Πρόγραμμα Σπουδών


  • ΔΕΣ - ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
  • ΔΕΣ - ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑΣ
4ο Εξάμηνο
ΔΕΣ - ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

  • ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ - FOREIGN POLICY ANALYSIS (ΜΑΘΗΜΑ ΕΔΡΑΣ ΓΕΕΘΑ ΣΤΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ "ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ")
    (ΔΕ4020)
  • ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ II
    (ΔΕ4001)
  • ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ - INTERNATIONAL RELATIONS OF RUSSIA
    (ΔΕ4014)
  • ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ - ΓΥΝΑΙΚΕΣ, ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
    (ΔΕ4018)
  • ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΣΥΝΔΡΟΜΗΣ
    (ΔΕ4016)
  • ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΤΕΡΟΥ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
    (ΔΕ4017)
  • ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΠΕΔΙΟΥ
    (ΔΕ4003-1)
  • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    (Δ17008-1)
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
    (ΔΕ3007)
  • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ (ΕΔΡΑ UNESCO)
    (ΔΕ4011-1)

Παιδή Ρεβέκκα   

Περιγραφή

Η περιγραφή του μαθήματος δεν είναι διαθέσιμη

Λίτσας Σπυρίδων   

Περιγραφή

Το μάθημα «Διεθνείς Σχέσεις ΙΙ» αποτελεί μέρος του θεωρητικού κορμού των Διεθνών Σχέσεων. Ο φοιτητής εμβαθύνει σε κομβικές θεωρητικές έννοιες και ερμηνείες που ενισχύουν την κριτική του σκέψη και του προσφέρουν τη δυνατότητα περαιτέρω τριβής με τον επεξηγηματικό πυρήνα της Θεωρίας των Διεθνών Σχέσεων.
Οι Διεθνείς Σχέσεις κινούνται μεταξύ δύο πόλων, της αναρχίας και του ανταγωνισμού ως κομβικός παράγοντα επηρεασμού και διαμόρφωσης των διακρατικών συνισταμένων. Ως εκ τούτου, ο φοιτητής στις «Διεθνείς Σχέσεις ΙΙ» εμβαθύνει στη συστημική θεωρία, κατανοεί τον τρόπο που η διεθνής θεωρία εξελίσσεται και διαμορφώνει τις κεντρικές επιλογές των κρατών στο διεθνές περιβάλλον, ενώ συγκρίνει τα θεωρητικά πορίσματα των δυο κύριων ρευμάτων της συστημικής ανάλυσης, αυτής του Kenneth Waltz και του John J. Mearsheimer αντιστοίχως που αποτελούν εμβληματικές μορφές στον χώρο των Διεθνών Σχέσεων καθώς και δημιουργούς κομβικής σημασίας θεωρητικών προσεγγίσεων.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα


- Εξοικείωση με βασικές θεωρητικές αρχές της Πολιτικής Επιστήμης και των Διεθνών Σχέσεων

- Εμβάθυνση στη μεθοδολογία της ανάλυσης και της έρευνας.

- Εξοικείωση με τρέχοντα ζητήματα Διεθνούς Πολιτικής και Πολιτικής Οικονομίας.   

- Εμβάθυνση σε θεωρίες Διπλωματίας.

- Εμβάθυνση σε θεωρίες Σύναψης Συμμαχικών. 

- Εμβάθυνση στην Κριτική Σκέψη και στην ανάπτυξη διαδικασιών Λογικής βάσει διεθνοπολιτικών παραδειγμάτων.

- Εμβάθυνση στις Θεωρίες Αρπαγής (έννομης, έκνομης, συμβατικής) 

- Ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοβελτίωσης και ενίσχυση της δημιουργικότητας.  

Ζάρρας Κωνσταντίνος   Παιδή Ρεβέκκα   

Περιγραφή

 Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση με κεντρικά στοιχεία αναφορικά με τη Ρωσία, την εξωτερική πολιτική της και τον διεθνή ρόλο/παρουσία της στο διεθνές σύστημα και στον γειτονικό της χώρο.  Το περιεχόμενο του μαθήματος: ο ρόλος της Ρωσίας στο διεθνές σύστημα και η εξωτερική πολιτική της, ιστορικά ορόσημα, βασικοί προσδιοριστικοί παράγοντες της ρωσικής εξωτερικής πολιτικής, κύριοι παίκτες/θεσμικό πλαίσιο, εσωτερικές αναζητήσεις ταυτότητας/στρατηγική κουλτούρα, βασικά ζητήματα και επιδιώξεις σε σχέση με την ασφάλεια (π.χ. ενεργειακή ασφάλεια), περιφερειακή αρχιτεκτονική, συμμετοχή στην ομάδα BRICS, σχέσεις με τις μεγάλες δυνάμεις (π.χ. ΗΠΑ, Κίνα όπως και Ε.Ε.).

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα 


- Εξοικείωση με βασικές έννοιες της θεματικής επί της ρωσικής διπλωματίας και εξωτερικής πολιτικής.

- Επίλυση ζητημάτων σχετιζόμενα με τη ρωσική εξωτερική πολιτική.   

- Εξοικείωση με εντοπισμό και τη χρήση πραγματικών πολιτικών και διπλωματικών δεδομένων. 

- Λήψη πληροφορημένων αποφάσεων βάσει πραγματικών στοιχείων.   

