζωή στην περίοδο της φεουδαρχίας

    5.    Κοινωνικές και οικονομικές όψεις της  Επανάστασης του 1821

    6.    Το αγροτικό ζήτημα

    1.   Μακρά κύματα οικονομικής μεγέθυνσης και στασιμότητας
    2.   Η ελληνική οικονομία και η ύφεση του ύστερου 19ου  αιώνα
    3.   Επισκόπηση του χρηματοπιστωτικού συστήματος στην  Ελλάδα
    4. 10.   Από την οικονομική άνθηση στην κρίση του 1930
    5. 11.   Οι πτωχεύσεις του ελληνικού κράτους
    6. 12.   Η ελληνική οικονομία στη δεκαετία του 1940: λιμός, υπερπληθωρισμός  και ανασυγκρότηση
    7. 13.   Η χρυσή εποχή της συσσώρευσης κεφαλαίου και η σιωπηρή κρίση  του 1970  και 1980
    8. 14.   Η «νέα χρυσή εποχή συσσώρευσης» και η πρώτη κρίση της νέας χιλιετίας

     

    1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

    Διαλέξεις

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

    Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας με την χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Compus.

     

     

    Δραστηριότητα

    Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

    Διαλέξεις

    52

    Προετοιμασία-μελέτη

    40

    Αυτόνομη μελέτη

    118

    ΣύνολοΜαθήματος

    210

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

     

    Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται μέσω της επίδοσής τους στις γραπτές εξετάσεις στο τέλος της εξεταστικής περιόδου.

     

    Συνεκτιμώνται εργασίες και παρουσιάσεις και γενικότερα ενεργή συμμετοχή των φοιτητών.

     

    1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    Λ. Τσουλφίδης (2018 [2004]) Λ. Τσουλφίδης (2016) Οικονομική Ιστορία της Ελλάδας, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

     

     

    Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για κάθε κεφάλαιο

     

     

    ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ

     

    2018-2019

     

     

     

     

     

     

     

    • POLITICAL ECONOMY
      (ΟΙ0102)

    Type
    ELECTIVE

    Department Abbreviation
    ECO

    Department
    DEPARTMENT OF ECONOMICS

    Course Outlines

    ΟΙ0102 - ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΓΕΝΙΚΑ

    ΣΧΟΛΗ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΤΜΗΜΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

    ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

    ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

     ΟΙ0102

    ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Ε’ & Ζ’

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΔΙΔΑΣΚΩΝ

    ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΤΣΟΥΛΦΙΔΗΣ

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

    Διαλέξεις και φροντιστήρια

     

    4

    7

    ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΕΠΙΛΟΓΗΣ- ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

    ΟΧΙ

    ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ

    ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

    ΟΧΙ

    ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

    https://openeclass.uom.gr/courses/ECO175/

    (σημ: οι φοιτητές θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι στην πανεπιστημιακή διαδικτυακή πλατφόρμα e-class)

     

     

    ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

    Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Η Πολιτική Οικονομία είναι μια εναλλακτική ερμηνεία των οικονομικών φαινομένων που βασίζεται στους κλασικούς οικονομολόγους (κυρίως  Adam Smith και David Ricardo) συνεχίζει με τα οικονομικά του Karl Marx. Στην εν λόγω προσέγγιση συμπεριλαμβάνονται οι συνεισφορές των μεγάλων οικονομολόγων του παρελθόντος όπως των John M. Keynes, Michael Κalecki, Piero Sraffa, Wassili Leontief που μαζί και συνδυασμένα διερευνούν σύγχρονα ζητήματα. Ως αφετηριακά δεδομένα της ανάλυσης εκλαμβάνονται ο πραγματικός μισθός, το παραγόμενο προϊόν και η τεχνολογία. Με τα ως άνω δεδομένα δύνανται να εξηγηθούν οι μακροχρόνιες τιμές ισορροπίας. Η κλασική ανάλυση επιδέχεται περαιτέρω εξέλιξης ώστε να διερευνά ζητήματα οικονομικής μεγέθυνσης, διεθνούς εμπορίου και μακροοικονομικά ερωτήματα προσδιορισμού εισοδήματος ισορροπίας και απασχόλησης.

     

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος η φοιτήτρια /τής  θα είναι σε θέση να:

    • περιγράφει τα χαρακτηριστικά των διαφορετικών σχολών οικονομικής σκέψης και το ιστορικό πλαίσιο εντός του οποίου αναπτύχθηκαν
    • γνωρίζει την προσέγγιση της κλασικής πολιτικής οικονομίας 
    • αξιολογεί την ερμηνευτική επάρκεια θεωριών σε κύρια και καίρια ερευνητικά ζητήματα.

     

    Γενικές Ικανότητες

    Εργατικότητα

    Κριτική σκέψη

     

    ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

     

    1. Κλασική Θεωρία της Αξίας και η Ερμηνευτική της Επάρκεια
    2. Σχήματα Αναπαραγωγής
    3. Ανταγωνισμός – Κλασικοί έναντι Νεοκλασικών (Εμπειρική Ανάλυση της Ελληνικής Βιομηχανίας)
    4. Διεθνής Ανταγωνισμός 
    5. Νόμος της Πτωτικής Τάσης του Ποσοστού Κέρδους
    6. Μακροχρόνιοι Οικονομικοί Κύκλοι
    7. Η Διάκριση Μεταξύ Παραγωγικής και Μη-Παραγωγικής Εργασίας και η Κατάρτιση των Εθνικών Λογαριασμών
    8. Κλασική Οικονομική Θεωρία και ο Ελληνικός Μεταπολεμικός Καπιταλισμός

     

    ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

    Διά ζώσης

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

    Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας με την χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας eclass.

     

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

     

    Δραστηριότητα

    Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

    Διαλέξεις

    52

    Προετοιμασία-μελέτη

    40

    Αυτόνομη μελέτη

    118

    ΣύνολοΜαθήματος

    210

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

     

    Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται μέσω γραπτών εξετάσεων στο τέλος του εξαμήνου

     

    ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

     

    Τσαλίκη, Π. και Τσουλφίδης Λ. (2015) Δοκίμια Πολιτικής Οικονομίας.. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλας

    Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για κάθε κεφάλαιο

     

     

     

    Wheelchair Blue
    Accessibility Tools
    Fonts PlusIncrease Text
    Fonts MinusDecrease Text
    ContrastHigh Contrast
    GrayscaleGrayscale
    Readable FontReadable Font