Λάμπρου Αλέξανδρος
  • 2310 891.888
  • alekoslamprou gmail.com
  • Γραφείο: ΚΖ, 234Δ

    Λάμπρου Αλέξανδρος

    Επισκέπτης Καθηγητής
    Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών


    Βιογραφικό

    Διδασκόμενα Μαθήματα


    • ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ
      (ΒΣΑ510-ΙΙΙ)

    Τύπος
    ΕΠΙΛΟΓΗΣ

    Κωδικός Τμήματος
    BSO

    Τμήμα
    ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Περιγραφή

    ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    (1)    ΓΕΝΙΚΑ

    ΣΧΟΛΗ

    Σχολή Οικονομικών και Περιφερειακών Σπουδών

    ΤΜΗΜΑ

    Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών

    ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Προπτυχιακό

    ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΒΣΑ510-ΙΙΙ

    ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

    Ζ

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΎ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ  ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
    σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

    ΔΙΑΛΕΞΗ:ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

    4

    6

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).

     

     

    ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    γενικού υποβάθρου,
    ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης,

    γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

     

    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

     

    όχι

    ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

    ΕΛΛΗΝΙΚΑ

    ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

    όχι

    ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

    https://openeclass.uom.gr/courses/BSO264/

               

    (2)    ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

    Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

    Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

    • Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης
    • Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β
    • Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

     

    Μέχρι το τέλος του εξαμήνου ο φοιτητής/η φοιτήτρια θα έχει αποκτήσει:

     

    • γνώσεις για ζητήματα έρευνας και μεθόδου στις ιστορικές και πολιτιστικές σπουδές
    • δεξιότητες στη συλλογή, ανάγνωση,αξιολόγηση και ερμηνεία διαφορετικών ειδών γραπτών και προφορικών ιστορικών πηγών
    • βασικές γνώσεις σύνταξης πρότασης εργασίας και βιβλιογραφικής επισκόπησης

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Γενικές Ικανότητες

    Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

    Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

    Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

    Λήψη αποφάσεων

    Αυτόνομη εργασία

    Ομαδική εργασία

    Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

    Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

    Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

    Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

    Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

    Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

    Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

    ……

    Άλλες…

    …….

     

    - ανάλυση και σύνθεση δεδομένων

    - κριτική σκέψη

    - έμφαση σε διεπιστημονικότητα

    - σχεδιασμός και πραγματοποίηση διαφόρων σταδίων έρευνας

     

     

     

     

    (3)   ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

     

    Ιστορία και Σπουδές Πολιτισμού: Ζητήματα Έρευνας και Μεθοδολογίας

     

    Το μάθημα αποτελεί μία εισαγωγή σε θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα έρευνας στις σπουδές ιστορίας και πολιτισμού. Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με ερευνητικές μεθόδους και εργαλεία στην ιστορία και τις πολιτισμικές σπουδές και η απόκτηση δεξιοτήτων στη συγγραφή επιστημονικών κειμένων. Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει βασικές γνώσεις σχετικές με τη διαδικασία, τις μεθόδους και εργαλεία παραγωγής επιστημονικού έργου καθώς και γνώση των στάδιων παραγωγής επιστημονικής εργασίας: από τη δημιουργία ερευνητικών ερωτημάτων και τον προγραμματισμό της έρευνα, στη βιβλιογραφική επισκόπηση, τη συλλογή, ταξινόμηση, και κριτική ανάλυση γραπτών και προφορικών πηγών.

    Το μάθημα θα έχει μικτή μορφή, διαλέξεων, όπου θα παρουσιάζεται κάθε ενότητα, και σεμιναρίων, όπου θα γίνεται παρουσίαση και συζήτηση πρωτογενούς υλικού και ερευνητικών κειμένων σχετικών με την εκάστοτε ενότητα. Η αξιολόγηση θα βασιστεί στην συμμετοχή (20%) και στην εκπόνηση γραπτής εργασίας στο τέλος του εξαμήνου (80%).

     

    Εβδομαδιαίες Θεματικές Ενότητες

    1: Εισαγωγή

    2: Ιστοριογραφικές σχολές

    3: Πηγές: είδη και χρήση

    4: Μνήμη και Προφορική Ιστορία

    5: Μικροιστορία – Ιστορία καθημερινής ζωής

    6: Ιστορία γυναικών και κοινωνικού φύλου

    7: Ανδρισμοί και ιστορία

    8: Πολιτισμική Ιστορία

    9: Παγκόσμια και Διεθνική ιστορία

    10: (Μετα)αποικιακή ιστορία

    11: Λογοτεχνία και ιστορία

    12: Ζητήματα μεθοδολογίας στη σύνταξη ερευνητικών κειμένων

    13: Παρουσιάσεις και Ανακεφαλαίωση

     

    Ενδεικτική Βιβλιογραφία

    Colin Robson & Kieran McCartan, Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου (Αθήνα: Gutenberg, 2023).

    Peter Burke, Τί είναι πολιτισμική ιστορία (Αθήνα: Μεταίχμιο, 2009).

    Gerard Noiriel, Τί είναι σύγχρονη ιστορία (Αθήνα: Gutenberg, 2005).

    Ρίκα Μπενβενίστε, Λούνα: Δοκίμιο Ιστορικής Βιογραφίας (Αθήνα: Πόλις, 2017).

    Ρίκι φαν Μουσχότεν, «Δεκαετία του '40: Διαστάσεις της μνήμης σεαφηγήσεις ζωής της περιόδου», Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 117 (2002), 135-155.

     

     

     

     

     

     

     

    (4)    ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
    Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

    Πρόσωπο με πρόσωπο

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
    Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

    Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες

     

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

    Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

     

    Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

    Δραστηριότητα

    Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

    ΔΙΑΛΕΞΗ

    26

    ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

    26

    ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΜΕΛΕΤΗ

    40

     

     

    ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    40

     

     

     

     

     

     

     

     

    Σύνολο Μαθήματος

    132

     

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

    Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

     

    Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

     

    Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

     

    ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

     

     

     

     

     

     

     

    Κριτήρια Αξιολόγησης

    Στην εργασία τους, οι φοιτητές/τριες πρέπει να δείξουν ότι έχουν κατανοήσει το θέμα και να συντάξουν ένα κείμενο που να ακολουθεί τις βασικές αρχές της ακαδημαϊκής γραφής.

     

    (5)    ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    Ενδεικτική Βιβλιογραφία

    Colin Robson & Kieran McCartan, Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου (Αθήνα: Gutenberg, 2023).

    Peter Burke, Τί είναι πολιτισμική ιστορία (Αθήνα: Μεταίχμιο, 2009).

    Gerard Noiriel, Τί είναι σύγχρονη ιστορία (Αθήνα: Gutenberg, 2005).

    Ρίκα Μπενβενίστε, Λούνα: Δοκίμιο Ιστορικής Βιογραφίας (Αθήνα: Πόλις, 2017).

    Ρίκι φαν Μουσχότεν, «Δεκαετία του '40: Διαστάσεις της μνήμης σε αφηγήσεις ζωής της περιόδου», Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 117 (2002), 135-155.

    Wheelchair Blue
    Accessibility Tools
    Fonts PlusIncrease Text
    Fonts MinusDecrease Text
    ContrastHigh Contrast
    GrayscaleGrayscale
    Readable FontReadable Font