- Δημιουργία και εκτίμηση θεωρητικά συνεπών πολιτικών και διπλωματικών εξειδικεύσεων.

- Διεξαγωγή με ορθό τρόπο των απαραίτητων  διαγνωστικών ελέγχων.

- Κριτική ανάλυση και αξιολόγηση βασικών πολιτικών επιχειρημάτων και προβληματικών με ειδική αναφορά τη ρωσική εξωτερική πολιτική και τον διεθνή ρόλο της Ρωσίας. 

- Κριτική ανάλυση ζητημάτων  της Διπλωματίας και της διεθνούς πολιτικής με επίκεντρο τη Ρωσία.

Μπέλλου Φωτεινή   

Περιγραφή

Το μάθημα εστιάζει στη μελέτη συγκεκριμένων διεθνών φαινομένων τα οποία σχετίζονται με την ευρύτερη έννοια της ασφάλειας και καταγράφει τις πολιτικές και τις οικονομικές επιπτώσεις στη συμπεριφορά κυβερνήσεων και διεθνών οργανισμών. Η μελέτη της έννοιας της ασφάλειας και των διαφορετικών πτυχών που μπορεί να εμφανίσει αποτελούν το βασικό κορμό του μαθήματος. Πιο συγκεκριμένα, εξετάζονται διεθνή φαινόμενα όπως: η διαχείριση ενεργειακών πόρων και συνεπακόλουθος ανταγωνισμός κρατών στο όνομα της ενεργειακής τους ασφάλειας, η δυσλειτουργία ή η αποτυχία διακυβέρνησης κρατών, η ναυτιλιακή πειρατεία, το διεθνικό οργανωμένο έγκλημα, και η κλιματική αλλαγή. Μέσα από την ανάλυση των παραπάνω ζητημάτων καταγράφονται οι επιπτώσεις στη πολιτική και την οικονομία των κρατών και αναλύονται οι προσπάθειες χάραξης εθνικών και συλλογικών διεθνών πολιτικών για την αντιμετώπισή τους, αναδεικνύοντας έτσι τη σπουδαιότητα διασύνδεσης εσωτερικής και εξωτερικής ασφάλειας, οικονομίας και πολιτκής. Η αντιμετώπιση των ζητημάτων αυτών αποτελεί συχνά βασικούς πυλώνες της εξωτερικής πολιτικής κρατών τα οποία ενώ δρουν στη βάση της μεγιστοποίησης της πολιτικής και οικονομικής τους ισχύος, παράλληλα προωθούν μια ευρύτερη διεθνή πολιτική και οικονομική συνεργασία.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

- Εξοικείωση με βασικές έννοιες διεθνών σχέσεων κρατών και διεθνών δρώντων καθώς και αξιολόγηση εννοιών όπως η ασφάλεια, κρατών αλλά και ανθρώπων. 

- Χρησιμοποίηση εννοιών και εννοιολογικών εργαλείων για την κατανόηση σύγχρονων ζητημάτων ασφάλειας και η κατανόηση χρήσης της έννοιας σε όλα τα επίπεδα ανάλυσης (διεθνές, εθνικό και ατομικό). 

- Δυνατότητα εκτίμησης και αξιολόγησης επιμέρους ζητημάτων ασφάλειας και απειλών για τη ζωή των ανθρώπων που ζουν σε οργανωμένα λειτουργικά κράτη καθώς και η μελέτη των συνεπειών απώλειας αυτής. Εξοικείωση με έννοιες όπως αποτυχημένα ή εύθραυστα κράτη και οι συνέπειες που μπορεί να επιφέρουν στην διεθνή, περιφερειακή εθνική και ατομική ασφάλεια.

- Απαίτηση κριτικής ανάλυσης πολύπλοκων ζητημάτων ασφάλειας, οικονομικού, κοινωνικού και πολιτικού χαρακτήρα. 

- Εξοικείωση με την ανάγκη συνθετικής σκέψης προκειμένου να εξασφαλιστεί από τους φοτητές/τριες το πολύπλοκο πλέγμα διασύνδεσης της εσωτερικής και της εξωτερικής ασφάλειας κρατών 

- Κριτική αξιολόγηση του ρόλου των διεθνών οργανισμών στην αντιμετώπιση ζητημάτων συλλογικών απειλών καθώς και ανάπτυξη κριτικής σκέψης ως προς την αποτελεσματικότητα της διεθνούς πρακτικής για την αντιμετώπιση διεθνών απειλών

- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνοτητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.

Μπουτσιούκη Σοφία   Σκιαδάς Δημήτριος   

Περιγραφή

Η ύλη του μαθήματος διακρίνεται σε τρία μέρη. Το πρώτο αφορά μια γενικότερη θεωρητική προσέγγιση της έννοιας της σύγκλισης και άλλων συναφών εννοιών, όπως ο συντονισμός και η εναρμόνιση, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το δεύτερο μέρος εστιάζει στις πολιτικές οικονομικής σύγκλισης που έχει υιοθετήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως η Κοινή και Ενιαία Αγορά, η Τελωνιακή Ένωση, η Οικονομική και Νομισματική Ένωση, η Φορολογική Πολιτική και η επίδραση αυτών στο συντονισμό των δημοσιονομικών πολιτικών των κρατών-μελών, όπως αυτός έχει αποτυπωθεί στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζονται θέματα όπως ο φορολογικός ανταγωνισμός στην ΕΕ, η αναγκαιότητα δημοσιονομικών κανόνων στα πλαίσια της ΟΝΕ, και η διαχείριση των όρων του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, όπως το δημόσιο έλλειμμα και το δημόσιο χρέος. Κατά την ανάλυση έμφαση δίδεται τόσο τις πολιτικές όσο και στις οικονομικές πτυχές αυτών των θεμάτων. Το τρίτο μέρος αφορά στη διεθνή χρηματοδοτική δραστηριότητα της ΕΕ. Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζονται τα διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία που αξιοποιούνται για αναπτυξιακή ή ανθρωπιστική βοήθεια όπως π.χ. το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάπτυξης, η Συμφωνία της Κοτονού (πρωην συμβάσεις Λομέ), το Ταμείο Εγγυήσεων για εξωτερικές δράσεις, τα αυτοτελή προγράμματα όπως MEDA, ALA, TACIS, CARDS, και οι μορφές της χρηματοδοτικής υποστήριξης (δάνεια, εγγυήσεις δανείων, άμεσες πληρωμές ως επιχορηγήσεις, δωρεές ή χορηγίες, κλπ) μαζί με το πολιτικό πλαίσιο σχεδιασμού και υλοποίησης των σχετικών δράσεων.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

- Θεωρητική προσέγγιση και ορισμός των εννοιών της σύγκλισης, του συντονισμού και της εναρμόνισης στο πλαίσιο της Ε.Ε.

- Γνώση και δυνατότητα κριτικής ανάλυσης του περιεχομένου του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

- Ικανότητα ανάλυσης των πολιτικών οικονομικής σύγκλισης της Ε.Ε. και περιγραφής των επιδράσεων που ασκούν στις δημοσιονομικές πολιτικές των κρατών μελών.

- Ολοκληρωμένη γνώση του πολιτικού πλαισίου γύρω από το οποίο οικοδομούνται και υλοποιούνται οι δράσεις αναπτυξιακής ή ανθρωπιστικής βοήθειας της Ε.Ε. και κατανόηση του θεσμικού πλαισίου που διαμορφώνεται για τους συγκεκριμένους σκοπούς.

- Περιγραφή των διαφόρων χρηματοδοτικών εργαλείων, καθώς και των μορφών χρηματοδοτικής υποστήριξης που αξιοποιούνται από την Ε.Ε. για την παροχή αναπτυξιακής ή ανθρωπιστικής βοήθειας προς τρίτες χώρες.

- Αναγνώριση επαγγελματικών ευκαιριών σε διεθνείς φορείς σχεδιασμού και άσκησης των συγκεκριμένων πολιτικών.

- Ανάπτυξη των απαραίτητων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, ώστε ως απόφοιτοι να είναι σε θέση να συμμετέχουν σε σχετικές διαχειριστικές δράσεις ως ερευνητές ή ως επαγγελματίες. 

Βασιλειάδης Νικόλαος   

Περιγραφή

Στο μάθημα επιχειρείται μία μακροϊστορική επισκόπηση των σταθερών και μεταβλητών παραμέτρων που προσδιορίζουν τη νεότερη και σύγχρονη ελληνική ιστορία. Αναλύεται το ιστορικοπολιτικό πλαίσιο της ιστορικής συνέχειας του ελληνισμού από την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους (1204) έως τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Αναδεικνύεται το νεοελληνικό φαινόμενο, όπως αυτό εδράζεται σε ένα σύστημα ανεξάντλητων αφετηριών, που καταλήγει σε ένα φαύλο κύκλο ρήξεων, τριβών και αναταράξεων. Προσφέρεται έτσι μία περιεκτική και ουσιαστική κατανόηση των εσωτερικών και εξωτερικών παραγόντων που διαμόρφωσαν και προσδιόρισαν την πορεία και εξέλιξη του ελληνικού έθνους.

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα


-  Ικανότητα αφομοίωσης του ελληνικού εθνικού ιστορικού αφηγήματος

- Γνώση και ανάλυση της Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας. 

- Ικανότητα περιγραφής της διαδρομής του νέου ελληνικού κράτους, από την απόκτηση κρατικής οντότητας έως τη σύγχρονη ιστορικοπολιτική πραγματικότητα.

- Γνώση και ανάλυση των κυριότερων διαδράσεων της νεότερης και σύγχρονης ελληνικής κρατικής οντότητας, μέσα στο διεθνές περιβάλλον. 

- Κατανόηση των δυσκολιών, εμπλοκών, αποφάσεων των πρωταγωνιστών της νεότερης και σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, σε εξίσωση με τον διεθνή παράγοντα.

- Αναγνώριση και ανάλυση των βασικών εθνικών, πολιτικών κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων των πρωτοβουλιών και των δράσεων των πρωταγωνιστών της νεότερης και σύγχρονης ελληνικής ιστορίας σε εσωτερικό κρατικό, αλλά και διεθνολογικό οντολογικό επίπεδο. 

- Αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της περιοδολογικής εξιστόρησης της νεότερης και σύγχρονης ιστορικής και πολιτικής ελληνικής πραγματικότητας. 

Ζαφειρόπουλος Κωνσταντίνος   

Περιγραφή

Το μάθημα, κατά πρώτον, εισάγει τους φοιτητές στις αρχές και στις διαδικασίες της έρευνας με ερωτηματολόγιο και, κατά δεύτερον, παρέχει στους φοιτητές τη δυνατότητα πρώτης επαφής με μεθόδους ποιοτικής ανάλυσης (μη δομημένη συνέντευξη και focus group). Στην παρουσίαση των σταδίων μιας τυπικής έρευνας με ερωτηματολόγιο, η έμφαση δίνεται στις φάσεις του σχεδιασμού και της συλλογής των ερωτηματολογίων.
Το μάθημα παρέχει στους φοιτητές τη γνώση προκειμένου να επιλέξουν την κατάλληλη μέθοδο συλλογής δεδομένων, να σχεδιάσουν τις κατάλληλες ερωτήσεις, να διεκπεραιώσουν τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου με συνέντευξη, να προετοιμάσουν τα στοιχεία που συλλέχθησαν προς ανάλυση, ενώ παράλληλα τους παρέχει πληροφορίες σχετικά με την επιλογή του δείγματος της έρευνας και την ελαχιστοποίηση της μη ανταπόκρισης.
Η γνώση των παραπάνω καθιστά τους φοιτητές ικανούς τόσο να διεξάγουν μια δική τους έρευνα με ερωτηματολόγιο, όσο και να αξιολογούν την ποιότητα των ευρημάτων τέτοιων ερευνών διεξαγόμενων από τρίτους, καθώς και να εκτιμούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα τέτοιων ερευνών έναντι ερευνών με μεθόδους ποιοτικής ανάλυσης.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα


- Εξοικείωση με βασικές τεχνικές έρευνας πεδίου.

- Επίλυση ζητημάτων σχετιζόμενα με το χώρο της δειγματοληψίας και της διεξαγωγής ερευνών.   

- Λήψη πληροφορημένων αποφάσεων βάσει πραγματικών στοιχείων.   

- Διεξαγωγή ορθής έρευνας και συγγραφής ερευνητικής εργασίας.

- Διεξαγωγή με ορθό τρόπο των απαραίτητων  ελέγχων ερωτηματολογίου.

- Κριτική ανάλυση και αξιολόγηση των ευρημάτων. 

- Ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοβελτίωσης και ενίσχυση της δημιουργικότητας.  

Μποζίνης Αθανάσιος   

Περιγραφή

Η Νέα Παγκόσμια Οικονομική Τάξη, η φύση και οι προσεγγίσεις της Παγκόσμιας Πολιτικής Οικονομίας, Ιστορική αναδρομή της Παγκόσμιας Οικονομίας, Διεθνές Εμπόριο, Διεθνές Χρηματοοικονομικό σύστημα, Κράτος και Πολυεθνικές Επιχειρήσεις, Κράτος και Οικονομική ανάπτυξη, Πολιτική Οικονομία της Περιφερειακής ολοκλήρωσης, το Έθνος - κράτος στην παγκόσμια οικονομία, Η Διακυβέρνηση της Παγκόσμιας οικονομίας, Ιστορική αναδρομή της Παγκοσμιοποίησης, μορφές Παγκοσμιοποίησης, τεχνολογίες παγκοσμιοποίησης, Θεωρητικές προσεγγίσεις της Παγκοσμιοποίησης (Υποστηρικτές - Σκεπτικιστές), Μοντέλα Παγκοσμιοποίησης, το μέλλον της παγκοσμιοποίησης.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

- Εξοικείωση με βασικές τεχνικές ανάλυσης και θεωρίας της Παγκόσμια Πολιτικής Οικονομίας και εφαρμογή αυτών στις σύγχρονες παγκόσμιες εξελίξεις.

- Επίλυση ζητημάτων στο χώρο της Παγκόσμιας Πολιτικής οικονομίας και των παγκόσμιων επιχειρήσεων.   

- Κριτική ανάλυση ζητημάτων  του χώρου της Πολιτικής οικονομίας του Διεθνούς Εμπορίου και της Παγκοσμιοποίηςης. 

- Ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοβελτίωσης και ενίσχυση της δημιουργικότητας.

Μακρής Σπυρίδων   

Περιγραφή

To παρεχόμενο εισαγωγικό μάθημα στην 'Πολιτική Κοινωνιολογία' είναι δομημένο και σχεδιασμένο (Syllabus) με μία πολύ πρωτοποριακή θεωρητική, επιστημολογική και μεθοδολογική λογική, η οποία προσεγγίζει τις κοινωνιολογικές διαστάσεις του εξουσιαστικού φαινομένου μέσα από πολύπλευρες αφηγηματικές πρακτικές και ερμηνείες, δίνοντας μεγάλη έμφαση στη μετα-γλώσσα των κειμένων, ιδίως των λεγόμενων λογοτεχνικών κειμένων. Σκοπός του μαθήματος είναι να εφοδιάσει τους σπουδαστές με μία διεπιστημονική προσέγγιση της σχέσης του Κοινωνικού με το Πολιτικό, η οποία αναδεικνύει, ουσιαστικά, το βαθύ πολιτισμικό χαρακτήρα των πολιτικών δομών της νεοτερικής κοινωνίας. Συνεπώς, η κοινωνική θεωρία θα τεθεί στο προσκήνιο της επιστημονικής ανάλυσης μέσα από τη χρήση και τη μελέτη μίας σειράς κλασικών και σύγχρονων αφηγηματικών προσεγγίσεων του Κοινωνικού και του Πολιτικού, με το πλήθος των περιπτώσεων μελέτης να αντλούνται από το χώρο της λογοτεχνικής παραγωγής. Για παράδειγμα, θα αναζητηθεί η μαρξική κοινωνική θεωρία μέσα από το 'Φρανκενστάιν' της Mary Shelley? η νέα θεωρία της εξουσίας του Michel Foucault, ιδιαίτερα η έννοια του 'Πανοπτικού', μέσα από τον 'Πύργο' του Franz Kafka? η δομή της ελληνικής αγροτικής κοινωνίας του 19ου αιώνα και η θέση της γυναίκας μέσα από τα σχετικά κείμενα της ελληνικής ηθογραφίας? το ζήτημα του πολέμου και οι κοινωνικο-πολιτικές συνέπειές του σε συνδυασμό με την ποίηση των λεγόμενων ποιητών του πολέμου? τα ανορθολογικά και παραλογικά στοιχεία των πολιτικών δομών ή των χαρισματικών πολιτικών ηγετών, με βεμπεριανούς όρους, με βάση το έργο του Albert Camus? η λεπτομερής ενδοσκόπηση φαινομένων όπως ο Ολοκληρωτισμός και το Ολοκαύτωμα, που στιγμάτισαν τις κοινωνίες του 20ού αιώνα, μέσα από το έργο σπουδαίων ανθρωπολόγων, με την ευρεία έννοια του όρου, όπως είναι ο Primo Levi, o Arthur Koestler και ο Imre Kertész κ.ο.κ.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα 

- Εξοικείωση με βασικές θεωρητικές γνώσεις της σύγχρονης Κοινωνικής Θεωρίας.

- Επίλυση ζητημάτων σχετιζόμενα με το χώρο των Πολιτισμικών Σπουδών.

- Εξοικείωση με εντοπισμό και τη χρήση δεδομένων της Νέας Πολιτικής Κοινωνιολογίας. 

- Εμπέδωση πολιτικών, κοινωνιολογικών, αισθητικών και πολιτισμικών θεμάτων. 

Βασιλειάδης Νικόλαος   Μπουτσιούκη Σοφία   

Περιγραφή

Το μάθημα επιχειρεί μία ιχνηλάτηση της σημασίας της Πολιτιστικής Διπλωματίας, όπως αυτή συναρτάται με την άσκηση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, στα πλαίσια των διεθνών σχέσεων και των διεθνών οργανισμών. Στις αρχικές εισαγωγικές διαλέξεις θα αναλυθεί η έννοια της πολιτιστικής διπλωματίας και θα αναδιφηθεί ιστορική της εξέλιξη καθώς και η ανάλυση του περιεχομένου και των φορέων της. Στην συνέχεια θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην Ελληνική διμερή πολιτιστική διπλωματία και πως αυτή ασκείται ( Υπ.Εξ., Υπουργείο Τουρισμού, Υπουργείο Παιδείας, Οικουμενικό Πατριαρχείο κ.ο.κ.) ενώ θα γίνει μια ενδεικτική αναφορά στην πολιτιστική διπλωματία άλλων κρατών (π.χ. Γαλλία, ΗΠΑ, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο κ.ο.κ.).
Το δεύτερο μέρος των διαλέξεων θα αφορά την πολυμερή πολιτιστική διπλωματία και τους οργανισμούς και τα φόρα στα πλαίσια των οποίων αυτή ασκείται. Θα αναδειχθεί ο ρόλος της UNESCO, της ΕΕ και του Συμβουλίου της Ευρώπης αλλά και άλλων θεσμών στο πεδίο αυτών όπως ο Πολιτιστικός διάλογος Ευρώπης-Ασίας(ASEM). Τέλος το ακροατήριο θα εισαχθεί σε μια σειρά από σύνθετα ζητήματα που αφορούν το διεθνές περιβάλλον και τις σύγχρονες προκλήσεις, την σύγκρουση των πολιτισμών αλλά και τον διαπολιτισμικό και διαθρησκευτικό διάλογο.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα


- Ικανότητα περιγραφής του θεσμικού πλαισίου και της πολιτικής των εθνικών αρχών και φορέων σε ζητήματα πολιτιστικής διπλωματίας.

- Γνώση και ανάλυση της άσκησης πολιτιστικής διπλωματίας σε διμερές επίπεδο. 

- Ικανότητα περιγραφής του συμβατικού πλαισίου και της πολιτικής της UNESCO, της Ε.Ε., του Συμβουλίου της Ευρώπης και άλλων υπερεθνικών οργανισμών σε ζητήματα πολιτιστικής διπλωματίας.

- Γνώση και ανάλυση των κυριότερων διεθνών συμβάσεων που αναφέρονται σε ζητήματα πολιτιστικής διπλωματίας. 

- Κατανόηση των δυσκολιών άσκησης πολιτιστικής διπλωματίας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και προβολή τρόπων αντιμετώπισης των παραβιάσεων του υφιστάμενου πλαισίου.

- Αναγνώριση και ανάλυση των βασικών κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων των πρωτοβουλιών και των δράσεων της πολιτιστικής διπλωματίας των εθνικών αρχών και των υπερεθνικών οργανισμών. 

- Αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της άσκησης πολιτιστικής διπλωματίας. 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

  • ΑΓΓΛΙΚΑ IV: ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
    (ΞΓ4106)
  • ΓΑΛΛΙΚΑ IV
    (ΞΓ4207)
  • ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ IV
    (ΞΓ4308)
  • ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΩΣ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ IV - GREEK AS A FOREIGN LANGUAGE IV
    (ΞΓ4612)
  • ΙΣΠΑΝΙΚΑ IV
    (ΞΓ4510)
  • ΙΤΑΛΙΚΑ IV
    (ΞΓ4409)
  • ΡΩΣΙΚΑ IV
    (ΞΓ4915)
  • ΤΟΥΡΚΙΚΑ IV
    (ΞΓ5016)

Παπαδοπούλου Ιρις   

Περιγραφή

Το μάθημα αναπτύσσει τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη συγγραφή ερευνητικής
εργασίας. Περιλαμβάνει την εύρεση κατάλληλου θέματος εντοπίζοντας κενά στη ερευνητική
βιβλιογραφία ή αντίθετες απόψεις, την έρευνα πηγών με λέξεις-κλειδιά, την αξιολόγηση
πηγών ως προς την αναγνωσιμότητα, τη συνάφειά τους στο θέμα της έρευνας, και την
αξιοπιστία τους. Αναλύει τη δομή της ερευνητικής εργασίας και εξασκεί τους φοιτητές στην
σύνταξη κειμένου με συνοχή, τον τρόπο αναφοράς στις πηγές και την επαναδιατύπωση για
αποφυγή λογοκλοπής. Το μάθημα αξιολογείται με τελική γραπτή εξέταση ή προαιρετική
πρόοδο. H προαιρετική πρόοδος περιλαμβάνει ερευνητική εργασία 2000 λέξεων σε 4 στάδια
(πρόταση, δομή-σκελετός, ανάλυση βιβλιογραφίας, τελική εργασία)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

- Ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετικών με τη συγγραφή ερευνητικής εργασίας: εύρεση θέματος, εύρεση πηγών με έρευνα με λέξεις-κλειδιά, αξιολόγηση πηγών, υποστήριξη επιχειρημάτων, σύνταξη κειμένου με συνοχή, παράφραση και παραπομπή σε πηγές, αποφυγή λογοκλοπής.



Τζαναβάρη Μυρσίνη   

Περιγραφή

Το μάθημα της Γαλλικής αποσκοπεί στην εκμάθηση, βελτίωση και τελειοποίηση της
γλώσσας. Γι αυτό το λόγο, η διδασκαλία της γλώσσας είναι προσαρμοσμένη στις
ανάγκες των φοιτητών του Τμήματος.
Στο τέταρτο εξάμηνο αφορά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για την παραγωγή γραπτού
και προφορικού λόγου αναγκαία για το ακαδημαϊκό περιβάλλον. Το μάθημα δίνει
έμφαση στην εξοικείωση των φοιτητών με το λεξιλόγιο του επαγγελματικού
περιβάλλοντος. Καλούνται οι φοιτητές να παράγουν συγκεκριμένα είδη γραπτού
λόγου που βασίζονται στα συγκεκριμένα κείμενα. Η διδασκαλία προφορικού λόγου
για ακαδημαϊκούς σκοπούς είναι μάθημα που αναπτύσσει τις γλωσσικές δεξιότητες
που απαιτούνται για την παραγωγή προφορικού λόγου. Επίσης, τελειοποιεί την
εκμάθηση των κανόνων γραμματικής (δομή της γλώσσας).
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με εξετάσεις ή με συνδυασμό τελικών
εξετάσεων και συνεχούς αξιολόγησης προόδου.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

- Βελτίωση των γλωσσολογικών και επικοινωνιακών ικανοτήτων των φοιτητών (γραπτή και προφορική παραγωγή, γραπτή και προφορική κατανόηση)

- Κατανόηση και σχολιασμός αυθεντικών γραπτών και προφορικών εγγράφων

- Κατανόηση κυριότερων πληροφοριών ενός κειμένου

- Κατανόηση εξειδικευμένου λεξιλογίου ενός κειμένου

- Ανάπτυξη ικανοτήτων για τη σωστή χρήση του εξειδικευμένου λεξιλογίου στο γραπτό λόγο

- Ανάπτυξη ικανοτήτων για τη σωστή χρήση του εξειδικευμένου λεξιλογίου στην επαγγελματική η πανεπιστημιακή επικοινωνία

- Βελτίωση η τελειοποίηση των κανόνων γραμματικής (δομή της γλώσσας).

- Ανάπτυξη των απαραίτητων γλωσσολογικών και επικοινωνιακών ικανοτήτων ώστε ο φοιτητής να μπορεί να συνεχίσει τις σπουδές του η να εργαστεί σε μια γαλλόφωνη χώρα

Στράντζου Έλενα   

Περιγραφή

Στόχος του μαθήματος είναι η διδασκαλία της γερμανικής γλώσσας σε μέσο επίπεδο, ενώ παράλληλα επιδιώκεται η επαφή των φοιτητών με τον γερμανικό πολιτισμό.
Στο επίπεδο αυτό η διδασκαλία επικεντρώνεται στην απόκτηση λεξιλογίου στο αντίστοιχο επίπεδο,  προκειμένου να μπορεί ο φοιτητής να επικοινωνήσει σε καταστάσεις που μπορεί να αντιμετωπίσει ως φοιτητής ή εργαζόμενος σε μια γερμανόφωνη χώρα (π.χ. συνέντευξη για δουλειά, κατανόηση και συμπλήρωση μιας σύμβασης εργασίας, πληροφορίες για την ιστορία της χώρας, να μπορεί να εκφράσει την άποψή του πάνω σε θέματα γενικού ενδιαφέροντος κ.α.). Επίσης εμπεδώνεται η γνώση των ήδη διδαγμένων γραμματικών φαινομένων και συντακτικών δομών της γερμανικής μέσα από πιο σύνθετες ασκήσεις και δίνεται βάρος στην εφαρμογή της γνώσης αυτής στην πράξη μέσα από ασκήσεις ελεύθερης παραγωγής και σύνθεσης προφορικού και γραπτού λόγου.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

- Ανάπτυξη ικανοτήτων κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου.

- Αναγνώριση και ανάλυση μορφοσυντακτικών δομές στο βασικό επίπεδο.

- Σύνθεση και παραγωγή νέου γραπτού και προφορικού λόγου σε βασικό επίπεδο.

- Απόκτηση νέας γνώσης και ικανοτήτων στις 4 δεξιότητες (γραφή, ομιλία, ανάγνωση, ακουστική αντίληψη).

- Ανάπτυξη ικανοτήτων δια βίου μάθησης.



Δημητριάδου Δέσποινα   

Περιγραφή

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

- Απόκτηση νέας γνώσης και ανάπτυξη δεξιοτήτων στις 4 ενότητες

- Κατανόηση γραπτού και προφορικού λόγου σε επίπεδο προχωρημένων χρηστών

- Αναγνώριση και ανάλυση σύνθετων μορφοσυντακτικών δομών

- Εξοικείωση με την ορολογία και την ανάλυση δομών επιστημονικού λόγου

- Παρουσίαση και συζήτηση απόψεων

- Σύνθεση και παραγωγή νέας γλωσσικής δομής σε επίπεδο προχωρημένων χρηστών

- Σύνθεση και παραγωγή επιστημονικού λόγου

- Καλλιέργεια κριτικής σκέψης με τη βοήθεια γλωσσικών δραστηριοτήτων

- Ανάπτυξη διαπολιτισμικής και πολυπολιτισμικής συνείδησης

Δημητρίου Μαρία   

Περιγραφή

-Θεματικές ενότητες:

-Περιγραφή ατομικών δεξιοτήτων, ικανοτήτων, επαγγελματικών και καλλιτεχνικών
προσόντων.
- Έκφραση θαυμασμού, εκτίμησης, ενσυναίσθησης, αλληλεγγύης, αποδοκιμασίας, πλήξης
- Διατύπωση στόχων, προσδοκιών, υποδείξεων
- Αξιολόγηση πράξεων ατόμων και ομάδων
- Ασχολίες ελεύθερου χρόνου, ενδιαφέροντα, προτιμήσεις.
- Αθλήματα και αθλητές, εξοπλισμός, αθλητικές διοργανώσεις
- Διαπροσωπικές σχέσεις και γεγονότα που σχετίζονται με αυτές.
- Ζητήματα κοινωνικά και πολιτικά (ψευδείς ειδήσεις, τρομοκρατία, ρατσισμός, φυλετική βία, φτώχια, αναλφαβητισμός, ) και τεχνικές επιχειρηματολογίας της Ισπανικής Γλώσσας.
- Ηνωμένα Έθνη και ανθρώπινα δικαιώματα (ορολογία).
- Ευρωπαϊκή Ένωση – όργανα, θεσμοί και λειτουργία αυτών (ορολογία).
- Εξοικείωση με την ιστορία και τον πολιτισμό των ισπανόφωνων χωρών.
- Βασικά γραμματικά φαινόμενα: Χρήση της Υποτακτικής και οι χρόνοι αυτής. Πλάγιος λόγος.

Υποθετικός λόγος και Προστακτική. Διατύπωση ρεαλιστικών, μη ρεαλιστικών υποθέσεων.
Ιδιωματισμοί. Περιφράσεις. Δευτερεύουσες προτάσεις Υποτακτικής.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

- Ικανοποιητική ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων στην Ισπανική Γλώσσα, με κατοχή σύνθετου και εύχρηστου λεξιλογίου αλλά και των απαραιτήτων γλωσσικών δομών για σύνταξη επιστολών (επίσημης και ανεπίσημης μορφής), κειμένων, καθώς και για συμμετοχή σε συζητήσεις μέσου επιπέδου.

- Ικανότητα επικοινωνίας με ευκολία σε καταστάσεις της κοινωνικής και επαγγελματικές ζωής, που απαιτούν ένα αρκετά διευρυμένο λεξιλόγιο και επαρκής ανάπτυξη της ικανότητας αφήγησης και περιγραφής γεγονότων και καταστάσεων του παρελθόντος, όσο και της παρουσίασης σχεδίων και προσδοκιών που αφορούν στο μέλλον.

- Εξοικείωση με αυθεντικά κείμενα που εισάγουν γλωσσικές δομές και ορολογία των γνωστικών αντικειμένων που θεραπεύονται στο Τμήμα ΔΕΣ, προκειμένου να αξιοποιείται η ισπανόφωνη βιβλιογραφία για τις ανάγκες των σπουδών, ακόμη και αν οι προφορικές και γραπτές επικοινωνιακές δεξιότητες στην ισπανική γλώσσα δεν είναι αναπτυγμένες σε ανώτατο επίπεδο (ισπανικά για ειδικούς ακαδημαϊκούς σκοπούς).

Vannini Simona   

Περιγραφή

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

- Eξοικείωση με την ορολογία που εμπεριέχεται στα υπό ανάλυση κείμενα και περαιτέρω εξάσκηση με ασκήσεις

- Εξοικείωση δεξιοτήτων στις προφορικές παρουσιάσεις εργασιών

- Ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοβελτίωσης και ενίσχυση της δημιουργικότητας

Κοκκίνη Ευδοκία   

Περιγραφή

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

- Ικανοποιητική ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων, με κατοχή σύνθετου και εύχρηστου λεξιλογίου αλλά και των απαραιτήτων γλωσσικών δομών για σύνταξη επιστολών (επίσημης και ανεπίσημης μορφής), κειμένων, καθώς και για συμμετοχή σε συζητήσεις μέσου επιπέδου.

- Ικανότητα επικοινωνίας με ευκολία σε καταστάσεις της κοινωνικής και επαγγελματικές ζωής, που απαιτούν ένα αρκετά διευρυμένο λεξιλόγιο και επαρκής ανάπτυξη της ικανότητας αφήγησης και περιγραφής γεγονότων και καταστάσεων του παρελθόντος, όσο και της παρουσίασης σχεδίων και προσδοκιών που αφορούν στο μέλλον.

Περιγραφή

Στόχος του μαθήματος «Τουρκικά ΙV» είναι η διαδοχική κατάκτηση από τους φοιτητές των
απαραίτητων γραμματικοσυντακτικών και λεξιλογικών δομών για την ολοκλήρωση και
κατάκτηση του Β1 επιπέδου γλωσσομάθειας σύμφωνα με το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο
Αναφοράς για τις γλώσσες. Σε επίπεδο διδακτικής προσέγγισης δίνεται έμφαση κατά τη
διδασκαλία ώστε μέσα από την άσκηση και την εμπειρία των φοιτητών σε ένα ευρύ φάσμα
επικοινωνιακών κειμένων (περιγραφικά, αφηγηματικά, κ.ά.) και γεγονότων να αναπτυχθεί
σταδιακά η επικοινωνιακή τους ικανότητα η οποία προϋποθέτει την παράλληλη ανάπτυξη
και τον συνδυασμό της γραμματικής ικανότητας, της ικανότητας παραγωγής λόγου, της
κοινωνικο-πολιτισμικής ικανότητας και της ικανότητας χρήσης στρατηγικών. Λαμβάνοντας
υπόψη σύγχρονες μεθόδους η διδασκαλία επικεντρώνεται στην ταυτόχρονη ανάπτυξη των
δεξιοτήτων που συνδέονται με την κατανόηση και παραγωγή του γραπτού και προφορικού
λόγου με επιμέρους δραστηριότητες (αυθόρμητη απόκριση, αυτοσχεδιασμός κ.ά.) μέσα σε
όσο γίνεται πραγματικές συνθήκες επικοινωνίας.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά αποτελέσματα

- Ανάπτυξη γενικών ικανοτήτων (δηλωτική γνώση, πρακτικές δεξιότητες-τεχνογνωσία, υπαρκτική ικανότητα, ικανότητα μάθησης).

- Ανάπτυξη επικοινωνιακών ικανοτήτων (γλωσσικές, κοινωνιογλωσσικές, πραγματολογικές ικανότητες).

-Σε επίπεδο γλωσσικών δεξιοτήτων:

- Ανάπτυξη λεξιλογικής ικανότητας: ικανοποιητικό φάσμα λεξιλογίου για θέματα που συνδέονται με τον τομέα των φοιτητών και τα περισσότερα γενικά θέματα.

- Κατάκτηση γραμματικής ακρίβειας: σχετικά υψηλός βαθμός γραμματικού ελέγχου.

- Ανάπτυξη φωνολογικής ικανότητας: ξεκάθαρος και φυσικός επιτονισμός και προφορά.

- Ανάπτυξη ορθογραφικής και ορθοφωνικής ικανότητας.

- Έκφραση με αυτοπεποίθηση, ξεκάθαρο τρόπο και ευγενικά σε ύφος επίσημο ή ανεπίσημο.

- Δυνατότητα –με κάποια προσπάθεια- παρακολούθησης και συμμετοχής σε ομαδικές συζητήσεις ακόμα και σε καταστάσεις γρήγορης ομιλίας.

- Κατάκτηση λειτουργικής επιτυχίας του φοιτητή (ευχέρεια και ακρίβεια προτασιακού περιεχομένου).

- Ανάπτυξη στρατηγικών χρήσης της γλώσσας-στόχου.

- Κριτική ικανότητα.

- Διαπολιτισμική επίγνωση.

- Ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοβελτίωσης και ενίσχυση της δημιουργικότητας.

Wheelchair Blue
Accessibility Tools
Fonts PlusIncrease Text
Fonts MinusDecrease Text
ContrastHigh Contrast
GrayscaleGrayscale
Readable FontReadable Font